قبل از اینکه به سراغ تقویم محتوایی برویم، باید بدانیم که کانتنت آدیت چیست و چطور انجام میشود. با این حال، بعضی اوقات پیش میآید که در پیدا کردن ایده محتوایی به بنبست میخوریم و کار سخت میشود. یک واحد ثبت جزئی از محتوا است که توسط کدگذاری شناسایی، ارزشیابی و در طبقه مورد نظر قرار داده میشود. خلاصه کتابهای مفید آموزش خلق محتوا را در مطلب 5 کتاب برای کارشناس محتوا که خواندنش واجب است بخوانید. اگر هم درباره ساخت پرسونا و تدوین پرسونای مشتری نیاز به کمک دارید، مطلب آموزش ساخت پرسونا را در وبلاگ منتوریکس بخوانید. 3 منبع برای داستان سرایی و استوری تلینگ در بازاریابی محتوا را قبلا در مطلب جداگانهای بررسی کردیم که میتوانید آن را بخوانید. اغراق نیست اگر بگوییم استفاده از استوری تلینگ (Storytelling) در ساخت محتوا و تبلیغات هنر است؛ هنری که همه کس از انجام دادنش برنمیآید. مثلا اگر میخواهیم صفحهای درباره ما بسازیم؛ از استوری تلینگ استفاده کنیم و داستان شروع کسب و کار را بنویسیم. اگر همین الان در اینترنت دنبال نمونه تقویم محتوا بگردید، نمونههای زیادی را خواهید دید که همگیشان براساس همین 3 سوال تهیه شدند. در این دیدن، شنیدن و خواندن هم هر جایی که با خودتان گفتید «عجب ایدهٔ نابی!
فرقی هم ندارد که برای خودتان محتوا تولید میکنید (مثلاً در کانال یوتیوب) یا برای کسبوکار، در هر ۲ حالت باید پروموت را در دستور کار قرار دهید. نوشتن محتوای جامع (Comprehensive Content) صبر و حوصلهی زیادی میخواهد و ساعتها از شما وقت میگیرد اما وقتی نتیجهاش را در صفحه اول گوگل ببینید، خستگیتان در میرود. اول اینکه کلا میتوانید یک گریم خاص را انتخاب کنید و همیشه با همان گریم ظاهر شوید که اینگونه چالش این را خواهید داشت که همیشه گریم تان دقیقا مانند سری اول باشد. قوانین کپی رایت هم عاملی در رابطه با محتوای تولید شده توسط کاربر است چرا که کاربران ممکن است از چنین خدماتی برای آپلود کردن آثار و به خصوص فیلم استفاده کنند در حالی که حق انتشار و توزیع ان ندارند. استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روشهای تبلیغات آنلاین برای گرفتن بکلینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار میرود. تبلیغات چیزی بهغیر از قمار و تلفکردن وقت نیست! 4. از کدام نوع محتوا (قالب محتوا) برای انتشار محتوا استفاده میکنید؟ تحقیقات نشان میدهد که افراد به محتوای ویدیویی بیشتر توجه میکنند و این نوع محتوا میتواند ارتباط عمیقتری با مخاطب برقرار کند.
ما در استراتژی محتوانویسی میخواهیم با تولید انواع محتوا براساس برنامه زمان بندی شده به اهداف موردنظر برسیم. راستی در جریان انتخاب موضوع و کیورد ریسرچ باید به خوشه بندی محتوایی هم توجه کنید. سئو با بازاریابی محتوا هم گره خورده؛ بنابراین در فرآیند محتوانویسی باید به اصولی سئویی هم توجه کرد. توجه به این نکته سبب می شود تا هرگز شکست نخورید و قدم به عقب نگذارید. حال که با اولین قدم در تولید محتوا آشنا شدیم و نکاتی را در این باره بررسی کردیم، می توانید محتواهای مورد نیاز خود را به صورت خلاقانه ایجاد کنید. 2. با محتوا قرار است چه مشکلاتی را برای خواننده رفع کنید؟ برای Content Writing جذاب و افزایش بازدید، بهتر است سراغ داستانهایی برویم که سرگرمکننده باشند و اطلاعات هم بدهند. درست مثل کاری که اپل و فیسبوک کردند. اما ما میخواهیم به یک تعریف درست و مختصر از تولید محتوا برسیم.
مطمئناً نوشتن یک پست وبلاگ برای یک فرد مجزا بسیار عالی خواهد بود اما این به نوعی هدر دادن انرژی است. این سوالات ارتباط بسیار نزدیکی با ساخت پرسونای مشتری هم دارند و به هدف از نوشتن محتوا هم اشاره میکنند. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) برای سئوکارها بسیار مهم است. تولید محتوا را بهعنوان یکی از روشها و ابزارهای مهم در افزایش آگاهی از برند میشناسند. اول از همه باید مطمئن شوید که همه اطلاعات موجود در آن درست است و اطلاعات نادرست به مخاطب نمیدهید. برای خلق محتوای خوشهای یا خوشهبندی محتوایی براساس استراتژی سئو، باید اول از همه موضوع محتوا را مشخص کنید. بعضی از کسب و کارهای نوپا به اهمیت طراحی استراتژی محتوا واقف هستند اما روی آن سرمایهگذاری نمیکنند و ترجیح میدهند در اول کار، از روشهای دیگری مثل تبلیغات گوگل ادز استفاده کنند. براساس پرسونای مشتری، نیازها و موضوعات کسب و کار، میتوانیم موضوعات محتوا را مشخص کنیم. با داشتن تقویم محتوا و انتشار منظم محتواهایمان میتوانیم با کاربران و موتورهای جستجو هم تعامل خوبی داشته باشیم. معمولا در تیم بازاریابی محتوا، شخصی با عنوان شغلی سئوکار و استراتژیست محتوا وظیفه طراحی برنامه استراتژی محتوا و تم محتوایی را بر عهده میگیرد. آنها این داستان پرطرفدار را تعریف کردند: همه چیز از گاراژ خانهشان شروع شد و در این مسیر سختیها و پیروزیهای کوچک و بزرگی بدست آوردند.