شیائومی طی چند سال گذشته رویه منظمی را برای اعلان رسمی پایان پشتیبانی خود از محصولات تولیدی سالیان گذشته شروع کرده و این دستگاهها را در لیستی موسوم به فهرست پایان پشتیبانی (EOL) منتشر میکند. جدیدترین دستگاههای اضافه شده به این لیست شامل مدلهای محبوبی مانند شیائومی پد ۵ و سری ردمی نوت ۱۱ پرو میشود.
شرکت شیائومی به تازگی فهرست دستگاههای پایان پشتیبانی EOL خود را بهروز کرده و پشتیبانی نرمافزاری از چندین گوشی و تبلت در برندهای شیائومی، ردمی و پوکو را متوقف کرده است. این فهرست بهروزشده در وبسایت رسمی شرکت منتشر شده و دستگاههایی از هر سه برند اصلی شرکت را شامل میشود.
در این فهرست جدید، شیائومی پد ۵ در چندین نسخه منطقهای از جمله تایوان (TW)، ترکیه (TR)، روسیه (RU)، اروپا (EU) و نسخه جهانی (MI) به چشم میخورد.
اما خبر بد اینجاست که مدلهای Redmi Note 11 Pro وRedmi Note 11 Pro Plus نیز در بخش شیائومی قرار گرفتهاند. هرچند ممکن است این مورد به اشتباه رخ داده باشد، اما نتیجه یکسان است؛ این دستگاهها دیگر بهروزرسانی نرمافزاری دریافت نخواهند کرد.
علاوه بر مدلهای نوت ۱۱ پرو، مدلهای ردمی ۱۰ نسخه ۲۰۲۲ (MX, TW, MX) و ردمی نوت ۱۰ JE نیز در فهرست دستگاههای پایان پشتیبانی قرار گرفتهاند.
برند پوکو هم از این تغییرات بینصیب نمانده و پشتیبانی نرمافزاری از گوشی محبوب پوکو X3 GT در نسخه اندونزی (ID) نیز متوقف شده است.
از دید فنی و کاربری این تصمیم شیائومی را باید یک حرکت نه چندان مطلوب برداشت کرد؛ چرا که عمر برخی از این مدلها هنوز به سه سال نیز نرسیده است. این تصمیم مسلماً موجب شکایت بسیاری از کاربرانی خواهد شد که حداقل روی گوشی خود برای کارکرد در زمانی بسیار بیشتر (مثلاً تا 5 سال) حساب باز میکردند.
با اضافه شدن به لیست EOL چه اتفاقی برای گوشی میافتد؟
بیان این توضیح سادهاست؛ این محصولات علیرغم کار کردن بدون نقص خود، دیگر بروزرسانی رسمی شرکت را دریافت نخواهند کرد. با این اوصاف گوشیهای X3 GT و مدلهای ذکرشده از برندهای شیائومی و ردمی دیگر بهروزرسانیهای MIUI یا HyperOS، سیستمعاملهای سفارشی شیائومی مبتنی بر اندروید، دریافت نخواهند کرد. علاوه بر این، این دستگاهها دیگر از بستههای امنیتی اندروید که برای مقابله با آسیبپذیریهای جدید منتشر میشوند، بهرهمند نخواهند شد.
عدم دریافت پشتیبانی نرمافزاری مداوم، این دستگاهها را در معرض خطرات امنیتی بالقوه قرار میدهد. آسیبپذیریهای اصلاحنشده میتوانند توسط افراد خرابکار برای دسترسی غیرمجاز به دادههای کاربر، سرقت رمزهای عبور یا حتی نصب بدافزارها مورد سوءاستفاده قرار گیرند.
بهطور معمول، شیائومی برای مدتزمان مشخصی از دستگاههای خود پشتیبانی نرمافزاری ارائه میدهد، اما طول این دوره بسته به مدل و تاریخ عرضه آن متفاوت است. کاربران میتوانند برای اطلاع از وضعیت پشتیبانی دستگاه خود به وبسایت رسمی شیائومی مراجعه کنند.
اگر صاحب یکی از گوشیهای فوق باشیم چه باید کرد؟
برای کاربرانی که دستگاههایشان در فهرست EoL قرار دارد، گزینهها محدود است. ارتقا به یک دستگاه جدیدتر شیائومی امنترین راهکار را ارائه میدهد، هرچند ممکن است این کار از لحاظ مالی برای همه ممکن نباشد.
بهعنوان جایگزین، کاربرانی که دارای دانش فنی هستند، میتوانند برای ادامه استفاده از دستگاههای قدیمی خود، ROMهای سفارشی مبتنی بر نسخههای جدیدتر اندروید نصب کنند.
source