24 آذر 1403 ساعت 14:52
وجود موهای لاستیک در لاستیک نو نشانه چیست؟ آیا کاربرد خاصی دارند و حذف آنها در عملکرد استیک مشکل ایجاد میکند؟ در ادامه به این سوالها پاسخ خواهیم داد.
اگر چند لاستیک را بهدقت ببینید، متوجه رشتههای کوچک مومانند بیرونزده از لبه لاستیک میشوید. نظریههای مختلفی درباره کاربرد موهای لاستیک مطرح شده است؛ اما واقعیت این است که این تارهای مو مانند هیچ مزیتی برای رانندگان ندارند.
آنها هیچ کشش اضافی در هنگام رانندگی فراهم نمیکنند و در کاهش صدای برخورد لاستیک با جاده نیز تأثیر خاصی ندارند. حتی وجود این تارها بر روی لاستیکها نشاندهنده وضعیت سلامت آنها نیز نیست! در هنگام خرید لاستیک بهتر است بهجای توجه به این موضوعات بیاهمیت، به عمق آج یا وضعیت کلی لاستیک نگاه کنید تا بفهمید چه مدتزمان دیگری قابلاستفاده هستند.
دلیل ایجاد موهای لاستیک روی لاستیک نو
موهای لاستیک که در اصطلاحات فنی به آنها «ونت اسپیو» (Vent Spews) گفته میشود، صرفا باقیماندهای از فرآیند تولید لاستیک هستند. لاستیکها با روش قالبگیری تزریقی ساخته میشوند. هر قالب مجهز به دریچههای هوا است تا هوای داخل قالب خارج شده و با لاستیک جایگزین شود. برای اطمینان از پر شدن کامل قالب، لاستیک به داخل قالب تزریق میشود و این تزریق تا زمانی که لاستیک حتی دریچههای هوا را نیز پر کند، ادامه مییابد. نتیجه چنین فرایندی همان موهای لاستیک ریزی هستند که سالهاست رانندگان را گیج کردهاند.
بااینحال، اگر لاستیکهای خود را تعویض کردهاید (بهتر است لاستیکهای خود را بهصورت جفتی عوض کنید)ُ از فروشنده بخواهید تمامی ونت اسپیوها را با قیچی جدا کند. مطمئن باشید این کار هیچ تأثیر منفی بر عملکرد لاستیک یا خودروی شما نخواهد داشت؛ البته در صورت تمایل میتوانید کاری به این موها نداشته باشید. بسیاری از آنها با گذشت زمان و در اثر تماس با سطح جاده بهطور طبیعی از بین میروند.
در پایان باید متذکر شویم که برخی از نشانههای ظاهری لاستیک نشاندهنده مشکلات جدی در تایر هستند و باید نگران آنها باشید. نشانههایی مانند ترکخوردگی، نشتی هوا و سایر نشانههای ظاهری نشاندهنده مشکلات جدیتر مانند سایش نامتقارن. وجود موهای ریز روی لاستیک در مقایسه با نشانههای ظاهری مذکور، کمترین اهمیت را دارد.
source