هوش مصنوعی در حوزه بازیهای ویدیویی هنوز آنطور که باید پیشرفت نداشته، اما به زودی ممکن است این وضعیت تغییر کند. اخیراً ویدئویی تماشایی منتشر شده که سازنده آن ادعا میکند با استفاده از دستورات متنی ساده هوش مصنوعی، نسخه ریمستر شدهای از GTA IV را با گرافیک واقعگرایانه تولید کرده است.
این ویدئو نسخه تولید شده توسط هوش مصنوعی از یک تریلر گیمپلی ریمستر GTA IV با گرافیک فوقالعاده واقعی است. خالق این ویدئو اعلام کرده که آن را کاملاً با استفاده از مدل جدید Gen-3 Alpha از شرکت Runway ساخته است. Runway یک شرکت تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی است که بر روی ساخت ابزارهای تولید محتوا با استفاده از ورودیهای متنی کار میکند و این ویدئو نشاندهنده قدرت هوش مصنوعی امروزی و نگاهی به آیندهای است که ممکن است برای بازیها رقم بخورد.
نمایش قدرت هوش مصنوعی در خلق گرافیک واقعگرایانه
این ویدئو یک شخصیت از بازی GTA را نشان میدهد که در شهری بسیار واقعگرایانه از زاویه دید سومشخص در حال پرسهزنی است. در اولین صحنه، یک خودروی سوپر اسپرت فراری قرمز در حال رانندگی در یک کلانشهر شبانه دیده میشود؛ جایی که بسیاری از ساختمانها به نمایشگرهای تبلیغاتی LED مجهز هستند. صحنه بعدی به نمایی از شخصیت اصلی تغییر میکند که به سمت یک عابر پیاده در پیادهرویی شلوغ در هنگام غروب یا طلوع خورشید قدم میزند.
در صحنههای بعدی، شاهد سرقت یک خودرو به سبک کلاسیک GTA هستیم. شخصیت اصلی به سمت خودروی متوقفشده میرود، راننده را از صندلیاش بیرون میکشد و خودرو را سرقت میکند. با این حال، واکنش راننده بهطرز عجیبی خندهدار است؛ او بعد از اینکه از ماشینش بیرون انداخته میشود، به آرامی از صحنه دور میشود، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. در صحنه بعد، شخصیت اصلی به صحنه قبلی برمیگردد، یک چوب بیسبال بیرون میکشد و به عابر پیاده حملهور میشود.
با توجه به اینکه ابزارهای تولید ویدئو به این اندازه پیشرفته شدهاند، منطقی به نظر میرسد که در آینده نزدیک، این نوع تولید از طریق دستورات متنی به موتورهای بازی یا ابزارهای تولید بازی نیز راه پیدا کند.
پیش از آنکه بازیهای کاملاً تولید شده توسط هوش مصنوعی عرضه شوند، احتمالاً شاهد این خواهیم بود که بخش گرافیکی توسعه بازیها به هوش مصنوعی سپرده شود. پردازش گرافیکی از جمله رندر اشیاء، نورپردازی، و حذف لبههای دندانهدار میتواند به جای سختافزارهای کلاسیک رندر سهبعدی یا ریتریسینگ، توسط سختافزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین انجام شود. انویدیا نیز معتقد است که این آینده بازیهاست و حتی پیشبینی کرده که نسخههای آینده فناوری DLSS، مانند نسخه دهم آن، رندرینگ کاملاً مبتنی بر شبکه عصبی خواهند داشت.
source