در این مقاله تعدادی از مهمترین و جالبترین آمار و ارقام مربوط به صنعت بازی در سال ۲۰۲۴ را مورد بررسی قرار دادهایم.
به نظرم همگی میتوانیم روی این موضوع توافق کنیم که آمار و ارقام همیشه بهترین راه برای آنالیز و قضاوت یک موضوع هستند، چرا که واقعیت را به شکلی عریان پیش دیدگان مخاطب قرار میدهند. وقتی صحبت از آمار میشود، دیگر چیزی به نام «سلیقه» موضوعیت ندارد و این قضیه همیشه میتواند در یک قضاوت بیطرفانه به دادمان برسد.
برای مثال سال ۲۰۲۴ با اینکه از دید خیلیها سال ضعیفی برای بازیهای ویدیویی به شمار میرفت، اما نگاهی به حجم پول جابهجا شده در این صنعت نشان میدهد که «بازی کردن» به قدری با زندگی انسانها عجین شده که حتی در یک سال نه چندان خوب هم گردش مالی آن بسیار بالاست.
چندی پیش با چند آمار بسیار جالب در مورد صنعت بازیهای ویدیویی مواجه شدم و با خودم فکر کردم اکنون که سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده، بد نیست نگاهی به یک سری عدد و رقم بیندازیم و ببینیم در پشت صحنهی این صنعت چه گذشته است؟ اگر شما هم مثل من به این آمار علاقه دارید، پیشنهاد میکنم در ادامهی مقاله همراه من باشید!
درآمد صنعت بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۴
با اینکه چند منبع مختلف، رقمهای متفاوتی برای درآمد صنعت موردعلاقهمان در سال ۲۰۲۴ بیان کردهاند، اما شاید برایتان جالب باشد بدانید این رقم چیزی مابین ۱۸۴.۳ الی ۱۸۷.۷ میلیارد دلار پیشبینی شده است. رشد ۲.۱ درصدی این رقم نسبت به سال گذشته نشان میدهد هر سال شاهد ورودی مالی بیشتری از سوی مصرفکنندگان هستیم. با این ارقام میتوان با قطعیت گفت صنعت بازی در حال حاضر یکی از پولسازترین صنایع جهان است و پیشبینی شده تا سال ۲۰۲۸ شاهد افزایش چشمگیر این آمار باشیم.
نینتندو در چند قدمی زدن رکورد سونی!
اما سری بزنیم به آخرین میزان فروش کنسولهای بازی. در سال ۲۰۲۴، آمار فروش ۵ کنسول برتر تاریخ بدین شکل است:
- پلی استیشن ۲؛ بالای ۱۶۰ میلیون دستگاه فروخته شده از زمان عرضه
- نینتندو DS؛ بالای ۱۵۴ میلیون دستگاه فروخته شده از زمان عرضه
- نینتندو سوئیچ؛ بالای ۱۴۶ میلیون دستگاه فروخته شده از زمان عرضه
- گیم بوی؛ حدود ۱۱۸.۷ میلیون دستگاه فروخته شده از زمان عرضه
- پلی استیشن ۴؛ بالای ۱۱۷ میلیون دستگاه فروخته شده از زمان عرضه
با توجه به اینکه عمر تمامی کنسولهای بالا به جز نینتندو سوئیچ به پایان رسیده، و نینتندو همچنان دارد در تعداد بالا به فروش این کنسول محبوب ادامه میدهد، بعید نیست به زودی شاهد انتقال این کنسول به صدر لیست باشیم و پس از سالیان دراز، رکورد سونی توسط نینتندو سوئیچ بشکند. اما در مورد کنسولهای نسل نهمی آمار تا اواسط سال ۲۰۲۴ به این شکل بوده است:
- پلی استیشن ۵؛ حدود ۶۱.۷ میلیون دستگاه فروخته شده
- ایکس باکس سری X و S: حدود ۲۸.۳ میلیون دستگاه فروخته شده
با وجود تلاش مایکروسافت برای رقابت با سونی، آمار نشان میدهد نسل نهم نیز مانند نسل هشتم کاملاً در تسخیر سونی بوده و مایکروسافت با وجود عرضهی دو کنسول در این نسل، نتوانسته به میزان فروش PS5 حتی نزدیک شود.
«گیمر بودن» دیگر در انحصار پسرها نیست!
