با شروع نسل هشتم و پیشرفت چشمگیر گرافیک کنسولهای این نسل نسبت به نسل هفتم، بسیاری از استودیوها شروع به بازسازی یا همان ریمیک کردن بازیهای قدیمی خود کردند. ریمیک شدن بسیاری از بازیهای نسل ششم و هفتم تبدیل به پرطرفدارترین ایده بازیسازی در نسل هشتم شد که این میراث، به نسل نهم صنعت بازیهای ویدیویی نیز انتقال پیدا کرده است. پس از موفقیت بسیار بالای ریمیک بازی Resident Evil 2، ساخت ریمیک بازی های ترسناک تبدیل به تمرکز اصلی بسیاری از استودیوهای بازیسازی شد.
تعریف دوباره ترس در بازی های ترسناک قدیمی که پتانسیل ریمیک دارند
بازی های ترسناک قدیمی به دلیل گرافیک پایینی که دارند، توانایی القای ترس را در مخاطبین امروزی ندارند. از این رو ریمیک کردن بازی های ترسناک معمولا با واکنش بسیار مثبت طرفداران این ژانر قرار میگیرد چراکه بهترین و مشهورترین آثار این سبک، در نسلهای گذشته منتشر شده است. بازسازی گرافیکی این آثار، قدرت القای ترس را چندین برابر میکند تا جذابیت ژانر وحشت آثار کلاسیک را دوباره به طرفداران این سبک هدیه دهد. در این لیست میخواهیم بازیهای ترسناکی را معرفی کنیم که سزاوار یک ریمیک با کیفیت هستند. در نظر داشته باشید که بازیهای این لیست بر اساس ترتیب خاصی مرتب نشدهاند.
7) Silent Hill 4: The Room
سری بازیهای سایلِنت هیل، یکی از مشهورترین فرنچایزهای ترسناک هستند که بسیاری از طرفداران ژانر وحشت، آن را از ترسناکترین آثار کلاسیک دنیای بازیهای ویدیویی میدانند. بعد از موفقیت بالای ریمیک Silent Hill 2 بهترین گزینه بعدی برای ریمیک کردن این سری، نسخه چهارم است. این بازی در سال 2004 روانه بازار شد و متاسفانه ساختن آن با عجله زیادی به پایان رسید. با اینکه این نسخه فضاسازیها و طراحیهای خوبی را در زمان انتشارش داشت، اما صداگذاریهای به شدت ضعیفش، مانع از تبدیل شدنش به اثری قوی در این سری شد. یکی از ضعیفترین بخشهای صداگذاری بازی را موقع آسیبرساندن به دشمنان حس میکنید؛ هنگامی که این موجودات به جای جیغ کشیدن مشهوری که در این سری دارند، آروغ میزنند!
علاوه بر ضعیف بودن گرافیک بازی برای القای هرگونه ترس، مشکلات جدی دیگری نیز در این بازی وجود دارد که نیازمند بازسازی کامل است. برای مثال تعدادی زیادی از پازلهای بازی، اعصابخرد کن با طراحیهای بسیار حوصلهسربر است. اکثر طرفداران این سری که به سراغ تجربه این نسخه میروند، با روشهای مختلفی به دنبال رد کردن این پازلها بدون انجام دادنشان هستند. به دلیل عجله بالای سازندگان در توسعه بازی، بسیاری از بخشهای داستانی نیز به میزان زیادی مختصر شده که ضربه زیادی به تجربه آن میزند. بدون شک برطرف کردن این مشکلات و بالا بردن گرافیک بازی، میتواند این بازی را به یکی از جذابترین نسخههای این سری تبدیل کند.
