در تازهترین گام از پیشرفتهای هوش مصنوعی، مفهومی تازه از بازیسازی ایجاد شده است که شاید معنای موتورهای بازیسازی را زیر سؤال ببرد. در ادامه مطلب همراه باشید تا ببینیم چگونه یک مدل هوش مصنوعی تازه متولد شده توانسته بازی جهان باز ماینکرفت را در لحظه ایجاد کرده و به کاربر امکان تجربهای متفاوت و قابل بازی ارائه کند.
صنعت بازی در شرف یک تحول گسترده است؛ به طوری که اکنون به جای استفاده از موتورهای بازیسازی برای قدرت بخشیدن به بازیها شاهد یک مفهوم کاملا جدید و دیوانهوار هستیم.
به تازگی یک استارتاپ متخصص در طراحی چیپ ASIC به طور خاص برای معماری مدل Transformer – که پایه و اساس مدلهای هوش مصنوعی مولد مانند GPT/Claude/Stable Diffusion است – یک نسخه آزمایشی را با مشارکت شرکت Decart از بازی جهانباز ماینکرفت (Minecraft) به نمایش گذاشته است. اما جالب اینجاست که بهجای موتورهای بازی رایج، این بازی کاملاً توسط هوش مصنوعی تولید و اجرا میشود.
در حالی که ما از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر و ویدیوها بر اساس توضیحات خاص و گرفتن یک محتوای خروجی واقعی استفاده میکنیم، داشتن یک مدل هوش مصنوعی که یک گیم قابل بازی کردن را ارائه میکند چیزی ورای تصور است.
Oasis اولین مدل هوش مصنوعی قابل بازی، بلادرنگ و جهان باز است که دستورات ورودی کاربران را دریافت کرده و گیم پلی در لحظه شامل فیزیک، قوانین بازی و گرافیک را تولید میکند.
نکته جالب توجه، سختافزاری است که این پردازش را تأمین میکند. با استفاده از یک پردازنده گرافیکی NVIDIA H100، این مدل Oasis با 500 میلیون پارامتر میتواند در وضوح 720p و نرخ 20 فریم در ثانیه اجرا شود.
به دلیل محدودیتهای شتابدهندههایی مانند H100/B200 انویدیا، گیمپلی با کیفیت 4K تقریباً غیرممکن است. با این حال، Etched شتاب دهنده مخصوص به خود به نام Sohu را در اختیار دارد که در معماریهای ترانسفورمر شتاب دهنده تخصص دارد. هشت کارت گرافیک NVIDIA H100 میتوانند پنج مدل Oasis را برای پنج کاربر تأمین کنند، در حالی که هشت کارت سوهو قادر به ارائه 65 دستگاه Oasis برای 65 کاربر هستند.
این بیش از 10 برابر افزایش در قابلیت استنتاج در مقایسه با سخت افزار انویدیا است. این شتابدهنده برای اجرای مدلهای بسیار بزرگتر مانند مدلهای بازی ویدیویی با هوش مصنوعی 100 میلیارد پارامتری در آینده طراحی شده است که میتوانند خروجی 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه داشته باشند؛ البته همگی به لطف 144 گیگابایت حافظه HBM3E و 1152 گیگابایت در پیکربندی سرور با هشت شتابدهنده ممکن شده است.
با توجه به طراحی Oasis (در تصاویر نشان داده شده است)، این مدل بسیار متفاوت از چیزی مانند OpenAI Sora است. در حالی که اکثر تولیدکنندگان ویدیوی هوش مصنوعی فعلی، بخشهای از پیش رندر شده را ارائه میکنند، این سیستم جدیداً توسعهیافته تعامل بلادرنگ را با پردازش هر فریم به صورت جداگانه امکانپذیر میکند.
در هسته خود، این فناوری از معماریهای پیشرفته یادگیری ماشین از جمله شبکههای عصبی تخصصی و مکانیسمهای توجه که دادههای مکانی و زمانی را به طور همزمان پردازش میکنند، استفاده میکند. این رویکرد به هوش مصنوعی اجازه میدهد تا ضمن پاسخگویی به ورودی کاربر در لحظه، سازگاری داشته و درک فیزیک را نشان دهد که دستکاری و ساخت اشیاء طبیعی را در فضاهای مجازی امکانپذیر میسازد.
با نگاهی به آینده، توسعهدهندگان قصد دارند قابلیتهای سیستم را برای مدیریت توالیهای طولانیتر و شبیهسازیهای پیچیدهتر گسترش دهند که امکان گیمپلی بسیار روانتر و بدون تأخیر برای مدل با رزولوشن 4K را فراهم میکند.
مدل Oasis هماکنون برای کاربران در دسترس است و شما میتوانند با قرار گرفتن در صف از طریق این لینک، بازی ذکر شده را تجربه کنید.
source