در ادامهی روند سالهای گذشته، در سال ۲۰۲۴، تعداد گیمرهای زن باز هم افزایش یافت تا اکنون ۴۸ درصد از کل گیمرهای جهان را تشکیل دهند! این در حالی است که سال ۲۰۰۶، خانمها فقط ۳۸ درصد از کل جمعیت گیمرها را تشکیل میدادند. طبق پیشبینی چند منبع معتبر، از میان ۳ میلیارد گیمری که در کل جهان وجود دارد، ۱.۷ میلیارد نفر آنها مرد و حدود ۱.۴ میلیارد نفر آنها زن هستند.
این خبر احتمالاً بیشتر از آنکه برای خانمها خوشحالکننده باشد، برای آقایان خوشحالکننده است که اکنون با خیال راحتتری میتوانند بازی کنند، چون آمار نشان میدهد خانمها هم به خوبی متوجه جذابیت این دنیای بینظیر شدهاند!
میانگین سنی گیمرها چقدر است؟
۳۶ سال! طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۴، میانگین سنی گیمرها به ۳۶ سال افزایش یافته است. جالب است بدانید این میانگین سنی در سال ۲۰۰۴ تنها ۲۹ سال بود و شاهد رشد چشمگیر آن در طی ۲۰ سال هستیم.
آمار تکمیلی اینکه ۹۲.۴ درصد مردان بین ۱۸ تا ۲۴ سال و ۹۱ درصد زنان در همین بازهی سنی، به شکل دائمی مخاطب بازیهای ویدیویی هستند که رقم بسیار بالایی به شمار میرود.
با خیال راحت بازی کنید و هر کسی گفت بازی مال بچههاست این آمار را نشانش دهید!
پادشاهان بازیهای آنلاین
دو بازی ROBLOX و Fortnite با میانگین بیش از ۳۰ میلیون بازیکن فعال در سال ۲۰۲۴، در رتبههای اول و دوم محبوبترین بازیهای ویدیویی آنلاین هستند. بازیهای ماینکرفت، لیگ آو لجندز و کانتر استرایک ۲ نیز در رتبههای بعدی این لیست جا خوش کردهاند. به نظر میرسد برخلاف آن چیزی که بسیاری فکر میکنند دیگر تاریخ مصرف بازیهای بتل رویال گذشته، واقعیت چیز دیگری است و هر سه بازی مشهور این سبک، یعنی Fortnite، Apex Legends و PUBG، در لیست ۱۵ بازی پرطرفدار آنلاین حضور دارند.
آیا در صورت عرضه، GTA VI میتواند رتبهی اول این لیست را در سال ۲۰۲۵ تصاحب کند؟ باید صبر کرد و دید.
بالاترین امتیاز متا در سال ۲۰۲۴
وبسایت متاکریتیک را که احتمالاً همگی میشناسید. سایتی که میانگین نمرات منتقدین و کاربران را به عنوان یک عدد واحد در صفحهی مربوط به هر بازی قرار میدهد تا دید کلی از کیفیت یک بازی به مخاطب ارائه دهد.
در سال گذشته، بازی Astro Bot با دریافت امتیاز ۹۴ از منتقدین و ۹.۲ (از ۱۰) از کاربران، موفق شد بالاترین متای سال گذشته را از آنِ خود کند. بازی Metaphor Refantazio با امتیاز ۹۴ از منتقدین و ۸.۷ از کاربران و Elden Ring: Shadow of Erdtree با امتیاز ۹۴ از منتقدین و ۸.۱ از کاربران، دو بازی دیگر با بالاترین امتیازهای متا در سال ۲۰۲۴ بودند.
پایینترین امتیاز متا در سال ۲۰۲۴
بازی Utopia City با کسب امتیاز ۲۳ از منتقدین و ۲.۴ از کاربران، به عنوان بدترین بازی سال ۲۰۲۴ از سوی سایت متاکریتیک شناخته میشود. به دنبال آن، نسخهی موبایل بازی Devil May Cry با نام Devil May Cry: Peak of Combat با امتیاز ۴۱ از منتقدین و ۶.۵ از کاربران در جایگاه دوم از آخر قرار دارد. بازی Happy Funland نیز با عملکرد ضعیف خود و کسب امتیاز ۴۱ از منتقدین، یکی دیگر از بازیهای این لیست است.
اگر برای وقت خود ارزش قائلید، شاید بهتر باشد دور این بازیها خط بکشید!
پولسازترینهای ۲۰۲۴!
با اینکه آمار قطعی از پرفروشترین بازی جهان در دست نیست، اما آمار ایالات متحده حاکی از این است که College Football 25 با فروش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، پرفروشترین بازی سال ۲۰۲۴ در این کشور بوده است. در انگلیس، لقب پرفروشترین بازی به EA Sports FC 25 میرسد و به نظر میرسد Dragon Quest III HD 2D Remake نیز بالاترین فروش را در کشور ژاپن داشته است.