6) Resident Evil: Outbreak
کم لطفی Capcom به بازیهای Outbreak و Outbreak file 2 یکی از ناراحتیهای طرفداران سری Resident Evil است. این دو بازی جزو بهترین نسخههای این سری به شمار میآیند و طرفداران سرسخت این سری بازی، معمولا کیفیت این دو نسخه را نزدیک به نسخه چهارم میدانند. در این دو بازی، 10 سناریوی مختلف به بازیکنان ارائه داده میشود که باعث بالا رفتن ارزش تکرارشان میشود. همانند نسخههای کلاسیک، این دو بازی نیز در Racoon City جریان دارد و فضاسازی مشهور این شهر به بهترین شکل ممکن در این دو بازی به چشم میخورد. صد البته نمیتوان اسم یکی از بازیهای اوتبِرِیک رو آورد و اشاره به موسیقیهای جذاب و گوشنوازش فراموش شود!
بخش آنلاین بازی نیز به دلیل خاص بودنش، با استقبال خوبی مواجه شد. متاسفانه به دلیل تبلیغات کمی که برای این بازی به انجام رسید، طولی نکشید تا تعداد بازیکنان بخش آنلاین به شدت کاهش یابد. یک ریمیک با کیفیت، میتواند با جذب کردن بازیکنان بیشتر، بخش آنلاین بازی را دوباره زنده کند. علاوه بر مشکلات گرافیکی، محتوای زیادی در هنگام توسعه از این بازی حذف شد. کپکام در اواسط توسعه این بازی، تصمیم گرفت تا آن را تبدیل به یک نسخه فرعی کند و بودجه کمی را برای ادامه توسعه به آن اختصاص داد. ریمیک کردن این بازی میتواند تمام محتوای حذف شده را به بازی اضافه کند تا تجربه کاملی را به طرفداران این سری ارائه دهد. مطمئنا دو بازی اوتبریک، میتواند تصمیم خوبی از کپکام برای ریمیک بازی های ترسناک بعدی این کمپانی باشد.
5) Sweet Home
وقتی در مورد بازیهای ترسناکی که قبل از سری Resident Evil منتشر شدند صحبت میشود، آثاری مانند Alone in the Dark مطرح میشوند. شاید دلیل این مسئله آن است که بسیاری اصلا بازی Sweet Home را به یاد ندارند! این اثر در سال 1989 برای کنسول NES روانه بازار شد و جزو یکی از اولین آثار ترسناک دنیای بازیهای ویدیویی به شما میرود. این بازی، منبع الهامی برای بسیاری از سری بازیهای ترسناک، از جمله سری Resident Evil است و یکی از لایقترین بازیهای ترسناک، برای داشتن یک ریمیک قوی است.
این بازی بر اساس یک فیلم ژاپنی قدیمی توسعه پیدا کرد و در شرق، با استقبال بالای طرفداران این سبک نوپا مواجه شد. المانهای نقشآفرینی این بازی، منبع الهامی برای بسیاری از آثار ترسناک شد و استفاده از برخی از مکانیکهای گیمپلی سوییتهوم را میتوان در نسخه اول سری رزیدنت ایوِل دید. بازسازی این اثر میتواند فضاسازی، دیالوگ و مکانیکهای بازی را به میزان زیادی بهبود دهد تا بازیکنان بتوانند منبع الهام بسیاری از بازیهای ترسناک را با کیفیت امروزی تجربه کنند. البته لایسنس کردن اثری که از یک فیلم قدیمی و کمتر شناخته شده ژاپنی ساخته شده، بسیار چالش برانگیز و زمانبر است. این مسئله باعث میشود تا ساخت یک ریمیک برای این بازی، تنها توسط یک استودیوی بزرگ ژاپنی ممکن باشد.
4) Siren: Blood Curse
شاید به جای ریمیک کردن بازی Until Dawn، سونی بهتر بود به سراغ بازی Siren: Blood Curse برود چراکه این بازی یکی از بهترین آثارانحصاری ترسناکی است که سونی آن را برای PS3 روانه بازار کرد. البته این بازی خودش یک ریمیک برای Siren بود که در سال 2003 روانه بازار شد و توانست با بهبودهای متعدد، تبدیل به یکی از انحصاریهای پرطرفدار سونی در نسل هفتم شود. بخشهای زیادی از بازی حس ترسی را به شما القا میکند که در نسخه اول Outlast وجود داشت؛ البته بازیکنان در بخشهایی از بازی به سلاحهای مختلفی برای جنگیدن با دشمنان دسترسی دارند.
