xnxx sexgeschichten sexgeschichten sexgeschichten fickgeschichten sex stories sexgeschichten fickgeschichten francais sexe francais porno histoires de sexe histoires de sexe

معرفی 12 مورد از بهترین فیلم های معمایی ایرانی در تمام دوران که با داستان‌های پیچیده و اجراهای فوق العاده، مخاطبان را مجذوب خود کردند.

بهترین فیلم های معمایی ایرانی با تلفیق داستان‌های پیچیده و عناصر شگفت‌آور داستانی، توانسته‌اند مخاطبان را به چالش بکشند و آن‌ها را تا انتهای داستان مشتاق نگه دارند. این ژانر که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده و مورد توجه مخاطبان زیادی قرار نگرفته، با تکیه بر قصه‌گویی قوی و شخصیت‌پردازی خلاقانه، به آرامی جایگاه خود را در میان تماشاگران پیدا کرده است.

فیلم های معمایی ایرانی معمولاً با در نظر گرفتن بستر اجتماعی و فرهنگی کشور، به بررسی موضوعات انسانی و روان‌شناسانه یا حتی پرونده‌های جنایی واقعی می‌پردازند و اغلب با پایان‌بندی‌های غیرقابل پیش‌بینی، مخاطب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. علاوه بر این انتقال احساسات و درک بیشتر انگیزه آن شخصیت نیز از عواملی هست که بازیگران این فیلم‌ها به خوبی آن را به عمل می‌آورند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا یه کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


بهترین فیلم های معمایی ایرانی

در ادامه لیست بهترین فیلم های معمایی ایرانی  از نگاه سایت فیگار را مشاهده خواهید کرد:

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

در این مقاله 12 مورد از بهترین فیلم های معمایی ایرانی که با داستان‌های جذاب و پیچیده و بازیگران معرکه خود در دل مخاطبان جا باز کرده‌اند را معرفی می‌کنیم. در این فیلم های معمایی و رازآلود ایرانی از ابتدای داستان سوالی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که شاید در آخر داستان به جواب آن برسد. به نظر شما جای کدام فیلم ایرانی در این لیست خالی است؟

لاتاری

بهترین فیلم های معمایی ایرانی
بهترین فیلم های ایرانی معمایی
  • کارگردان: محمد حسین مهدویان
  • بازیگران: ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازی فر، جواد عزتی
  • سال انتشار: 1396

لاتاری از بهترین فیلم های درام معمایی ایرانی است که در مورد دو جوان به نام‌های «نوشین» و «امیررضا» روایت می‌‌شود. این دو باهم آرزوهای بزرگی مانند ازدواج و مهاجرت به آمریکا با برنده شدن در لاتاری دارند و برای آن تلاش می‌کنند؛ تا اینکه «نوشین» به واسطه یکی از دوستانش برای کار مترجمی به دبی می‌رود و… .

این فیلم درام و زیبا در جشنواره فجر سال 1396 به اکران درآمد و با فروش بیش از 14 میلیارد تومن، هشتمین فیلم پر فروش سینمای ایران شد. علاوه بر این جوایز زیادی از جمله جایزه ویژه هیئت داوران، جایزه بهترین بازیگر مرد (برای هادی حجازی فر) و جایزه بهترین تدوین را دریافت کرده است. تماشای این فیلم جذاب برای طرفداران ژانر درام و معمایی پیشنهاد می‌شود.

درباره الی

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، پیمان معادی، گلشیفته فراهانی
  • سال انتشار: 1388

درباره الی از بهترین فیلم های معمایی ایرانی که به کارگردانی «اصغر فرهادی» است، در سال 1388 با استفاده از سبک رئالیسم (واقع گرایی) انقلابی در سینمای ایران رقم زد. این فیلم داستان زندگی چند خانواده است که برای تعطیلات به شمال کشور می‌روند. دختری به نام «الی» که مربی مهدکودک بود به دعوت دوستانش به شمال سفر می‌کند، اما این تعطیلات به شکلی تراژدیک برای او تمام می‌شود.

این فیلم علاوه بر عناصر هیجان‌انگیز داستانی و فیلمنامه جذاب، جمعی از بهترین بازیگران ایرانی را در خود جای داده است که با اجرای فوق العاده‌شان این فیلم را تبدیل به یک کلاسیک فراموش نشدنی در تاریخ سینما کردند. درباره الی در چندین کشور خارجی نیز اکران شده و جوایز زیادی مانند سه سیمرغ بلورین و چندین تندیس زرین از خانه سینما دریافت کرده است.