این در حالی است که بازی Call of Duty: Black Ops 6 با وجود عرضه در نوامبر ۲۰۲۴، توانسته خودش را به عنوان یکی از پرفروشترین بازیهای سال گذشته تثبیت کند.
بزرگترین شکست ۲۰۲۴
افتضاحی که بازی Concord در سال ۲۰۲۴ به بار آورد، فقط محدود به همین سال نمیشود و شاید بتوان آن را به عنوان یکی از بزرگترین شکستهای کل تاریخ بازیها در نظر گرفت. نتیجهی بودجهی سرسامآور ۴۰۰ میلیون دلاری و ۸ سال پروسهی ساخت، چیزی نبود به جز یک بازی فاجعهبار و مضحک که نه تنها نتوانست بیش از ۲۵ هزار نسخه بفروشد، بلکه از همان میزان اندک نیز بسیاری پول خود را به شکل کامل پس گرفتند.
نتیجهی نهایی نیز حذف کامل بازی از Steam و PSN و تعطیلی کامل استودیوی سازنده بود. اتفاقی که میتوانست در حالت عادی ناراحتکننده باشد، اما با توجه به چیزی که از Concord دیدیم، شاید بتوان گفت همه را خوشحال کرد. هیچ کس علاقهای به دیدن یک بازی Woke جدید ندارد!
شوتر و اکشن ادونچر، پرطرفدارترین سبکهای بازی
احتمالاً محبوبیت بازیهای شوتر بر کسی پوشیده نیست. از طرف دیگر باید توجه داشت که اکثریت بازیهایی که ساخته میشوند، به نوعی از المانهای سبک شوتر استفاده میکنند، بنابراین شاید خیلی تعجب نداشته باشد که این سبک برای چندمین سال متوالی، به عنوان محبوبترین سبک در بازیهای ویدیویی شناخته شد.
اما دومین سبک محبوب نیز چیزی نیست به جز سبک اکشن ادونچر که هر سال نیز به محبوبیت آن اضافه میشود. به نظر میرسد که هنوز اکثریت گیمرها به یک ماجرای خوب در کنار قلع و قمع کردن دشمنان اهمیت میدهند!
ناگفته نماند که سبک استراتژی نوبتی نیز امسال با رشد شگفتانگیز ۶۰ درصدی، بیشترین رشد در محبوبیت یک ژانر را داشته که احتمالاً بخش بزرگی از آن بخاطر بازی Manor Lords باشد.
پرکاربردترین پلتفرمهای بازی
راههای بسیاری برای تجربهی یک بازی وجود دارد. به نظر میرسد از بین این راهها، حدود ۷۰ درصد کاربران از گوشی خود برای بازی کردن استفاده میکنند که این دستگاه را به پرکاربردترین پلتفرم برای بازی کردن تبدیل میکند. در دسترس بودن، قابل حمل بودن و ارزان بودن هزینههای بازی روی گوشیهای هوشمند از دلایل اصلی محبوبیت آن هستند.
PC با اختصاص حدود ۳۶ درصد از آمار به عنوان دومین پلتفرم محبوب و کنسولها با حدود ۲۴ درصد در رتبههای دوم و سوم هستند (آمار گفته شده همپوشانی دارند).
ردهبندی سنی بازیها در سال ۲۰۲۴
کمپانی ESRB به عنوان معروفترین استارتآپ مربوط به ردهبندی سنی بازیها، طبق آماری بیان کرده در سال گذشته از بین ۴۰۸۸ بازی ردهبندی شده، ۴۷ درصد بازیها با ردهبندی سنی E (بازیهای مخصوص تمامی ردههای سنی) وارد بازار شدهاند که بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهند. بازیهایی با ردهبندی T (نوجوانان) با ۲۳ درصد، E10+ (افراد بالای ده سال) با ۱۷ درصد و بازیهای با ردهبندی سنی M (بزرگسال – بالای ۱۷ سال) با ۱۳ درصد از سهم بازار، در رتبههای بعدی هستند.
اینکه سهم بازیهای بزرگسالانه از بازیهای دیگر کمتر است، اما بسیاری از بازیهای پرفروش هر سال با این ردهبندی سنی وارد بازار میشوند، در نوع خود جالب است.
گیمرپَروَرترین کشورهای جهان!
در میان کشورهای جهان، کشور مصر با میانگین ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه بازی در روز، متعهدترین گیمرهای جهان را دارد. عربستان سعودی با میانگین ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه و تایلند با میانگین ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه در روز، در رتبههای بعدی هستند. به نظر میرسد کشورهای خاورمیانهای و آسیای میانه، بیشترین میزان ساعات صرف شده در بازیها را به خود اختصاص دادهاند.
