یکی از مشکلات اصلی این روزهای صنعت بازیهای ویدیویی، زمانبر بودن بیش از اندازه تولید یک بازی AAA است. با پیشرفتهای چشمگیر گرافیکی طی دو نسل اخیر و بالاتر رفتن انتظارات بازیکنان، توسعه برخی از بازیهای مشهور، بعضا تا یک دهه طول کشیده است. بودجههای سرسامآور ساخت یک اثر قوی نیز باعث شده تا بسیاری از شرکتهای بازیسازی، فشارهای کاری زیادی مانند کرانچ کردن را به کارکنان خود تحمیل کنند تا چند ماهی را از زمان توسعه یک بازی، کاهش دهند. صد البته وضعیت فعلی صنعت بازیهای ویدیویی، همیشه به این شکل نبوده است.
بهترین بازی های ویدیویی با حداقل زمان تولید کدامند؟
در نسلهای پیشین، به جز چندین استثنا، ساخت اکثر بازیهای ویدیویی معمولا بیش از دو سال زمان نمیبرد. برای مثال سه نسخه اول سری بازی مشهور Uncharted، به فواصل دو سال از یکدیگر روانه بازار شدند. این مسئله دقیقا در مورد سری God of War نیز صدق میکند و سه نسخه اول این سری نیز در فواصل دو ساله روانه بازار میشدند. زمان توسعه بازیها در نسلهای پیشین حتی کمتر از این اعداد نیز بوده است که شاید برای بازیکنان امروزی جای تعجب داشته باشد. در این لیست میخواهیم بهترین بازی های ویدیویی با حداقل زمان تولید را به شما معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که آثار این لیست بر اساس ترتیب خاصی مرتب نشدهاند.
10) Final Doom: The Plutonia Experiment
بعد از انتشار Doom 2، آخرین نسخه اصلی از این سری که در دهه 90 میلادی روانه بازار شد Final Doom بود. این بازی در زمان عرضه، دو نقشه بزرگ 32 بیتی را در اختیار بازیکنان قرار میداد که برای آن زمان تنوع به نسبت بالایی به شمار میآمد. سپس دو نفر از طرفداران دوآتشه این سری، تلاش زیادی برای ساخت نقشه جدیدی برای این بازی کردند و توسعه دهنده این سری، id Software، این دو طرفدار را به استخدام خود در آورد اما زمان کمی برای ساخت نسخه فرعی این بازی را در اختیار این دو نفر قرار داد.
این نسخه فرعی در طی 4 ماه، روانه بازار شد و با بازخورد فوقالعاده هواداران این سری مواجه شد. یک نقشه پرجزئیات با طراحی بینظیر به Final Doom اضافه شد که جذابیت بسیار بیشتری نسبت به نسخه اصلی داشت. این نسخه فرعی به Final Doom: The Plutonia Experiment مشهور شد و چالشهای جذاب و نفسگیر بازی باعث شد تا این نسخه فرعی، تبدیل به پرطرفدارترین بازی از این سری شود. مطمئنا این نسخه فرعی یکی از بهترین بازی های ویدیویی با حداقل زمان تولید است و کمتر بازی دیگری تا به امروز توانسته تا در چنین زمان کمی، محتوای چنین جذابی ارائه دهد.
9) Left 4 Dead 2
مطمئنا انتشار دومین نسخه از سری Left 4 Dead، یکی از عجیبترین وقایع صنعت بازیهای ویدیویی در نسل هفتم بود. نسخه اول این بازی در سال 2008 توسط Valve روانه استیم شد و با استقبال بالای بازیکنان مواجه شد. پس از گذشت تقریبا 4 ماه از انتشار بازی و در مراسم بزرگ E3، نسخه دوم این سری معرفی شد! انتشار این نسخه برای سال 2008، دقیقا یک سال پس از انتشار نسخه اول برنامه ریزی شد و بسیاری از بازیکنان واکنش منفی نسبت به این قضیه نشان دادند.
تعداد زیادی از بازیکنان نسخه اول، فکر کردند که “والو” با هدف پولپرستی نسخه دوم را یکسال پس از نسخه اول روانه بازار کرده است و کارزارهای زیادی برای تحریم نسخه دوم بازی شکل گرفت. پس از انتشار نسخه دوم، کسی نبود که شگفتزده نشده باشد؛ پیشرفت چشمگیر نسخه دوم از تمام جهات به حدی بالا بود که این اثر را تبدیل به پرفروشترین و شلوغترین بازی استیم در سال 2008 کند. بازیکنان این اثر هنوز هم پرتعداد هستند که سندی محکم بر بالای بودن کیفیت نسخه دوم این سری است. ساخت نسخه دوم دقیقا 12 ماه طول کشید؛ بازی که سرمشق بازیسازان زیادی شد و زیرسبک Horde Killer را محبوب کرد.
