بدون شک یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کنسول جدید PS5 Pro، فناوری Ray-Tracing آن است که انتظار می‌رود نسبت به نسخه استاندارد از این کنسول عملکرد بسیار بهتری را فراهم کند. سونی امروز به منظور معرفی فناوری Ray-Tracing این کنسول اعلام کرد که آن کاملاً جدید است و به نسل بعد از محصولات AMD تعلق دارد و این شرکت هنوز آن را در هیچکدام از کارت‌های گرافیک خود پیاده سازی نکرده است.

پیش از معرفی رسمی کنسول PS5 Pro از سوی سونی خبرها و گزارش‌های متعددی در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن منتشر می‌شد. یکی از مهم‌ترین این گزارش‌ها نشان می‌داد که سونی قصد دارد در این کنسول از هسته گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری جدید RDNA 4 استفاده کند که AMD هنوز آن را به صورت کامل توسعه نداده است. اگرچه سونی هنوز این موضوع را تایید نکرده است اما یکی از مدیران بخش پلی استیشن آن امروز اعلام کرد که فناوری Ray-Tracing به کار گرفته شده در این کنسول کاملاً اختصاصی است و به نسل بعدی از محصولات AMD مربوط می‌شود.

براساس گزارش Pcgamer، آقای Mark Cerny یکی از مدیران بخش پلی استیشن سونی به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که فناوری Ray-Tracing به کار گرفته شده در کنسول PS5 Pro به صورت کامل از برنامه‌های آینده AMD بیرون کشیده شده است و هنوز در هیچ کارت گرافیکی امکان دسترسی به آن وجود ندارد. وی همچنین اعلام کرده است که AMD قصد داشته است این فناوری را در محصولات نسل بعدی خود جای دهد اما سونی این شرکت را «تشویق کرده است» که زودتر از موعد، این فناوری را برای حضور در کنسول PS5 Pro توسعه دهد.

Mark Cerny در مصاحبه با سایت CNET اعلام کرده است: «PS5 Pro از یک فناوری جدید و پیشرفته (Ray-Tracing) استفاده می‌کند که AMD آن را با هدف توسعه در گام بعدی در نقشه راه خود قرار داده بود. اگر جستجو کنید هنوز این فناوری را در هیچ یک از کارت‌های گرافیک AMD نخواهید یافت. ما مشوق توسعه آن بودیم و من از انجام این کار خیلی خوشحال هستم. بازخوردهای دریافت شده از توسعه دهندگان بازی‌ها به طور غیرعادی خوب بوده است».

در همین رابطه بخوانید:

– پلی استیشن ۵ پرو معرفی شد؛ ۳ برابر توان بیشتر در رهگیری پرتو و فناوری PSSR با عملکرد مشابه DLSS

– قیمت و زمان عرضه PS5 Pro مشخص شد؛ گران‌ترین کنسول تاریخ سونی ۱۷ آبان از راه می‌رسد

– فقط 10 تا 15 درصد گیمرها می‌خواهند کنسول PS5 Pro را بخرند!

به این ترتیب در حالی که هنوز AMD، کارت‌های گرافیک مبتنی بر ریزمعماری RDNA 4 خود را روانه بازار نکرده است این امکان را فراهم کرده که سونی در APU ارتقا یافته کنسول PS5 Pro از آن بهره بگیرد. به نظر می‌رسد سونی به نوعی در AMD این انگیزه را ایجاد کرده است تا نسبت به توسعه این فناوری Ray-Tracing جدید اقدام کند. سونی تاکنون تایید کرده است که فناوری Ray-Tracing در کنسول PS5 Pro، دو تا سه برابر بهتر از فناوری مشابه در کنسول پلی استیشن 5 عمل می‌کند.

سونی همچنین تاکنون تایید کرده است که هسته گرافیکی کنسول PS5 Pro چیزی در حدود 45 درصد از هسته موجود در کنسول PS5 قدرت پردازشی بیشتری دارد. این موضوع احتمال استفاده از ریزمعماری جدید توسط AMD را قوت می‌بخشد؛ چرا که دسترسی به این میزان بهبود قدرت پردازشی تنها با ارتقای معماری ممکن است. همزمان با کنسول PS5 Pro، شاهد معرفی فناوری PlayStation Spectral Super Resolution یا PSSR نیز از سوی سونی بودیم. این فناوری همچون دو فناوری DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD، از هوش مصنوعی برای بهبود وضوح تصاویر و همچنین افزایش نرخ فریم بازی‌ها استفاده می‌کند. باید دید در آبان ماه و پس از عرضه رسمی، کنسول PS5 چه عملکردی را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

source

توسط siahnet.ir