یازده سال و نه ماه پس از انتشار اولیه بازی Crysis 3 در فوریه 2013 (بهمن 1391) و سه سال پس از عرضه نسخه Remastered آن، حالا کدهای منبع این بازی به دست یک افشاگر توییتری رسیده است. این خبر توسط حساب کاربری vxunderground، که به آرشیو بدافزارها و نرم‌افزارهای خاص می‌پردازد، منتشر شد.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد هنوز هیچ پروژه مهمی با استفاده از این کدهای لو رفته شکل نگرفته است؛ هرچند که برای این کار زود به نظر می‌رسد. این خبر می‌تواند پیامدهای جالبی برای جامعه توسعه‌دهندگان و گیمرها داشته باشد، اما قبل از پرداختن به این موارد، لازم است کمی از تاریخچه این بازی را مرور کنیم.

آیا اتفاقات بزرگی در راه است؟

Crysis Trilogy و نسخه‌های Remastered آن بیشتر به‌منظور بهینه‌سازی برای پلتفرم‌های مدرن طراحی شدند تا ارائه بهبودهای گرافیکی چشمگیر. در نسخه‌های بازسازی‌شده، علاوه بر اضافه شدن بازتاب‌های Ray-Traced، تغییرات گرافیکی چندانی نسبت به سه‌گانه اصلی مشاهده نمی‌شود. این ارتقاءها عمدتاً برای کنسول‌های جدید، که نسخه‌های قدیمی‌تر روی آن‌ها با نرخ فریم پایین و کیفیت بصری محدود اجرا می‌شد، اهمیت دارد.

یکی از تفاوت‌های بزرگ میان نسخه اول Crysis و عناوین بعدی این سه‌گانه، حذف تقریباً کامل پشتیبانی از Mod است. با این حال، لو رفتن کدهای منبع بازی مانند دستیابی به گنجینه‌ای برای توسعه‌دهندگان ماد به شمار می‌رود. چنین گنجی می‌تواند به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد که با بررسی ساختار داخلی بازی، مودهای جدید و خلاقانه‌ای طراحی کنند. البته استفاده از این کدها به لحاظ قانونی بحث‌برانگیز است.

کرایسیس 3

می‌توان گفت احتمال تولید بازی‌های مستقل با استفاده از این کُدها ضعیف به نظر می‌رسد. با توجه به لو رفتن قبلی کدهای CryEngine 3 و انتشار نسخه‌های جدیدتر مانند CryEngine 5.7.1 در سال 2022 (1401)، توانایی فنی برای ساخت بازی‌هایی با کیفیت مشابه یا بهتر از Crysis 3 وجود دارد. بنابراین تأثیر اصلی این اتفاق بیشتر بر جامعه توسعه‌دهندگان ماد خواهد بود.

source

توسط siahnet.ir