8) Super Smash Bros. Melee
یکی از بهترین بازیهای مبارزهای تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی، تنها در طول 13 ماه ساخته شد! این بازی در سال 2001 روانه بازار شد و سبک مبارزهای پلتفرمر را دچار انقلاب بزرگی کرد. نه تنها بسیاری از المانهای مبارزهای این بازی در بسیاری از آثار امروزی تاثیرگذار بوده است، بلکه بسیاری از بازیهای پلتفرمر کنسول Nintendo Switch هم الهامات سنگینی از این اثر گرفتهاند. با توجه با اینکه حتی پس از گذشت 23 سال، این اثر بازیکنان فعالی دارد، نشاندهنده کیفیت و جذابیت بالای این بازیست. تولید چنین اثر انقلابی تنها در 13 ماه، اعجوبهای بزرگ در صنعت بازیهای ویدیویی است.
پس از موفقیت بسیار بالای Super Smash Bros. Melee، کارگردان این بازی به دنبال تولید نسخههای بیشتری رفت. دنبالههای این سری هم با موفقیت روانه بازار شدند و طرفداران سری را حسابی راضی نگه داشتند اما این موفقیتها، بهای کمی نداشت. برنامه تولید نسخههای بعدی از این سری، بسیار زمانبر بود و توسعهدهندگان با شرایط کاری بسیار سختی مواجه بودند. Super Smash Bros. Melee با توجه به انقلابی که به پا کرد، مطمئنا یکی از بهترین بازی های ویدیویی با حداقل زمان تولید است.
7) Crash Bandicoot 3: Warped
بدون شک یکی از مهمترین و مشهورترین فرنچایزهای کنسولهای سونی، سری Crash Bandicoot است. در زمانی که بازیهای پلتفرمر مهمترین بخش صنعت بازیهای ویدیویی بودند، سری کِرش توانست بسیاری از طرفداران این سبک را مجذوب کنسولهای سونی کند و رقابت تنگاتنگی بین نینتندو و سونی در نسل پنجم و ششم شکل بگیرد. استودیوی توسعه دهنده این سری، Naughty Dog توانست با موفقیتهای پی در پی، به مهمترین استودیوی اصلی سونی تبدیل شود و جذابترین و پرفروشترین بازیهای این کنسول را روانه بازار کند.
با منتشر شدن نسخه دوم سری کِرش، Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back، انتظارات طرفداران این سبک به شدت از سونی بالا رفت و این مسئله ساخت نسخه بعدی را فوقالعاده دشوار و استرسزا میکرد. ناتیداگ باید نسخه بعدی را بهتر یا حداقل با کیفیت یکسانی در مقایسه با نسخه دوم روانه بازار کند. نسخه سوم بازی با نام Crash Bandicoot 3: Warped در فاصله دقیق 10 ماه و نیم بعد از نسخه دوم، روانه بازار شد و تبدیل به یکی از بهترین آثار پلتفرمر سونی شد. این اثر با استقبال بسیار گرم طرفداران مواجه شد و تا امروز هم به عنوان یکی از بهترین نسخههای سری کرش شناخته میشود. یکی از دلایل اصلی مشهوریت استودیوی ناتیداگ در کمپانی سونی، ساختن شاهکاری تکرار نشدنی، کرش 3، در مدت زمانی کوتاه بود.
6) Uncharted: The Lost Legacy
شاید تا خواندن این بخش از لیست، با خود بگویید که انتشار یک اثر قوی در مدت زمانی کوتاه، تنها در بازیهای قدیمی ممکن بوده که گرافیک خاصی نداشتهاند. پس حالا وقت معرفی Uncharted: The Lost Legacy است؛ یک بازی AAA نسل هشتمی که آخرین نسخه از سری مشهور Uncharted است. باز هم ناتیداگ در حرکتی باورنکردنی، نسخه فرعی Uncharted 4 را تنها در 15 ماه به توسعه کامل رساند و آن را با کمترین مشکلات فنی روانه بازار کرد. چنین رکوردهای عجیبی معمولا یک بار توسط استودیوها به انجام میرسد اما ناتیداگ با انتشار این بازی به بازیکنان نشان داد که معجزه کرش 3 تصادفی نبوده است!
در این نسخه فرعی، شما در نقش Chloe Frazer به تجربه بازی میپردازید و دیگر خبری از Nathan Drake، شخصیت محبوب سری آنچارتِد، نیست. یکی از عجیبترین نکات مربوط به این بازی، بزرگ بودن آن است. تمام کردن صد در صدی بازی، حدود 17 ساعت زمان میبرد و برخی از مراحل بازی در محیطهای بسیار گستردهای جریان دارد. با اینکه این نسخه از سری، ایدههای انقلابی ندارد اما کیفیت آن مطمئنا در حد آنچارتد 4 است و همچنان تجربهای بسیار جذاب برای طرفداران به حساب میآید. ساخت چنین اثر قدرتمندی تنها در 15 ماه، مطمئنا شگفتآور است.
