13 آبان 1403 ساعت 10:23

یکی از برترین هواپیماهای مسافربری بوئینگ، سری 737 است که سال هاست به پرواز در آسمان‌ها ادامه می‌دهد. وزن بوئینگ ۷۳۷ چقدر است؟

هواپیمای سری 737 در زمره محبوب‌ترین هواپیماهای بوئینگ و یکی از بهترین جت‌هایی است که این شرکت بزرگ تا به امروز ساخته است. طی سال‌های اخیر مدل‌های مختلفی از این هواپیما طراحی و چند نسل مختلف به بازار عرضه شده است. تقریبا می‌توان گفت که از سال 1967 تا به امروز، بوئینگ در حال توسعه جت‌های مدل 737 بوده است. این هواپیما اجزای مشابه فراوانی با بوئینگ 727 دارد. شرکت بوئینگ دارنده بزرگ جت‌های خصوصی جهان است و سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند.

بررسی وزن بوئینگ ۷۳۷ و انواع آن

بوئینگ 737 در اواسط دهه 90 میلادی با یک به‌روزرسانی مهم، تبدیل به بوئینگ 737-NG شد و توانست با قابلیت‌های جدید، بین قاره‌های مختلف تردد کند. نسخه جدیدی که طی آن سال‌ها توسعه یافت در چهار سایز مختلف تولید شد که کوچک‌ترین آن‌ها 600-737 و بزرگ‌ترین آن‌ها 737-900ER است.

وزن بوئینگ ۷۳۷

نه تنها اندازه و ویژگی‌های انواع این هواپیماها با یکدیگر متفاوت است، بلکه وزن هر یک از آن‌ها با دیگری فرق دارد. علاوه بر این جت لاینرها وزن‌های مختلفی دارند که عبارتنداز وزن خالی استاندارد که شامل مجموع بدنه هواپیما، تجهیزات عملیاتی ثابت، سوخت غیرقابل استفاده و مایعات مختلف دیگر می‌شود. از طرفی وزن سوخت صفر یعنی اینکه هواپیما را بدون میزان سوختی که حمل می‌کند، وزن کنیم.

در ادامه وزن سوخت صفر هواپیمای بوئینگ 737 را بررسی می‌کنیم و وزن هر یک از مدل‌های مختلف آن را به شما اعلام خواهیم کرد. علاوه بر این حداکثر وزن برخاست را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود که هر هواپیما تا چه اندازه بار می‌تواند حمل کند و از زمین به آسمان به پرواز درآید.

نسل بعدی 737s، هواپیماهای جت سنگین وزن هستند

وزن بوئینگ ۷۳۷

خلاصه عملکرد بوئینگ 737 به بررسی تمام جنبه‌های این هواپیمای مسافربری از تعداد مسافران گرفته تا میزان سوختی که مصرف می‌کند، می‌پردازد. وقتی صحبت از 737-600 که کوچک‌ترین مدل است می‌شود، وزن سوخت صفر آن به 51.5 تن می‌رسد و می‌تواند تا 6875 گالن سوخت را در خود جای دهد.

وزن این هواپیما هنگام برخاست از زمین با احتساب سوخت به 56.2 تن است. این وزن با در نظر گرفتن 110 مسافر به همراه چمدان‌های آن‌ها محاسبه می‌شود. گفتنی است که حداکثر وزن برخاست هواپیما توسط شرکت‌های سازنده و با در نظرگیری چندین متغیر از جمله قدرت تولیدی موتورها و مساحت سطح بال‌ها تعیین می‌شود. بدیهی است که اگر یک هواپیما از حداکثر وزن خود بیشتر شود، جان مسافران را به خطر می‌اندازد.