کشور ایالات متحده با میانگین ۱ ساعت و ۹ دقیقه، در رتبهی نهم این لیست جا دارد. اطلاعات دقیقی از آمار ایران در دست نیست که این موضوع احتمالاً بخاطر استفاده اکثر کاربران ایرانی از ابزارهای دور زدن تحریم باشد.
همچنین جالب است بدانید کشورهای فیلیپین، اندونزی و ویتنام به ترتیب با ۹۷.۱، ۹۵.۷ و ۹۴ درصد، بیشترین درصد گیمرها در جامعهی کشور خودشان را دارند.
بدترین پیشواز سال ۲۰۲۴
طبق رسم همیشگی صنعت، کمپانیهای بازیسازی یک تریلر معرفی برای بازی خود منتشر میکنند که در اکثر مواقع، با آغوش باز توسط گیمرها پذیرفته میشوند. بازی Intergalactic، آخرین بازی استودیوی پرآوازهی Naughty Dog که از سال ۲۰۲۰ در دست ساخت قرار دارد نیز در دسامبر ۲۰۲۴ با یک تریلر سینماتیک معرفی شد، اما به سرعت ۲۷۰ هزار دیسلایک در کانال یوتیوب پلیاستیشن دریافت کرد. این در حالی است که تریلر مذکور فقط ۹۸ هزار لایک خورده که به نوعی بدترین پیشواز کاربران از یک بازی جدید در سال ۲۰۲۴ تلقی میشود.
به نظر میرسد اصلیترین دلیل این موضوع، کاراکتر نچسب این بازی و پرداختن دوبارهی نیل دراکمن و تیمش به مسائل شمول و حواشی مربوط به آن باشد.
خرابترین بازی سال!
بازی Antonblast با حدود ۱۲ هزار باگ گزارش شده، معیوبترین بازی سال ۲۰۲۴ نام گرفت. ۱۲ هزار باگ عددی غیرعادی برای یک بازی به شمار میرود که نظیرش را نمیتوان هر سال دید! البته به خاطر شوخیهای باحال و گیمپلی نهچندان بد بازی، میانگین نمرهی بازی از سوی مخاطبان ۹ از ۱۰ شد که خود این موضوع در نوع خود از عجیبترین اتفاقات امسال تلقی میشود!
نادرترین اچیومنت سال
بازی Crow Country یکی از بهترین بازیهای مستقل امسال بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این بازی اچیومنتهای متعددی در خود جای داده که بدست آوردن اکثر آنها پروسهای منطقی دارد، اما فقط ۱.۵ درصد موفق شدهاند اچیومنت Hidden Nest را بدست آورند. برای آنلاک کردن این اچیومنت، به نیم ساعت زمان اضافه برای صبر کردن احتیاج خواهید داشت!
گرانترین مایکروترنزکشن سال
از وقتی بازیسازها فهمیدند میتواند به جز فروش خود بازی، از راههای دیگری هم پول دربیاورند، وضعیت برای گیمرها بدتر و بدتر شد! امسال بازی Star Citizen توانست با موفقیت شورِ همهچیز را دربیاورد (!) و با فروش یک پکیج ۴۸ هزار دلاری، رکورد گرانترین مایکروترنزکشن را به خود اختصاص دهد. (سازندگان باید یک بار دیگر معنی لغت «مایکرو» را در دیکشنری بررسی کنند!)
با خرید این پکیج، تمامی آیتمهای بازی را بدست میآورید، اما با ۵۰ هزار دلار میتوان تقریباً هر کار دیگری هم کرد که احتمالاً تکتک آنها بهتر از این پرداخت احمقانه است!
تماشاییترین بازیهای ۲۰۲۴
بازی Path of Exile 2 با وجود اینکه سال گذشته در مرحلهی دسترسی اولیه (Early Access) به سر میبُرد، با مجموع ۳۷.۴ میلیون ساعت بازدید، آن هم فقط در ماه دسامبر، به عنوان پربازدیدترین بازی استریمشدهی ۲۰۲۴ نام گرفت. رتبهی دوم این لیست مربوط به شاهکار ۱۲ سالهی راک استار، GTA V است. League of Legends نیز در رتبهی سوم قرار دارد.
جمعبندی
اینها فقط مهمترین و جالبترین آمار سال ۲۰۲۴ بودند. قطعاً در مورد ریزترین موارد نیز میتواند آمار استخراج کرد که به چندین جلد کتاب احتیاج دارد! برای شما کدامیک از آمارها از بقیه عجیبتر بود؟ در بخش نظرات منتظر شما خواهم بود!
source