5) Grand Theft Auto: Vice City
باورتان میشود که یکی از بهترین و خاطرهانگیزترین آثار صنعت بازیهای ویدیویی، تنها در 9 ماه ساخته شده است؟ نسخه سوم از سری GTA، تستی برای ساخت یک اثر جهانباز بود که با موفقیتهای خوبی همراه بود. استودیوی راکستار تصمیم گرفت که در نسخه بعدی، تحولات ساختاری را در این سری ایجاد کند و نتیجه آن، انتشار انقلابیترین بازی جهانآزاد در سال 2002 بود. نسخه Vice City بنیانگذار بزرگترین و جاهطلبانهترین بازی راکستار، یعنی Grand Theft Auto: San Andreas بود و به هیچ وجه نباید تاثیر بسزای نسخه Vice City در ساخت شاهکارهای بعدی راکستار را نادیده گرفت.
چه از نظر فروش و چه از نظر کیفیت، Vice City یک موفقیت کامل بود. محیطهای متنوع، گیمپلی کاملا انقلابی در مقایسه با نسخه قبل و طراحی مراحل بینظیر، باعث شد تا Vice City تبدیل به یکی از محبوبترین نسخههای سری GTA به حساب آید. محبوبیت این نسخه آنقدر بالاست که راکستار اعلام کرد که Vice City، اصلیترین شهر موجود در نسخه ششم بازی خواهد بود تا طرفداران قدیمی این سری بتوانند بار دیگری در این شهر، این بار با گرافیکی بسیار بالاتر به گشت و گذار بپردازند. از این رو اگر از بازیکنانی هستید که به شدت چشم انتظار منتشر شدن نسخه ششم سری GTA هستید، شاید بد نباشد دوباره به سراغ تجربه نسخه Vice City بروید.
4) Fallout: New Vegas
سری Fallout یکی از پرچمداران فرنچایزهای نقشآفرینی صنعت بازیهای ویدیویی است و مطمئنا Fallout: New Vegas بالاترین پرچم این سری است. در بین تمام نسخههای Fallout، نسخه New Vegas به دلیل نوآوریهای متعدد و داستان سرایی جذابش تبدیل پرطرفدارترین نسخه این سری شد. نکته جالب آن است که این بازی در طول 18 ماه توسعه پیدا کرد و نسبت به وسعت بسیار بالای آن، امری باورناکردنی است. یکی از جذابترین ویژگیهای این نسخه، دوربین اول شخص بازی است که برعکس نسخه قبلی، اهمیت زیادی به آن داده شده است و تجربه کامل بازی در قالب دوربین اول شخص، بسیار جذاب است. البته دوربین سوم شخص بازی همچنان در بازی وجود دارد و انتخاب زاویه دوربین، در اختیار بازیکنان است.
لازم به اشاره است که استودیوی توسعه دهنده این بازی، Obsidian Entertainment، بسیاری از مدلهای نسخه قبلی را دوباره استفاده کرده است تا مدت زمان و بودجه تولید بازی را کاهش دهد. این مسئله باعث شده تا این نسخه از برخی جوانح، شباهتهای زیادی با نسخه سوم بازی داشته باشد. البته این حرکت، اصلا به دلیل تنبلی توسعهدهندگان نیست و به آنها اجازه داد تا تمرکز خود را روی داستانسرایی و اضافه کردن المانهای جدید به این سری بگذارند. از طرفی این تحولات بزرگ به دلیل کمبود بودجه، به طور صد در صد در بازی تعبیه نشد و سازندگان مجبور شدند بخشهای قابل توجهی از محیطها و المانهای جدید گیمپلی را حذف یا مختصرتر کنند.
3) The Legend Of Zelda: Majora’s Mask
مطمئنا سری بازیهای زلدا، یکی از قدرترین فرنچایزهای صنعت بازیهای ویدیویی هستند. نینتندو با گذشت تقریبا سه دهه از انتشار نسخههای مختلف این سری، هیچ بازی ضعیفی از این فرنچایز را روانه بازار نکرده است. The Legend of Zelda: Majora’s Mask در سال 2000 روانه بازار شد و دومین نسخه سه بعدی از این سری بود. این بازی با استقبال بینظیر منتقدان مواجه شد و با دریافت نمره 95 در سایت متاکریتیک، تبدیل به پرطرفدارترین بازی اکشن-ماجراجویی آن زمان شد. چنین بازی موفقی به لطف استفاده از مدلها و المانهای اصلی نسخه قبلی، Ocarina of Time، تنها در طول 12 ماه ساخته شد.
