22 آذر 1403 ساعت 21:22

در ادامه خواهیم گفت پدل شیفتر چیست، چه مزایایی دارد، برای چه خودروهایی طراحی شده است و چرا تنها برخی از خودروها مجهز به آن هستند؟

پدل شیفتر چیست؟ اجازه دهید این مقاله گجت نیوز را با پاسخ به سؤال اصلی آن آغاز کنیم و ابتدا با ماهیت پدل شیفتر یا اهرم تعویض دنده پشت فرمان در اتومبیل دنده‌ای آشنا شویم. با گجت نیوز همراه باشید.

پدل شیفتر چیست؟

نمای نزدیک پدل شیفتر

پدل شیفتر که به‌عنوان گیربکس فلاپی پدال نیز شناخته می‌شوند، مکانیزمی برای کنترل و انتخاب دنده‌های جعبه‌دنده خودروها هستند. پدل‌‌ شیفترها در پشت فرمان قرار  دارند و با علامت «+» یا «-» مشخص شده‌اند تا نشان دهند که هر  اهرم برای تغییر دنده به کم یا زیاد استفاده می‌شود. راننده برای استفاده از پدل شیفتر، باید اهرم را به سمت خود  بکشد یا فشار دهد تا دنده را عوض کند. پدال‌های شیفتر  درمقایسه‌با دسته‌دنده‌های متداول دقت بالاتری برای به‌حداکثر رساندن شتاب و عملکرد خودرو  دارند و درعین‌حال راحتی و کنترل بیشتری برای راننده فراهم می‌کنند.

اهرم تعویض دنده پشت فرمان چه زمانی ایجاد شد؟

پدل‌ شیفترها در دهه ۱۹۸۰ در مسابقات فرمول یک ایجاد شدند و توسعه یافتند. فراری 355 تولیدشده در سال ۱۹۹۷ اولین خودروی جاده‌ای مجهز به گیربکس پدل شیفتر محسوب می‌شود؛ در زمان عرضه این خودرو به بازار گیربکس پدل شیفتر به سبک «فرمول یک» در مدل‌های فراری ۳۵۵ برلینتا، جی‌تی‌اس و اسپایدر، آپشنی ۱۹ هزار دلاری بود. از آن زمان تا کنون، فناوری پدال شیفتر از خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک و سوپرکارها به خودروهای مسافری عادی مانند تویوتا کمری، وانت رام  1500 و اس‌یووی جدید مزدا سی‌ایکس-90  2025 نیز راه یافته است.

استفاده از پدل شیفتر  چه مزایایی دارد؟

مزایای پدل شیفتر

در صورت وجود پدل‌ شیفتر ها در خودرو، می‌توانید هنگام رانندگی در حالی‌که هر دو دستتان روی فرمان است، دنده را عوض کنید.. فناوری پدال شیفتر در مسابقات فرمول یک توسعه یافت تا به رانندگان مسابقه‌ای در سرعت‌های بالا کنترل بهتری بدهد؛ زیرا رانندگان به لطف وجود اهرم‌های آن می‌توانستند در هنگام تعویض دنده هر دو دستشان را محکم روی فرمان نگه دارند؛ در ضمن پدل شیفترها می‌توانند سریع‌تر از گیربکس‌های دستی، معمولی دنده را تغییر دهند؛ زیرا راننده نیازی به کار با دسته‌دنده و پدال کلاچ ندارد.

پدل شیفتر ها با چه گیربکس‌هایی سازگار  هستند؟

استفاده از سه نوع گیربکس با پدل شیفترها امکان‌پذیر است. گیربکس‌های دستی خودکار (AMT) مانند یک گیربکس اتوماتیک عادی عمل می‌کنند و امکان انتخاب دنده‌ها با استفاده از اهرم‌های شیفتر یا دسته‌دنده اتوماتیک را بدون نیاز به پدال کلاچ فراهم می‌کنند؛ این سبک تعویض معمولاً در خودروهایی مانند فورد موستانگ ایکوبوست ۴ سیلندر، هوندا سیویک یا لامبورگینی آونتادور دیده می‌شود که انتخاب بین دو حالت دنده‌ای و اتوماتیک متداول را برای راننده امکان‌پذیر می‌کند.

پدل شیفتر برای چه خودروهایی طراحی شده است؟

گیربکس‌های دستی با پدل شیفتر معمولاً اختصاصاً برای خودروهای مسابقه‌ای تخصصی استفاده می‌شوند؛ این گیربکس‌ها از پدال کلاچ برای شروع حرکت یا توقف استفاده می‌کنند و دسته‌دنده‌های دارای الگوی H یا گیربکس‌های ترتیبی دستی را با پدل‌های شیفتر جایگزین می‌کنند. خودروهایی با گیربکس‌های اتوماتیک و گیربکس‌های تغییر مداوم  نیز می‌توانند دارای پدال‌های شیفتر باشند تا رانندگانی که می‌خواهند کنترل بیشتری روی خودروی خود داشته باشند، بتوانند خودرو را به‌راحتی تحت کنترل بگیرند. بااین‌حال، گیربکس‌های تغییر مداوم؛ واقعاً دنده ندارند؛ بنابراین بیشتر شبیه سیستم شبیه‌ساز تغییر دنده هستند.

وسایل نقلیه مدرن از دوران قدیم گیربکس‌های اتوماتیک ۳ سرعته با اوردرایو، فاصله زیادی گرفته‌اند؛ برای مثال، در سال ۲۰۱۳، فورد و شورولت سرمایه‌گذاری مشترکی برای توسعه یک گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعته اعلام کردند که به‌ترتیب، در فورد اف- 150، رپتور 2017 و شورولت کامارو زد آل 1 به بازار عرضه شد. علاوه بر این، گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته مرسدس-بنز 9 جی-ترونیک که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، به جعبه‌دنده استاندارد در بسیاری از مدل‌های مرسدس-بنز مانند کلاس سی 2025 تبدیل شده است؛ بنابراین، اگر خودروی اتوماتیک دارای پدال شیفتر نباشد، معمولاً آپشنی برای مدیریت دنده‌ها با استفاده از حالت رانندگی «دستی» یا «ورزشی» دارد؛ این آپشن معمولاً با حرکت دسته‌دنده نصب‌شده روی کنسول مرکزی متمایل‌شده به یک طرف، انتخاب و فعال می‌شود که با حرف «M» یا نمادهای »+« و »-» نشان داده می‌شود. زمانی که دسته‌دنده درگیر شد، راننده می‌تواند آن را به بالا یا پایین فشار دهد تا در حال رانندگی دنده را عوض کند.

گیربکس‌های دستی قدیمی«چوب دنده‌ای»، قربانی ناخواسته محبوبیت روزافزون پدل‌های شیفتر هستند. گزینه‌های قابل انتخاب در بین خودروهای جدید مجهز به گیربکس‌های دستی، برای خریداران علاقه‌مند به تعویض دستی دنده، هر سال محدودتر می‌شوند؛ البته خوشبختانه، برخی از مدل‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خودروهای اسپرت، سدان، پیکاپ‌های سایز متوسط و اس‌یووی‌های طراحی‌شده برای آفرود، همچنان گیربکس دستی دارند.

همچنین بخوانید: ۶ مورد از جذابترین دسته دنده های خودرو که تا به حال ساخته شده است + عکس و ویدیو

اکنون‌که متوجه شدید پدل شیفتر چیست، آیا دوست دارید خودروی مجهز به چنین آپشنی را برانید؟ از شما تقاضا می‌کنیم نظرات خود در رابطه با این موضوع را با خوانندگان گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

source

توسط siahnet.ir