اگر شما هم نگران هستید که در آینده نه‌چندان دور فناوری‌هایی چون DLSS آن‌چنان با بازی‌ها آمیخته شوند که جزو پیش‌نیازهای آن‌ها قرار بگیرند، بهتر است بدانید مدیرعامل انویدیا می‌گوید دیگر نمی‌توانیم بدون هوش مصنوعی، گرافیک کامپیوتری تولید کنیم. جزئیات جالب را در ادامه خبر بخوانید.

فناوری‌های Upscaling نوین در دنیای گرافیک کامپیوتری و بازی‌های ویدیویی، با سرعت چشم‌گیری در حال پیشرفت هستند. یکی از برجسته‌ترین این پیشرفت‌ها، استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح و کیفیت تصویر است. شرکت‌هایی مانند انویدیا و اینتل با ارائه فناوری‌هایی نظیر DLSS و XeSS توانسته‌اند تصاویر با وضوح پایین‌تر را با کیفیت بسیار بالا و نرخ فریم بیشتر به خروجی تصویر بفرستند تا گیمرها از گرافیک زیباتر و گیم‌پلی روان‌تر بدون داشتن سخت‌افزارهای رویایی لذت ببرند. با این‌ حال، نگرانی‌هایی در بین برخی گیمرها به وجود آمده که این فناوری‌ها ممکن است به مرور زمان به یک ضرورت برای بازی‌های مدرن تبدیل شوند.

نظر مدیرعامل انویدیا درباره نقش هوش مصنوعی در گرافیک کامپیوتری

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در کنفرانس Goldman Sachs Communacopia + Technology در سان‌فرانسیسکو، به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در گرافیک کامپیوتری اشاره کرد و گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم بدون هوش مصنوعی گرافیک کامپیوتری تولید کنیم. ما یک پیکسل را محاسبه می‌کنیم و 32 پیکسل دیگر را استنباط می‌کنیم. این شگفت‌انگیز است… ما به نوعی 32 پیکسل دیگر را تخیل می‌کنیم و نتیجه نهایی هم واقعی به نظر می‌رسد، و هم کیفیت تصویر خارق‌العاده‌ای دارد. کارایی نیز حیرت‌انگیز است».

هوانگ بر این باور است که ارتقای تصویر با هوش مصنوعی، مشابه فناوری‌هایی چون anti-aliasing یا tessellation در گذشته، یک گام طبیعی در تکامل گرافیک کامپیوتری است. این فناوری‌ها اکنون به استانداردهایی ضروری در صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند.

Upscaling گرافیکی

در حال حاضر، فناوری DLSS انویدیا یکی از پیشروترین تکنیک‌های ارتقای تصویر با استفاده از هوش مصنوعی است. این فناوری با استفاده از یک مدل آموزشی مبتنی بر تصاویر با کیفیت بالا، جزئیات بیشتری را بازسازی می‌کند و تصاویری شفاف‌تر و عملکرد روان‌تر را ارائه می‌دهد. این در حالی است که اینتل نیز با تکنولوژی XeSS، امکان ارتقای تصویر را برای طیف وسیعی از کارت‌های گرافیک مختلف فراهم کرده است، در حالی که DLSS به کارت‌های انویدیا محدود است.

با این وجود، نگرانی‌هایی مطرح شده که استفاده از این فناوری‌ها به مرور زمان ممکن است الزامی شود. به عنوان مثال، بازی Remnant II در مشخصات سیستمی خود به صراحت از DLSS نام برده است. این مسئله برخی گیمرها را نگران کرده که شاید به‌زودی بازی‌ها بدون استفاده از هوش مصنوعی نتوانند عملکرد خوبی ارائه دهند.

از سوی دیگر، AMD نیز با فناوری FSR (FidelityFX Super Resolution) توانسته است در این رقابت عرض‌اندام کند. در حالی که نسخه‌های اولیه FSR بر پایه تکنیک‌های نسبتاً کلاسیک ارتقای تصویر بودند، اما نسخه جدید FSR 4.0 که به زودی عرضه خواهد شد، تماماً از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود این تکنولوژی در دستگاه‌های جدیدی همچون پلی‌استیشن 5 پرو نیز به کار گرفته شود.

مایکروسافت هم در این رقابت وارد شده و فناوری Auto Super Resolution را معرفی کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی، بازی‌ها را به‌صورت Upscaling می‌کند. این قابلیت نیاز به سخت‌افزار پیشرفته دارد و در حال حاضر، تنها برای برخی از بازی‌های موجود در اپلیکیشن ایکس‌باکس ویندوز قابل استفاده است.

در همین رابطه بخوانید:

– انویدیا می‌گوید به جای کارت گرافیک قوی‌تر، آینده از آن DLSS است

– فناوری FSR 4 تماماً مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود؛ بالاترین نرخ فریم با صرف کم‌ترین انرژی

در مجموع با وجود نگرانی‌هایی که درباره وابستگی بیش‌ازحد بازی‌ها به این فناوری‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد که ارتقای تصویر با هوش مصنوعی به‌زودی به یکی از جریان‌های اصلی در صنعت گرافیک کامپیوتری تبدیل خواهد شد. این تکنولوژی‌ها به گیمرها اجازه می‌دهند حتی روی سیستم‌های ضعیف‌تر، تجربه‌ای روان‌تر و با کیفیت‌تر داشته باشند و آینده‌ای جذاب و پر از پیشرفت را در این زمینه نوید می‌دهند.

source

توسط siahnet.ir