با اینکه ریمیک کردن این بازی گزینه خوبی برای سونی است، اما باید محدودیتهای سختافزاری کنسول PS3 را در نظر داشت. توسعه یک بازی روی PS3، یکی از چالشبرانگیزترین تجارب هر بازیسازی در این صنعت بود و به دلیل محدودیتهای سختافزاری، هیچ بازی بزرگ PS3 برای کنسولهای بعدی سونی بازسازی نشد. بازسازی آثار انحصاری PS3، نیازمند ساخت کلی آن بازی از اول است که خیلی نمیتوان اسم ریمیک را روی آن گذاشت؛ دقیقا کاری که برای Demon Souls وShadow of Colossus انجام شد. اگر سونی مثل دو بازی نامبرده، بودجه کافی برای ساخت دوباره Siren: Blood Curse را بدهد، مطمئنا با یکی از جذابترین آثار ژانر وحشت سر و کار خواهیم داشت!
3) System Shock 2
سری بازیهای سیستمشاک به دلیل نداشتن تبلیغات مناسب، با شکست مالی مواجه شدند. با محبوبیت پیدا کردن بازیهای مستقل طی چند سال اخیر و منتشر شدن مصاحبههای مختلف سازندگان سیستمشاک، بازیکنانی زیادی مجذوب به دو نسخه اول این فرنچایز شدند. تعداد طرفداران این سری در سالهای اخیر آنقدر زیاد شدند که یک ریمیک با کیفیت برای نسخه اول در سال 2023 روانه بازار شد. با توجه به کیفیت فوقالعاده بالای نسخه دوم نسبت به بازی اول، دور از انتظار نیست که تا چند سال آینده شاهد منتشر شدن یک بازسازی جذاب از نسخه دوم باشیم.
بسیاری از بازیکنان، سیستمشاک 2 را یکی از بهترین بازیهای منتشر شده برای PC میدانند و با گذشت 25 سال از انتشار این بازی، هنوز هم بازیکنان این اثر پرتعداد هستند. کارگردان نسخه دوم سیستمشاک، کنلِوین است که به ساخت آثار مشهوری مثل نسخه اول و سوم بایوشاک مشهور است. طراحی بینظیر و ترسناک محیطهای بازی، المانهای انقلابی نقشآفرینی و مبارزات نفسگیر در کنار داستانی درگیرکننده، این بازی را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازیهای مستقل تاریخ کرد که متاسفانه این محبوبیت، به دلیل تبلیغات کم، در زمان عرضه بازی وجود نداشت. بدون شک این اثر، کاندید اول برای ریمیک بازی های ترسناک است.
2) Resident Evil – Code: Veronica
کپکام به تازگی در حال ساخت ریمیک برای تمام نسخههای شماره دار سری Resident Evil است. پس از ساخت ریمیک برای نسخههای دو، سه و چهار، احتمالا نسخه پنجم کاندید بعدی خواهد بود اما یکی از نسخههای قدیمیتر این سری، نیاز بیشتری به یک بازسازی دارد؛ Resident Evil – Code: Veronica. این نسخه در سال 2000 منتشر شد و با مشکلات زیادی همراه بود. داستان ناقص در کنار صداپیشگیهای ضعیف، ضربه بزرگی به تجربه ای بازی میزنند که پتانسیل بالایش را به کلی هدر میدهد. وقتی تعداد طرفداران بسیار زیاد این نسخه و نمره 94 آن در متاکریتیک را نگاه میکنیم، ساخت یک ریمیک با کیفیت برای آن ضروریتر به نظر میرسد.
