همکاری طولانیمدت بین پلی استیشن و سری بازیهای Call of Duty سرانجام به پایان رسید. Call of Duty یکی از پرفروشترین بازیهای هر سال است و تا به امروز میلیاردها دلار درآمد به همراه داشته. با در نظر گرفتن این محبوبیت فوقالعاده در میان گیمرها، بسیاری از شرکتها خواهان همکاری با این فرنچایز هستند.
اما بزرگترین و مهمترین همکاری، میان Call of Duty و پلتفرمی بوده که اکتیویژن (Activision) تصمیم میگرفت با آن قرارداد بازاریابی امضا کند. سالها قبل از خرید این شرکت توسط مایکروسافت، ایکس باکس رابطه طولانیای با Call of Duty داشت. از قرارداد انحصاری Call of Duty 2 برای ایکس باکس ۳۶۰ تا بازاریابی پرسودی که برای Call of Duty 4: Modern Warfare روی ایکس باکس داشتند. این قرارداد به کاربران ایکس باکس اجازه دسترسی به محتوای اضافه بازی (DLC) را یک ماه زودتر از سایر پلتفرمها میداد و همچنین ایکس باکس اولین پلتفرم برای نمایش گیمپلی بازیهای جدید Call of Duty انتخاب میشد. اما این همکاری به صورت ناگهانی در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید.
پس از آن، پلی استیشن موفق شد حق بازاریابی Call of Duty را به دست آورد. از بازی Call of Duty: Black Ops 3 به بعد، محتوای اختصاصی به کاربران این پلتفرم ارائه شد، از جمله دسترسی زودهنگام به نقشهها و نسخههای بتا. حتی پس از حذف نقشههای پولی و جایگزینی آنها با محتوای فصلی رایگان، پلی استیشن همچنان اپراتورها و بستههای اختصاصی داشت که یک سال بعد در دسترس کاربران ایکس باکس و پیسی قرار میگرفتند.
مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن وعده داد که تمام قراردادهای موجود پلی استیشن با Call of Duty را محترم بشمارد. اما حالا این قراردادها بعد از ۹ سال همکاری این دو شرکت به پایان رسیدهاند. طبق گزارش CharlieIntel، انحصاریت بستههای محتوایی Modern Warfare III برای پلی استیشن در ۹ نوامبر (۱۹ آبان) به پایان رسید و قرار است این محتوا به زودی برای ایکس باکس و پیسی منتشر شود. که این به منزله پایان همکاری پلی استیشن و Call of Duty به شمار میآید. از این پس، مایکروسافت وعده داده که در Call of Duty بین تمامی پلتفرمها برابری برقرار کند و هیچ نسخه بتا، نقشه یا محتوای دیگری به صورت انحصاری فقط برای یک پلتفرم ارائه نخواهد شد.
source