بوئینگ 737-700 که قادر به حمل 126 مسافر است، 54.6 تن وزن دارد. این هواپیما بدون در نظر گرفتن سوخت، 3.1 تن وزن بیشتری از برادر کوچک‌تر خود خواهد داشت. همچنین مدل 700 هنگام برخاست دارای حداکثر وزن 60 تن است و بوئینگ 737-800 بدون سوخت بیش از 61.6 تن دارد. این مدل که از دو نسخه قبلی بزرگ‌تر و مجهزتر شده، 70.5 تن وزن هنگام برخاست از زمین دارد. در نهایت باید به آخرین مدل از بوئینگ 737 که 900ER است، اشاره کنیم. این هواپیما که بزرگ‌ترین مدل به حساب می‌آید، 64 تن وزن بدون سوخت دارد. همچنین موقع بلند شدن از زمین و برای ایمنی هر چه بیشتر 74.3 تن وزن خواهد داشت.

هواپیماهای سری 737 مکس، سنگین‌تر از نسل قبلی

وزن بوئینگ ۷۳۷

شرکت بوئینگ، هواپیمای 737 مکس را به منظور جایگزین کردن با نسل قبلی ساخت. وزن این جت مسافربری بیشتر از سری قبلی است و همان‌طور که سری NG دارای 4 سایز مختلف بودند، سری MAX هم در چهار مدل تولید شده که عبارتنداز: مکس 7، مکس 8، مکس 9 و مکس 10. گرچه یکسری مشکلات برای این هواپیما به وجود آمده، اما ما قصد داریم وزن آن‌ها را بررسی کنیم.

کوچک‌ترین بوئینگ 737 مکس که همان مکس 7 نامگذاری شده، دارای وزن سوخت صفر 62.9 تن است که سنگین‌تر از همتای نسل ان جی خود خواهد بود. این هواپیما به منظور بلند شدن از زمین، حداکثر 80 تن وزن دارد و مدل بعدی که مکس 8 است، وزن سوخت صفر و برخاست از زمین آن به ترتیب 66 و 82 تن خواهد بود.

سومین نسخه از این هواپیما بیش از 88 تن وزن داشته و اگر بخواهیم وزن آن را بدون سوخت و مجموع مسافران به همراه بار آن‌ها در نظر بگیریم به حداکثر 71 تن می‌رسد. وزن 737 مکس 10 که بزرگ‌ترین عضو این خانواده به حساب می‌آید، مشخص نیست و اعلام نشده است. برنامه عملیاتی شدن این هواپیما توسط FFA به تعویق افتاده و به گفته رویترز ممکن است تا یک دهه دیگر همچنان پروازی نداشته باشد. فقط می‌دانیم که وزن این هواپیما از کل مدل‌های بوئینگ 737 بیشتر است.

نسل‌های جدیدتر وزن بیشتری نسبت به قبل دارند

وزن بوئینگ ۷۳۷

بر اساس گزارشات به دست آمده از آخرین اخبار نظامی، بوئینگ 737 از زمان معرفی خود تا به امروز راه درازی را پیموده است. وزن سوخت صفر یک فروند بوئینگ 737-100 بیش از 37 تن و حداکثر وزن این هواپیما هنگام برخاست 44 تن است. البته ظرفیت صندلی‌های این مدل به هیچ وجه با نسخه‌های مدرن قابل مقایسه نیست، چرا که تنها 28 متر طول داشت.

همچنین بوئینگ 737-200 وزن سوخت صفر 38.5 تن و وزن برخاست 45 تنی داشت. جالب اینجاست که تفاوت بین کوچک‌ترین مدل مکس با سایز بعدی به 3.1 تن می‌رسید در حالی که تفاوت کوچک‌ترین مدل مکس با 737-100 به 25.8 تن می‌رسد.

امروزه هواپیماها باید مسافران و محموله‌های بیشتری را در خود جای دهند. (به ویژه هواپیماهای نظامی) امروزه تعداد افراد بیشتری نسبت به سال 1970 میلادی با هواپیما سفر می‌کنند و براساس گزارش FAA، به طور متوسط روزانه 45 هزار پرواز انجام می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید: ورود هر نوع وسیله الکترونیکی به هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی ایران ممنوع شد! هواپیمای مبتکرانه برخاست عمودی بوئینگ، آینده پروازها را متحول می‌کند هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی-۵ گلکسی چقدر سنگین است و چقدر می تواند حمل کند؟ پنهانکاری یا جنگ الکترونیک؛ کدام برای هواپیماهای جنگی مهم‌تر هستند؟

source

توسط siahnet.ir