صنعت گیم در حال پیشرفته و هرروزه شاهد تکنولوژی بالاتر و قدرتمندتر برای ساخت عناوین ویدیویی و آثار سینمایی هستیم. حالا به گفته توسعهدهندگان سابق اگر استودیو بتسدا به سمت کار با موتور آنریل انجین 5 نروند با مشکلات گستردهای روبرو خواهد شد. به گفته نیت پورکیپایل، رهبر سابق هنری Bethesda، استودیو باید موتور داخلی Creation Engine را برای حرکت به سمت موتور بازیسازی انریل انجین 5 کنار بگذارد.
او فکر میکند که بازیها در این موتوربازیسازی قدرتمند بهتر عمل میکنند؛ زیرا موتور داخل، توسعه را بسیار طولانی و پیچیده میکند. با این حال بعید است که افراد بالاتر در استودیو این روند را قبول کنند. زیرا شایعه شده که اکثر عناوین آینده استودیو بتسدا در حال توسعه با همین موتور داخلی هستند. استودیوی بتسدا ایکسباکس در طول سالها شاهد فراز و نشیبهای مناسبی بوده است. آخرین انحصاری خارج شده از این استودیو عنوان پرطرفدار و پرمخاطب استارفیلد بوده است.
تقریبا میتوان گفت زمانی که بتسدا بازی اسکاریم را در سال 2011 منتشر کرد از موتور بازیسازی داخلی خودش به نام Creation Engine استفاده کرده بود. سپس برای ساخت بازی Starfield این موتور را به Creation Engine 2 ارتقاء داد، اما شکایتها از مشکلات فنی ادامه داشت. حتی نسخه اصلی Creation Engine مشکلاتی داشت که از نسخههای قدیمیتر منتقل شده بود؛ زیرا Bethesda آن را براساس موتور Gamebryo ساخته بود که عناوینی مانند The Elder Scrolls: Oblivion و Fallout 3 با آن ساخته شدند.
موتور Creation Engine بتسدا در مقابل موتور آنریل انجین 5
بسیاری از طرفداران استدلال میکنند که موتور داخلی Bethesda – موتور خلقت – دلیل محتمل نسخههای بینظیر است و نمیتواند با استانداردهای مدرن مطابقت داشته باشد. در حال حاضر، حتی یک توسعهدهنده دیگر بتسدا نیز همین فکر را دارد و استدلال میکند که ایکس باکس باید موتور Creation Engine را به نفع آنریل انجین 5 کنار بگذارد. این حرکتی است که بسیاری از استودیوهای خوب بازیسازی در سالهای اخیر به دلیل راحتی انجام دادهاند. این موضوع در حالی اهمیت دارد که نشان میدهد موتوربازیسازی فعلی بتسدا دیگر توان و قدرت گذشته خودش را در ساخت عناوین مدرن و امروزی ندارد. در مصاحبهای با کانال یوتیوب KIWI TALKZ، رهبر سابق هنری بتسدا، نیت پورکیپایل، گفته که بازیها در Unreal Engine 5 بسیار بهتر عمل میکنند. با این حال، او تردید دارد استودیو چنین تغییر بزرگی را انجام دهد.
نیت پورکیپایل برای مشکلات و طولانی بودن پروسه سیستم رندر و انیمیشن با موتور Creation Engine به بازی استارفیلد اشاره کرد. این توسعهدهنده مدعی است که اگر بتسدا از موتور اپیک گیمز استفاده میکرد لازم نبود پروسه طولانی و پیچیدهای را برای ساخت بازی استارفیلد طی میکرد. در حالی که موتور توسعه بازی به طور بالقوه میتواند گرافیک های فوق واقعی تولید کند. اما برخی از عناوین توسعه یافته با این موتور مانند بازی Silent Hill 2 دچار لگ و مشکلات عملکردی شدهاند، اگرچه کاملاً مشخص نیست که آیا این به دلیل برنامهنویسی بازی است یا موتورش. بنابراین، بعید به نظر میرسد که تغییری در حال حاضر در برنامههای بتسدا اتفاق بیفتد. آیا فکر میکنید Bethesda باید علیرغم نگرانیهای مربوط به عملکرد، به موتور ویژه اپیک گیمز روی آورد یا اینکه Creation Engine به اندازه کافی خوب است؟
منبع: gamerant
source