معماری متن باز RISC-V بنا دارد همان نقشی که لینوکس برای سیستم عاملها بازی میکند را برای معماری پردازندهها ایفا کند. اجرای بازیها روی پردازندههای RISC-V هنوز در مراحل ابتدایی قرار داد اما توسعه دهندگان توانستهاند بازی The Witcher 3 را با نرخ ۱۵ فریم بر ثانیه روی آن اجرا کنند.
معماری RISC-V یک مجموعه دستورالعمل متن باز است که هر کسی میتواند به جزئیات آن دسترسی داشته باشد و حتی بدون پرداخت هیچ پولی از این معماری در ساخت پردازنده استفاده کند. یکی از چالشهای اصلی معماریهای نوظهور، پشتیبانی از برنامههایی است که برای اجرا روی پردازندههای پرطرفدار و جا افتادهتر به خصوص x86 توسعه داده شدهاند. برای اجرای این قبیل برنامهها دو راه وجود دارد، کامپایل کردن دوباره برنامه برای استفاده از دستورالعملهای معماری جدید یا استفاده از یک واسط برای ترجمه و شبیهسازی اجرای دستورالعملها.
اکنون تیمی از توسعه دهندگان در تلاشاند تا با توسعه ابزاری به نام Box86/64، اجرای برنامههای ساخته شده برای CPUهای اینتل و ای ام دی را روی پردازندههای RISC-V ممکن کنند. این تیم در اولین قدم موفق شده بازی Witcher 3 را روی اجرا کند.
البته تا زمانی که برای اجرای بازیها دیگر نیازی به ویندوز و پردازندههای اینتل و ای ام دی نداشته باشیم راه درازی در پیش است و در این پروژه نیز بازی ویچر ۳ تنها با نرخ ۱۵ فریم بر ثانیه اجرا شده که با هیچ معیاری قابل بازی محسوب نمیشود اما صرف اجرای بازی دستاورد بزرگی برای معماری RISC-V به حساب میآید.
برای اجرای WItcher 3 از شبیهساز Box64 برای اجرای دستورالعملهای x86 استفاده شد و همچنین توسعهدهندگان پروژههای دیگری از جمله Wine و DXVK نیز به کمک آمدند تا ویچر ۳ را تحت سیستم عامل لینوکس روی پردازنده RISC-V اجرا کنند.
سخت افزاری که بازی روی آن اجرا شده مجهز به پردازنده ۶۴ هستهای Milk-V Pioneer با معماری RISC-V و اسلات PCIe بوده که برای نصب کارت گرافیک Radeon RX 5500 XT استفاده شده است.
در همین رابطه بخوانید:
– باورنکردنی؛ طراحی پردازنده RISC-V توسط مهندسان چینی تنها طی 5 ساعت!
– ابررایانهای در ابعاد یک کارت گرافیک؛ شتابدهنده Thunderbird با 6144 هسته RISC-V
این خبر شاید برای کسانی که میخواهند گیمینگ را روی پردازندههای غیر x86 تجربه کنند چندان مهم نباشند اما پروژههایی مشابه از جمله توسعه ویندوز روی ARM و شبیهساز برنامههای ویندوزی Proton روی لینوکس، نشان میدهد که در آینده شرکتهای بزرگ برخلاف امروز کنترل کاملی بر بازار گیمینگ نخواهند داشت.
به نظر شما توسعه پردازندههای جدید بر مبنای معماری متن باز میتواند به عرضه CPUهای قویتر و ارزانتر منجر شود؟
source