۲۰۲۴ شاید به اندازۀ ۲۰۲۳ از منظر گیمینگ پر رونق و غنی نبود، اما همچنان شاهد آثار و محتویات باکیفیتی از سوی استودیوهای بزرگ و کوچک بودیم. پایبندی چنین فهرستهایی به سلیقه مسلم و مبرهن است. طبق روال پیش گرفته شده، ۱۰ عنوان مورد علاقۀ خود در سال ۲۰۲۴ را با شما به اشتراک میگذارم:
۱۰. SCHiM
SCHiM یک بازی خلاقانه پازلی است که در آن کنترل یک سایه با شکل و شمایل قورباغه را به دست میگیرد؛ سایهای که از منبع خود (یک پسربچه) جدا شده و باید در پوشش سایۀ اجسام و اشیاء مختلف، خود را به پسربچه برساند. کارگردانی هنری منحصر به فرد و ایدۀ جالب بازی، برگهای برندۀ آن هستند. اگرچه المانهای روایی و به طور کلی داستان این عنوان از نکات برجستهاش به حساب نمیآیند و نقصهایی در تار و پود آن دیده میشود، اما ایدۀ کلی و حسی که گیمپلی القاء میکند، مشابه ندارد.
در طول تجربۀ SCHiM متوجه شدم نقطۀ تمایز اثر نه خود پازلها، بلکه نحوه ارائۀ آنها است. اگر سازندگان پازلهایی متفاوت از آنچه تا به امروز در عناوین مختلف دیدهایم طراحی میکردند، احتمالاً بیش از این نام SCHiM را شنیده بودید و قطع به یقین بازی رتبه بسیار بالاتری در فهرست من پیدا میکرد.
۹. Wild Bastards
Wild Bastards از آن دسته آثاری به شمار میرود که باید آن را با احتیاط به بقیه معرفی کرد و پیشنهادی است که به توضیحات مشخص و مبرهن نیاز دارد. اگر به بازیهایی که درونمایههای تاکتیکال در خود دارند علاقه دارید و از چیدن استراتژیهای حداقلی لذت میبرید، Wild Bastards تجربهای به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد. البته، مبارزات و سناریوها آنقدر پیچیده نیستند که به تفکر عمیق احتیاج داشته باشند، اما در عین حال با یک شوتر پر هرج و مرج نیز روبهرو نخواهید بود. Wild Bastards اثری است که باید دقیقاً در دایرۀ سلیقۀ شما قرار بگیرد تا از آن لذت ببرید.
۸. Elden Ring: Shadow of the Erdtree
برخورد استودیوی فرامسافتور با گسترشدهندهها چنان است که بزرگترین و محبوبترین نقطۀ قوت بازی پایه را در آغوش کشیده و تمرکز خود را روی آن حفظ میکند. ساخت بستۀالحاقی Shadow of the Erdtree بازی Elden Ring بیش از دو سال به طول انجامید، اما دلیل خوبی برای این پروسۀ تولید طولانی وجود دارد. آنچه Elden Ring را در میان گیمرها استثنایی و محبوب کرد، اکتشاف در پهنهای گسترده، چند لایه و اسرارآمیز بود؛ حال در مورد Shadow of the Erdtree، فرامسافتور به خوبی متوجه شده است که آن حس ممتاز اولیه مبنی بر اکتشاف و غرق شدن در جهانی افسانهای، تنها با پذیرفتن مقیاس بازی پایه و تداعی کردن آن به وجود میآید. اما فرامسافتور با این گسترشدهنده، آن روی «تندرو» و «افراطی» خود را در دو جهت مثبت و منفی به تصویر میکشد؛ مثبت از آن جهت که تاکیدی دو چندان روی نقاط قوت بازی پایه صورت گرفته و منفی از آن حیث که سازندگان روی برخی از تصمیمات بحثبرانگیز پیرامون بازی پایه دو چندان تاکید داشتهاند.