فروشنده

بهترین فیلم های معمایی ایرانی
فیلم های سینمایی معمایی ایرانی
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مینا ساداتی، بابک کریمی
  • سال انتشار: 1394

فروشنده از بهترین فیلم های ایرانی معمایی «اصغر فرهادی» است که دومین همکاری «ترانه علیدوستی» و «شهاب حسینی» به شمار می‌رود. داستان این فیلم حول زندگی زن و شوهری جوان به نام‌های «رعنا» و «عماد» روایت می‌شود که مجبور به ترک خانه خود شده و وارد خانه‌ سابق زنی بدکاره به نام «آهو» می‌شوند. در ابتدا همه چیز عادی است، اما در ادامه اتفاقات عجیب و غیرقابل کنترلی در خانه می‌افتد.

فروشنده هفتمین فیلم بلند «اصغر فرهادی» یکی از با استعداد‌ترین کارگردان‌های ایرانی است که به عنوان نماینده ایران در اسکار 2017 به آکادمی اسکار معرفی شد. از افتخارات این فیلم می‌توان به جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره کن، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه بهترین بازیگر مرد به «شهاب حسینی» در جشنواره کن (که ویدیوی دریافت جایزه «شهاب حسینی» در فضای مجازی مشهور شده و احساس افتخار را در هر ایرانی به وجود می‌آورد.) و بسیار جوایز داخلی و خارجی دیگر اشاره کرد.

رخ دیوانه

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • بازیگران: طناز طباطبایی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، صابر ابر
  • سال انتشار: 1393

داستان فیلم رخ دیوانه در مورد چند جوان است که در اینترنت باهم آشنا شده و بخاطر یک شوخی و شرطبندی وارد مسیری پیچیده و رازآلود می‌شوند. این مسیر باعث دگرگونی همه آنها شده و مجبور می‌شوند همدیگر را فریب دهند و… . این فیلم با ایجاد فضایی ماجراجویانه و هیجانی و رازآلود از بهترین فیلم های سینمایی معمایی ایرانی محسوب می‌شود.

رخ دیوانه برنده جوایز زیادی مانند سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و سومین دوره جشنواره فجر سال 1393 و چند سیمرغ بلورین دیگر در زمینه‌های بهترین کارگردانی، بهترین جلوه‌های بصری، بهترین صداگذاری و بهترین فیلم در سال 93 دریافت کرده است. علاوه بر آن جمع بازیگران این فیلم با اجراهای محشرشان نیز مورد تحسین منتقدان و طرفدارانشان قرار گرفتند.

سرخپوست

بهترین فیلم های معمایی ایرانی
بهترین فیلم های جنایی معمایی ایرانی
  • کارگردان: نیما جاویدی
  • بازیگران: نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، رامین مشاره
  • سال انتشار: 1397

سرخپوست از بهترین فیلم های پلیسی معمایی ایرانی است که فضای دهه 40 یا 50 را به خوبی نمایش داده و داستانی عجیب و شگفت‌انگیز را در دل خود دارد. این فیلم درمورد زندانی در سال 1346 است که نزدیک آن یک فرودگاه ساخته شده و یکی از زندانیان نقشه فرار از آنجا را برای همیشه می‌کشد، اما در ادامه اتفاقاتی غیر منتظره رخ می‌دهد.

سرخپوست یکی از بهترین فیلم های معمایی ایرانی است که جوایز بسیاری مانند جایزه هیئت ویژه داوران برای «نیما جاویدی» دریافت کرده است. این فیلم فروش باکس آفیس را با موفقیت گذرانده و با بازیگران و داستان بسیار جذابش از چندمین همکاری‌های «نوید محمد زاده» و «پریناز ایزدیار» به شمار می‌رود.

خوابگاه دختران

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

  • کارگردان: محمد حسین لطیفی
  • بازیگران: باران کوثری، نگار جواهریان، مجید صالحی، باران کوثری
  • سال انتشار: 1383

خوابگاه دختران که چهارمین فیلم «محمد حسین لطیفی» است، از بهترین فیلم های درام معمایی ایرانی محسوب می‌شود. این فیلم داستان دو دوست به نام‌های «رویا» (باران کوثری) و «شیرین» (نگار جواهریان) را به تصویر می‌کشد که در شهری نزدیک تهران دانشگاه قبول شده و در خانه‌ای کوچک زندگی ‌می‌کنند. در مقابل این خانه یک خرابه‌ای هست که مردم ادعاهای عجیبی درباره آن دارند.

