بازی Space Marine 2 جدیدترین عنوان مجموعه Warhammer 40,000 است که توسط استودیوی Saber Interactive ساخته است. این بازی دنباله نسخه قبلی است و اتفاقات داستانی آن نزدیک به قرن پس از آن جریان دارد. همانند بازی قبلی در این اثر نیز با یک شوتر سومشخص با لحظات حماسی و مبارزات جذاب طرف هستیم و دوباره کنترل شخصیت تاتوس (Titus) بر عهده داریم. در ادامه به نقد و بررسی بازی Warhammer 40,000: Space Marine 2 خواهیم پرداخت. با پارسیگیم همراه باشید.
بررسی بازی Space Marine 2
طی چند سال گذشته، بازیهای ویدیویی تکنفره بسیاری از محوریت بازی بودن دور شدند و سعی کردهاند در قالب سکانسهای سینماتیک بیش از حد، بهدنبال یک روایتی باشند تا مخاطب را به خود جذب کند. داستان و داستانگویی تبدیل به بخش بزرگی از تجربههای تکنفره دو دهه اخیر شده است. اما نکته آزاردهنده این است که بسیاری از بازیها فراموش کردهاند که هدف اصلی آنها سرگرم کردن مخاطب با ارائه گیمپلی و مراحل جذاب و فراموش ناشدنی است.
بازی Space Marine 2 یادآور بازیهای جذاب نسل ششم و هفتم بازیهای ویدیویی است. آثار تکنفره نسبتاً کوتاه که تعادل خوبی بین روایت داستان و گیمپلی دارد. بازیهایی که از اول تا پایان با ارائه یک گیمپلی اعتیادآور و جذاب مخاطب خود را پشت مانیتور و تلویزیون مینشناند، نه با نشان دادن ساعتها سکانسهای سینماتیک که میشود آن را در چند دقیقه خلاصه کرد و همچنان تاثیرگذار بود. بازی Space Marine 2 یکی از سرگرمکنندهترین و صدالبته هیجانانگیزترین بازیهای امسال بود که شانس تجربه آن را داشتم. در ادامه به نقد و بررسی مفصل بازی Space Marine 2 خواهیم پرداخت.
مبارزه برای آزادی، خیر و امپراتور
داستان بازی Space Marine 2 تقریباً صد سال پس از حوادث بازی قبلی را روایت میکند. بازیکنان همچنان کنترل شخصیت Titus، یک الترامرین (Ultramarine) را برعهده خواهند داشت که بهتنهایی به جنگ هزاران تایرنید (Tyranid) میرود. پس از موفقیت در یک ماموریت رو به شکست، تایتوس دوباره سمت قبلی خود را بهدست میآورد تا یکی از دانشمندان مهم امپراتور را نجات دهد. این دانشمند روی وسیلهای تحقیق میکرد که توانایی از بین بردن بزرگترین دشمنها، یعنی Chaos و نیروهای شر را دارد.
یکی از بزرگترین نکات مثبت بازی Space Marine 2 بیآلایش بودن داستان آن است. این بازی تلاش نمیکند با شخصیتپردازیهای اضافه و پرداختن به موضوعاتی که اهمیت کمتری دارد، بازیکن را خسته کند. مستقیم و سرراست داستان خود را روایت میکند و در طول بازی هیچ جای اضافی نیست. چیزی که تیم نویسندگی بازی Space Marine 2 بهخوبی به آن آگاه بودند، میزان توجهی است که بازیکن در طول بازی به داستان خواهد داشت. آنها میدانستند مخاطبین اصلی این بازی، بخاطر لحظات حماسی و مبارزات نفسگیر سراغ اثر خواهند آمد. در نتیجه تلاش کردند یک داستان منسجم را با پیچوتاپ اندک در دل بازی جا دهند و حالت اعتدال را برقرار کنند.
یکی از نکاتی که باعث شده این داستان در حین ساده و بیآلایش بودن، همچنان جذاب باشد، تعداد کم شخصیتهای مهم آن است. در طول بازی بجز شخصیت اصلی و یاران او، توجه خاصی به شخصیتهای دیگر نمیشود که تصمیم درستی است. بازیکنان همان اندازه که نیاز باشد با شخصیتهای دیگر آشنا خواهند شد و به این شکل تمرکز داستان هیچوقت به بیراهه نمیرود.
روایت خطی بازی Space Marine 2 نیز حالت کلاسیک و بازیهای قدیمی را دارد. یک مسیر از قبل مشخصشده که در آن بازیکنان به پیشروی خود ادامه میدهند و نیازی نیست که نگران از دست دادن یک سری بخشهای مخفی بازی باشند. باز این موضوع بر میگردد به دانش و آگاهی تیم نویسندگی که میدانستند با یک اثر ماجراجویی طرف نیستند و نیازی نیست که در دل بازی بخشها و خردهروایتهای اضافی را قرار دهند که وقت و زمان بیشتری از بازیکنان گرفته شود.
مبارزه تا پای مرگ
بهترین تعریفی که میتوانم از گیمپلی بازی Space Marine 2 بکنم این است که این اثر یکی از بهترین چرخه یا لوپ گیمپلی را در آثار چندسال اخیر دارد. بسیاری از بازیهای اخیر این مشکل را دارند که توانایی نگهداشتن مخاطب پشت پشت کنسول یا سیستم برای مدت طولانی را ندارد، مخصوصاً اگر یک تجربه تکنفره باشد. اما این موضوع برای بازی Space Marine 2 صادق نیست و دلیل اصلی آن بر میگردد به داستان ساده و کوتاهی که روایت میکند.