Shadow of the Erdrtee در برخی اجزای ساختاری خود بهتر و غوطهورانهتر از بازی پایه عمل میکند. به عنوان مثال، لگاسی دانجنها (قصرها و قلعههای اصلی و کلیدی پیشروی در داستان) و حتی برخی از دانجنهای فرعی (مقبرهها و معابد کوچکتر)، بهتر با لایۀ جهان باز ادغام شدهاند. این موضوع نشان میدهد که تیم سازنده تجربههایی در زمینۀ طراحی یک نقشۀ جهان باز کسب کردهاند و در این زمینه ایستا نبوده است. بنابراین، چیزی که باعث میشود Shadow of the Erdtree فراتر از «Elden Ring بیشتر» باشد، توجه بیشتر به طراحی مرحله و پیشرفت استودیوی سازنده در خلق یک اثر جهان باز است.
۷. ARRANGER A ROLE-PUZZLING ADVENTURE
ARRANGER A ROLE-PUZZLING ADVENTURE از عناوین کمتر شناخته شدۀ سال ۲۰۲۴ است که به شکلی کاملاً تصادفی، در یکی از مجلات نه چندان معروف مختص آثار مستقل با آن مواجه شدم. این اثر المانهای نقشآفرینی را با مبانی پازل ترکیب کرده و در قالب داستانی ماجراجویانه ارائه میدهد. این ترکیب، یک برگ برندۀ خلاقانه است که اگر ذهنی باز نسبت به ایدههای جدید داشته باشید، میتواند تا انتها برایتان تازه و جذاب باقی بماند. اگر از تجربیات معمول صنعت گیم خسته شدهاید و به دنبال یک بازی متفاوت هستید، ARRANGER میتواند نیاز شما را ارضاء کند. شاید برایتان جالب باشد که کارگردان هنری بازی Braid روی این عنوان کار کرده که حتی با دیدن یک تصویر از بازی نیز این همکاری قابل فهم است.
۶. Ultros
Ultros یک اثر مترویدوینیایی با محوریت اکتشاف و پازل است که متاسفانه حتی در بازۀ انتشار نیز نتوانست سر و صدایی که مستحقش بود را به پا کند، اما قطعاً در فهرست من جایگاه خودش را دارد. جذابترین ویژگی Ultros اتمسفر گیرا و طراحی هنری سایکدلیک خاص آن است که شبیه آن را کمتر در صنعت گیم دیدهاید. ایدۀ طراحی هنری این عنوان برگرفته از کارتونهای دهۀ ۹۰ میلادی بوده که در کنار موسیقیهای اثر، خروجی ذهن خلاق Niklas Åkerblad، کارگردان هنری Hotline Miami، است. بازی Ultros اگرچه پیچیدگیهای خاص خود را دارد و در اولین دقایق جذابیت حقیقی خود را نمایان نمیکند، اما اگر به آن فرصت کافی را بدهید، احتمالاً بتواند به فهرست بهترینهای شما راه پیدا کند.
۵. Black Myth: Wukong
از نگاه من، موفقیت و سرگرمکنندگی Wukong در گروی ادغام معنادار المانها، رویکردها و مکانیکهای گزینشی از منابع الهامش است. در طول ماجراجویی خود، با موانع، کمبودها و اشتباهات فاحش ساختاری مواجه خواهید شد، اما با وجود تمامی این موارد، بازی فرم خالص سرگرمی را از طریق «غافلگیری» و استناد به مبانی آثار نسل هفتم ارائه میدهد. Wukong به مانند فیلمهای اکشن هالیوودی است که اگر فیلمنامه پر از نقص و حفره و منطق روایی را بپذیرید، میتوانید از آن لذتی وصفناشدنی دریافت کنید. به عبارتی، اگر نقصهای طراحی مرحله و دیوارنهای نامرئی و برخی کمبودهای دیگر را بپذیرید، Wukong میتواند بسیار سرگرمکننده باشد.