این بازی نحوه روایت داستانی خاصی دارد و با به پایان رساندن بازی به دفعات مختلف، بخشهای بیشتری از داستان در اختیار شما قرار میگیرد. از این رو مدت زمان به پایان رساندن هر بار از بازی، زمان آنچنان زیادی نمیبرد. البته این ایده اصلا به دلیل علاقه کارگردان بازی برای نوآوری نبود؛ بلکه فشار زمانی بالایی که نینتندو برای توسعه بازی به سازندگان آورد، باعث شد تا آنها به دنبال ایدههای جدیدی برای ساخت بازی در زمان کوتاهتری باشند. مطمئنا این نسخه از سری زلدا، یکی بهترین بازی های ویدیویی با حداقل زمان تولید است که همچنان در لیست بازیهای نمرهبالای سایت متاکریتیک، در حال درخشش است.
2) Final Fantasy 6
با اینکه Final Fantasy 7 با نسخههای بازسازی شدهاش مشهوریت زیادی را کسب کرده و بازیکنان بیشماری را مجذوب خود کرده است، Final Fantasy 6 همچنان یکی از بهترین نسخههای این سری به حساب میآید. عده قابل توجهی از طرفداران قدیمی سری فاینال فانتزی، نسخه ششم را جذابترین اثر این فرنچایز از نظر داستان، موسیقی و لحظات فراموش نشدنی میدانند. این بازی در سال 1994 روانه بازار شد و کاملترین و بهترین بازی در سبک JPRG را در اختیار بازیکنان قرار داد. چنین اثر کامل و قدرتمندی، تنها در طول 12 ماه توسعه پیدا کرد.
یکی از مهمترین دلایل مشهوریت این نسخه، داستان قوی و نحوه روایت آن در قالب لحظات به یاد ماندنی آن است. از طرفی بازی، روایت خطی 35 ساعته دارد و در طول این 35 ساعت، کیفیت داستان و روایت آن به هیچ وجه افت نمیکند. نوشتن چنین داستان بینقصی تنها در طول یک سال، دستآوردی باورنکردنی است. گیمپلی بازی نیز در زمان عرضه، مورد توجه بسیاری از بازیکنان قرار گرفت. ناشر این سری، Square که امروزه با نام Square Enix شناخته میشود، با توجه به استقبال بالای بازیکنان از همین سیستم مبارزاتی برای نسخه هفتم استفاده کرد. با اطمینان میتوان گفت که این بازی یکی بهترین بازی های ویدیویی با حداقل زمان تولید است.
1) Mega Man 7
با اینکه سری مِگامَن طرفداران زیادی ندارد، اما یکی از شایستهترین اعضای حاضر در این لیست است. این بازی در سال 1995 روانه بازار شد و با معیارهای آن زمان، جزو بازیهای AAA به شمار میآمد. سبک اصلی این بازی، پلتفرمر با المانهای اکشن است و طراحی مراحل قوی آن، میتواند پس از گذشت تقریبا 30 سال، همچنان شما را سرگرم کند. این بازی تنها در طی 3 ماه ساخته شد که برای یک بازی AAA، عددی باورنکردی است.
طرفداران این سری، واکنشهای مختلفی نسبت به این بازی داشتند. برخی آن را به دلیل گرافیک بسیار بالا و موسیقیهای زیبا و طراحی مراحل جالبش تمجید کردند و عدهای دیگر به شدت از سیستم اکشن و مبارزاتی بازی انتقاد کردند. از این رو نمیتوان این بازی را جزو نسخههای قوی مگامن دانست اما در هر صورت توسعه دادن چنین بازی تنها در طول 3 ماه، دستآوردی لایق احترام است. اگر از طرفداران کارتونهای قدیمی مگامن هستید، به احتمال زیاد از تجربه کوتاه 5 ساعته این بازی لذت خواهید برد.
جمع بندی
با پیشرفت سختافزارها و توانایی سازندگان برای ارائه آثاری با گرافیکهای بسیار بالا، بازیهای امروزی دیگر نمیتوانند در چنین مدتهای کوتاهی توسعه پیدا کنند. همان ناتیداگی که نسخه فرعی آنچارتد را در طول 15 ماه توسعه داد، از سال 2020 هنوز هیچ اثری را روانه بازار نکرده. این قضیه در مورد راکستار نیز صدق میکند. جاهطلبانهترین نسخه سری GTA، یعنی Grand Theft Auto: San Andreas تنها دو سال زمان برد اما فاصله بین نسخه پنجم و ششم بازی، 12 سال شده است. آیا به نظر شما با وجود هوش مصنوعی، ما میتوانیم بار دیگر شاید کاهش زمان توسعه بازیها باشیم؟
source