از همان شروع، بازی تلاش میکند در طول مرحله کمترین وقفه را بین مبارزات قرار دهد. به این شکل که بازیکن از رسیدن به یک نبرد تا نبرد دیگر، از نظر ذهنی، درمانده و کسل نشود. بازی Space Marine 2 یک تعادل بسیار خوبی بین استراحت دادن به بازیکن برای آماده شدن برای نبرد بعدی و همینطور مدت زمانی که بازیکن باید درگیر مبارزه باشد، دارد. در واقع بازی Space Marine 2 یکی از سختترین کارهای ممکن در طراحی بازی را به بهترین شکل ممکن انجام داده و آن هم حفظ تعادل است.
گیمپلی بازی بر پایه سیستمهای شوتر سومشخص و المانهای ژانر هکانداسلش طراحی شده است و هنگام مبارزه، بازیکن مجبور است از اسلحه گرم و سرد خود برای شکست دادن دشمنان استفاده کند. یکی از نکات جذابی که در تجربه این اثر نظرم را جلب کرد، چالش برانگیز بود آن حتی در درجه سختیهای متوسط و آسان است. به این شکل که بازی میزان چالش را صرفاً تاحدی کاهش میدهد که شانس زنده ماندن شما بیشتر شود اما هیچوقت احساس نکنید که قرار نیست بمیرید. به عبارتی حتی در درجه سختی آسان و متوسط نیز شانس مردن شما وجود دارد اگر اشتباهات زیادی را انجام دهید.
البته یکی از نکاتی که میتوانست بازی بهتر در آن عمل کند، تنوع بیشتر در اسلحهها بود. بهصورت کلی دو نوع اسلحه بالستیک و پلازما در بازی وجود دارد که به محض اینکه اسلحه مورد نظر خود را پیدا کردید، دیگر نیاز به امتحان کردن اسلحههای دیگر نخواهید داشت. از سوی دیگر، تفاوت بین یک سری از اسلحهها قابل لمس نیست که بودن و نبودن شان در بازی تاثیر به سزایی ندارد.
یکی دیگر از نکاتی که بازی Space Marine 2 آن را بهخوبی در بازی پیادهسازی کرده، القای حس یک الترامرین بودن است. با قرار دادن بازیکن در شرایط سخت و مقابله با صدها دشمن بهصورت آنی، بازیکن این حس را خواهد داشت که واقعاً یک ابرسرباز شکست ناپذیر است که میتواند از پس شکست دادن هر دشمنی بر بیاید. از این جهت است که بازی Space Marine 2 در بخش گیمپلی رسالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.
طراحی بصری زیبا، مراحلی اشکالدار و یک سری ایرادات فنی
بازی Space Marine 2 از نظر بصری واقعاً زیبا است. از جزئیات لباسهای الترامرین گرفته تا جزئیات ساختمانهای سر به فلککشیده که در اثر جنگ نابود شدهاند. استودیوی Saber Interactive واقعا از این نظر، سنگ تمام گذاشته است و یک بازی بینظیر از نظر بصری خلق کرده است. اما وقتی بحث طراحی مراحل و مسیری که بازیکنان باید کند میشود، یک سری اشکالها و ایردها را میتوان به وضوح دید.
یکی از اولین ایرادها این است که بازیکن پس از مدتی مسیری که مراحل بازی طی خواهد کرد را میتواند حدس بزند. به عبارتی، طراحی مراحل بازی بهصورتی است که هیچ نوع غافلگیری در بازی وجود ندارد که شما را شوکه کند و حس هیجان شما را بیشتر از قبل کند. بهترین مرحله این بازی با اختلاف مرحله پایانی آن است که آن نیز از نظر طولانی بودن مشکل دارد. بهصورت کلی در بازی 6 مرحله وجود دارد که 5 مرحله آن از نظر زمانی یک مدت را برای به پایان رساندن در بر میگیرد. این موضوع باعث میشود تا بازیکن ناخودآگاه به این مسئله که تمامی مراحل آن چنین برهه زمانی نیاز دارد عادت کند و هنگامیکه در مرحله پایانی این مدت زمان طولانیتر میشود، مخاطب حس ناخوشایندی را تجربه میکند که در اثر عادت کردن به مراحل قبلی است.
در اوایل تجربه بازی Space Marine 2 از شدت روان بودن بازی از نظر فنی واقعاً تعجب کردم و اینکه با مشکلات فنی بزرگی مواجه نشدم، امیدواری یک تجربه خوب را میداد. این موضوع تا نیمههای بازی صادق بود اما از یک جایی به بعد، مشکلات فنی بازی، مخصوصاً افت فریم در بعضی از لحظات حساس بازی اذیتکننده بود. مخصوصا زمانهایی که تعداد بسیار بالایی از دشمنها به شما حملهور میشدند که در مرحله پایانی بازی در لحظاتی نرخ فریم حتی تا 40 نیز پایین آمده بود. از آنجایی که چنین چیزی در اوایل بازی وجود ندارد، میتوان حدس زد که بهدلیل کمبود وقت برای بهینهسازی مراحل پایانی، این مشکل به میان آمده است اما خوشبختانه این موضوع به ندرت پیش میآید و تجربه بازی را بهصورت کلی مختل نمیسازد.
source