۴. Animal Well
یک دنیای عمیق و چند لایه را در نظر بگیرید که به شما اجازه میدهد به هر شکل و هر میزان که باب میلتان هست، رمز و رازهای آن را کشف کنید. در گیمینگ ارائۀ تجربههای آزادانه، تحسینبرانگیز است و Animal Well پازلها و المانهای اکتشافمحور خود را بر پایۀ آزادی عمل ارائه میدهد. شگفتی Animal Well ریشه در غیرقابل پیشبینی بودن آن دارد و این غیرقابل پیشبینی بودن تنها به موانع و محیط محدود نمیشود، بلکه ابزار و مکانیکهای لازم برای عبور از موانع مدام تغییر میکنند تا بازی از یک مترویدوینیای متداول به یک نمونۀ خاص و منحصر به فرد تبدیل شود.
۳. Neva
سازندگان Gris بازی جدید خود را با هدف تعاملیتر و عمیقتر کردن گیمپلی ساختهاند. این ترس وجود داشت که در صورت انتخاب چنین رویکردی، آن فضاسازی و آرامش خاص که با عناوین استودیو عجین میشد از بین برود، اما در انتها چنین اتفاقی رخ نداد و این موضوع به نبوغ استودیو در خلق اثری متعادل و شناخت گرههای میان روایت، ارائۀ جلوههای بصری و گیمپلی بر میگردد. Neva بدون شک یکی از بهترین تجربههای سال ۲۰۲۴ به شمار میرود که افرادی بیشتری باید آن را تجربه کنند.
۲. Kill Knight
گاهی اوقات در وضعیت ذهنیای قرار داریم که بازیهای آسان، سرراست و شاداب میتوانند ما را راضی کنند، اما برای مخاطبین هاردکورتر یک موقعیت روحی متضاد نیز وجود دارد؛ آنها میخواهند بدون رد و بدل شدن دیالوگ، دیدن کاتسین و کنار هم گذاشتن تکههای پازل Lore، به دل یک تجربۀ پر هرج و مرج و بیرحمانه پرتاب شوند و نگران فرود ریتم گیمپلی یا از تب و تاب افتادن آن نباشند. Kill Knight از همین آثار است که دست کشیدن از آن چندان آسان نیست.
Kill Knight را «اعتیادآور» میدانم و برای دستیابی به این لقب که آن را مثبت قلمداد میکنم، چینش به خصوص و استادانهای در طراحی مرحله و ابزار در دسترس پلیر، رعایت شده است. در میان تجربههای آرکید اکشنمحور سال ۲۰۲۴، عنوان Kill Knight تجربهای است که پیشنهاد میدهم آن را از دست ندهید، به خصوص که سازندگان در حال پشتیبانی همه جانبه از آن هستند و با آپدیتهای رایگان، محتویات تازه به آن افزودهاند.
۱. Astro Bot
برخی بازیها با اهداف فن سرویس خلق میشوند، دسته دیگری برای ارائۀ تجربههای تازه سازماندهی شدهاند و تعدادی نیز میخواهند به طور مطلق سرگرمکننده باشند. Astro Bot عنوانی به طور مطلق سرگرمکننده است که در مسیر رسیدن به این هدف مکانیکها و تجربیات نوین را با المانها و پسزمینۀ فن سرویس پلی استیشن ارائه میدهد. به طرز خارقالعاده و حتی کمیابی، بازی پلتفرمر Team ASOBI همۀ آن چیزهایی که هیچوقت با هم در یک بازی نمیبینیم را در خود جمع کرده؛ تجربهای که تا آخرین لحظه تکراری نخواهد شد، در غافلگیر کردن شما با مکانیکهای جدید کم نمیآورد و همۀ اینها را به صورتی گردهم آورده است که مادام در طول تجربه لبخند بر لب خواهید داشت؛ حس به خصوصی که چندین سال است در گیمینگ دریافت نکردهام و یک تیم ۶۵ نفره موفق شد تا آن را به من هدیه دهد. Astro Bot نه تنها بهترین بازی سال ۲۰۲۴ من است، بلکه آن را در کنار Returnal بهترین بازی پلی استیشن در نسل نهم میدانم.
source