خوابگاه دختران فیلمی ترسناک و قدیمی است که در زمان اکرانش مورد تحسین بسیاری از بینندگان قرار گرفت و هنوز هم پس از گذشت سال‌ها جزو بهترین فیلم های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد.

نگار

بهترین فیلم های معمایی ایرانی
فیلم های جنایی ایرانی
  • کارگردان: رامبد جوان
  • بازیگران: نگار جواهریان، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، افسانه بایگان
  • سال انتشار: 1395

نگار از جمله فیلم های سینمایی جنایی معمایی ایرانی درمورد دختر خانواده‌ای متوسط و اصیل به نام «نگار» (با بازی نگار حواهریان) است که پدرش در یک معامله اقتصادی شکست خورده و به گزارش پلیس با اسلحه خودکشی می‌کند، اما «نگار» این دلیل را باور ندارد.

برای همین تصمیم به مرور روزهای آخر عمر پدرش می‌گیرد تا بتواند علت مرگ او را پیدا کند. به طوری که در خلاصه داستان فیلم این جمله آمده است: ما به این ته سیگار رژلبی مشکوکیم، ولی این کمکی به ما نمی‌کنه!

نگار از بهترین فیلم های پلیسی معمایی ایرانی است که سال 1395 در جشنواره فجر اکران شد و افتخارات زیادی همچون نامزدی برای 9 سیمرغ بلورین، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر (1396) و جایزه بهترین فیلم مردمی در سومین جشنواره سینه‌ایران را دریافت کرده است.

رز زرد

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

  • کارگردان: داریوش فرهنگ
  • بازیگران: بهرام رادان، امین حیایی، حدیث فولادوند، مرجان محتشم
  • سال انتشار: 1381

داستان فیلم هیجان‌انگیز رز زرد درمورد دو عروس و داماد است که در شب عروسی‌شان تصمیم به سفر می‌گیرند و در مسیر شمال با یکدیگر آشنا می‌شوند. در این راه آن‌ها با مردی تصادف خواهند کرد و فکر می‌کنند که او مرده است و… .

رز زرد از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی ژانر جنایی است که با پبچش داستانی و جمع بازیگران معرکه‌اش در لیست بهترین فیلم های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد. این فیلم قدیمی با اینکه کیفیت فیلمبرداری کمتری نسبت به آثار مدرن دارد، توانسته جزئیات داستانی‌اش را با موفقیت به مخاطب انتقال دهد.

عنکبوت

بهترین فیلم های معمایی ایرانی
فیلم های جنایی ایرانی بر اساس واقعیت خفاش
  • کارگردان: ابراهیم ایرج زاد
  • بازیگران: محسن تنابنده، ماهور الوند، ساره بیات، مینا ساداتی
  • سال انتشار: 1398

عنکبوت یکی از بهترین فیلم های جنایی ایرانی بر اساس واقعیت است که برای اولین بار در جشنواره بوسان سال 1399 اکران شد. داستان این فیلم درمورد پرونده واقعی قاتل سریالی «سعید حنایی» (محسن تنابنده) ملقب به قاتل عنکبوتی است.

داستان از آنجایی آغاز می‌شود که روزی همسر «سعید حنایی» (ساره بیات) با راننده‌ای برخورد می‌کند و او را روسپی (زن فاحشه) می‌پندارد. بعد از آن «سعید» به دنبال انتقام می‌رود، اما در آخر تصمیم می‌گیرد که تمام زنان روسپی را مقصر بداند و باید آن‌ها را از بین ببرد.

عنکبوت از بهترین فیلم های معمایی ایرانی جدید به شمار می‌رود. این فیلم با اجراهای فوق العاده بازیگرانش و فیلمنامه کم نقص‌اش در لیست بهترین فیلم های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد.