این بازی از محیطهای بسیار گستردهای بهره میبرد اما به دلیل ماهیت نیمهخطی بودن و وجود نداشتن ابزار درست مسیریابی، گم شدن در آن ساده است. این مسئله به هنگام حل کردن برخی از پازلهای طولانی بازی، اذیتکنندهتر میشود و این مشکل تا پایان بازی هم حل نمیشود. بسیاری از دشمنان بازی نیز به یک تحول و بازسازی کلی نیاز دارند چراکه نحوه حرکت و حمله کردنشان هیچ الگوی خاصی ندارد که باعث میشود تا مرگهای بیدلیل شما بالاتر رود. البته این مسائل، صرفا مشکلاتی است که باید در ساخت یک ریمیک به آن توجه شود و اصلا به معنی ضعیف بودن این بازی نیست. فضاسازیهای بینظیر این بازی، کافی بود تا بسیاری از منتقدان لقب بهترین بازی ترسناک تاریخ را شایسته این اثر بدانند و شخصیتپردازیهای دو شخصیت قابل بازی، Clair Redfield و Chris Redfield، آنها را تبدیل به یکی از محبوبترین شخصیتهای این سری کرد. Resident Evil – Code: Veronica شایستهترین نسخه سری رزیدنتایول برای ریمیک شدن است.
1) Fatal Frame 1
استودیوی مشهور Koei Tecmo در حال بازسازی نسخههای مختلف سری مشهور Fatal Frame است که بازسازی نسخه چهارم و پنجم سری را، با موفقیت روانه کنسولهای نسل نهمی کرده است. با توجه به اینکه این استودیوی به تازگی نسخه مربوط به کنسول Wii را ریمستر کرده است احتمال میرود که گزینه بعدی آنها برای ریمستر یا ریمیک، نسخه دوم سری باشد. این در حالی است که نسخه اول این سری، بیش از هر نسخه دیگر نیاز به یک بازسازی کامل دارد و صد البته با یک ریمستر ساده نمیتوان از آن گذشت.
نسخه اول بازی، شما را در نقش دختری به نام Miku Hansagi قرار میدهد که در عمارتی بزرگ، به دنبال حل کردن رازی مهم است. یکی از ویژگیهای مهمی که این سری بازی ترسناک را مشهور کرد، سیستم مبارزه آن است. شما تنها به یک دوربین دسترسی دارید که هنگام استفاده از آن، دوربین بازی به حالت اول شخص در میآید. شما با نشانهگیری به سمت ارواح سرگردان این عمارت، میتوانید آسیب جدی به آنها وارد کنید و امتیاز خاصی را برای ارتقای دوربین خود جمع کنید. مشکل اصلی بازی از جایی شروع میشود که شما تنها به چندین اتاق از این عمارت دسترسی دارید و در طول چهار شبی که بازی در آن جریان دارد، تنوع خاصی در محیطهای بازی نمیبینید. دوربین تقریبا ثابت و منسوخ شده بازی نیز مانعی برای لذت بردن از این اثر شده است و ضربه جدی به تجربه بازیکنان وارد میکند. یک بازسازی کامل میتواند به بازیکنان اجازه دهد تا بخشهای بیشتری از این عمارت را کاوش کنند و با بهبود دوربین بازی، گیمپلی خاص بازی نیز جذابیت بیشتری پیدا میکند.
جمع بندی
بازی های ترسناک قدیمیِ زیادی هستند که طرفداران پرشماری دارند اما به دلیل عدم مشکلات جدی در گیمپلی و طراحی محیطها، هنوز هم تجربه کردن آنها جذاب است. برای مثال نسخه اول Outlast، در سال 2013 روانه بازار شد و تجربه آن پس از 11 سال هم هنوز ترسناک و سرگرمکننده است. به همین دلیل این بازی جایی در این لیست ندارد چراکه بازیهای مد نظر ما، آثاری هستند با پتانسیل بالا که به دلیل مشکلات زیاد در زمان عرضه خود، نیاز به یک بازسازی کامل دارند. البته طی سالیان آینده با توجه به محبوب شدن ریمیک بازی های ترسناک، احتمالا شاهد بازسازی شدن بازیهای بسیار بیشتری در این سبک باشیم.
source