خشم و هیاهو

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

  • کارگردان: هومن سیدی
  • بازیگران: نوید محمد زاده، بهناز جعفری، طناز طباطبایی، رعنا آزادی ور
  • سال انتشار: 1394

فیلم خشم و هیاهو داستان جنایی و پیچیده‌ی یک خواننده که برگرفته از رمان خشم و هیاهو اثر «ویلیام فاکنر» است را روایت می‌کند. بسیاری از مخاطبان معتقدند که این فیلم شبیه داستان قتل همسر «ناصر محمد خانی» (بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران) و اعدام همسر دومش «شهلا جاهد» (پرستار ایرانی و همسر موقت او) است.

خشم و هیاهو از بهترین فیلم های جنایی ایرانی در سال 1394 در سینماهای سراسر کشور به اکران درآمد و با فروش بیش از دو میلیارد تومان در شبکه نمایش خانگی به موفقیت و شهرت دست پیدا کرد. از افتخارات این فیلم می‌توان به دو سیمرغ بلورین برای بهترین فیلمبرداری و ویژه هیئت داوران و تندیس زرین بهترین صداگذاری در هجدهمین دوره جشن سینمای ایران، اشاره کرد.

بی بدن

بهترین فیلم های معمایی ایرانی
فیلم های سینمایی جنایی معمایی ایرانی
  • کارگردان: مرتضی علیزاده
  • بازیگران: نوید پور فرج، الناز شاکردوست، سروش صحت، پژمان جمشیدی
  • سال انتشار: 1402

بی بدن از بهترین فیلم های ایرانی معمایی 1403 است که داستان آن در مورد دختری به نام «ارغوان» روایت می‌شود و او در ابتدای داستان به قتل می‌رسد. خانواده «ارغوان» در تمام مدت به دنبال پیدا کردن قاتل و جسد دخترشان بودند و… . داستان بی بدن برداشتی از چند پرونده قضایی واقعی است که بخاطر شباهتش به پرونده قتل «غزاله شکور» مورد اعتراض خانواده‌اش قرار گرفت، اما کارگردان این ارتباط را نپذیرفت.

بی بدن از جمله فیلم های جنایی ایرانی بر اساس واقعیت است که در دهه اخیر ساخته شده و بخاطر جمع بازیگران و غیرقابل پیش‌بینی بودن فیلمنامه‌اش، مورد تحسین بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. این فیلم در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان اول شد.

صبح اعدام

بهترین فیلم های معمایی ایرانی

  • کارگردان: بهروز افخمی
  • بازیگران: ارسطو خوش رزم، مسعود شریف، داوود فتحعلی بیگی، پوریا منجزی
  • سال انتشار: 1402

صبح اعدام از جمله فیلم های معمایی ایرانی جدید است که در سال 1402 اکران شد. داستان این فیلم اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان درمورد مراسم تیرباران «طیب حاج رضایی» و «حاج اسماعیل رضایی» از جمله افراد سیاسی در دوران حکومت پهلوی است.

صبح اعدام یکی از بهترین فیلم های جنایی ایرانی بر اساس واقعیت به شمار می‌رود، اما در زمان اکرانش به اندازه کافی مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت. با این حال، با به تصویر کشیدن جذاب لحظات آخر زندگی این دو فرد سیاسی در پی قیام 15 خرداد سال 1342 و فیلمنامه کم نقص آن، باعث شد که دو جایزه بهترین کارگردانی (بهروز افخمی) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (ارسطو خوش رزم) را دریافت کند. به همین دلیل در لیست بهترین فیلم های معمایی ایرانی قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

چرا ژانر معمایی در سینمای ایران کمتر دیده می‌شود؟

با اینکه نویسنده‌های ایرانی بسیار قادر در این ژانر زیاد هستند، اما مخاطبان ایرانی از فیلم‌های کمدی خانوادگی یا رمانتیک و ملو‌درام استقبال بیشتری می‌کنند. با این حال تعدادی از بهترین فیلم های جنایی معمایی ایرانی را در این مقاله پوشش دادیم.

آیا فیلم فروشنده تنها نماینده ایرانی در آکادمی اسمار تا الان بوده است؟

خیر. علاوه بر فروشنده فیلم جدایی نادر از سیمین نیز در سال 2012 برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده و جزو 250 فیلم برتر بر اساس امتیازات IMDB قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی لیست بهترین فیلم های معمایی ایرانی چیست؟ آیا شما از طرفداران فیلم های معمایی و رازآلود ایرانی هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.

source

توسط siahnet.ir