عناوین کامیک بوکی قبلاً جزو خلاقانهترین و نوآورانهترین بازی های ویدیویی محسوب میشدند، اما اکنون به دلیل عدم خلاقیت، کاملاً ابتدایی و ساده به نظر میرسند.
بسیاری از مخاطبان در سراسر جهان به خواندن کامیک بوکها و تجربه بازیهای ویدیویی بر اساس آنها علاقهمند هستند. بازیهای مبتنی بر کامیک بوکها همچنان نیز مورد توجه عده زیادی از گیمرها قرار میگیرند. با این حال، این آثار در سالهای اخیر به شدت با مشکل عدم خلاقیت و نوآوری مواجه شدهاند. این ژانر به دلیل افزایش بودجه بازیهای ویدیویی به سطوح نجومی، راکد و ساکن شده است. به همین دلیل، توسعهدهندگان از منطقه امن خود خارج نمیشوند و برای خلاقیت ریسک نمیکنند.
بازیهای ناامیدکننده اخیر
ابتدا با Marvel’s Avengers شروع میکنیم. اثری که به عنوان یک بازی سرویس محور از عناوین کامیک بوکی معرفی و با شکست بزرگی مواجه شد. استودیوی راکستدی نیز با اثر سرویس محور و بحثبرانگیز Suicide Squad: Kill the Justice League ناامیدکننده ظاهر شد و پروژههایی مانند Gotham Knights نیز عملکرد قابل قبولی نداشتند. این در حالی است که بازیهایی خوبی مانند Guardians of the Galaxy و Marvel’s Midnight Suns مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.
استودیوها با بودجههای هنگفت در منطقه امن خود میمانند
بازیهای کامیک بوکی اصولاً در منطقۀ امن خود باقی میمانند و سعی نمیکنند از مکانیکها و المانهای جدید متحولکننده استفاده کنند. بهترین مثال در این مورد Marvel’s Spider-Man 2 است. علیرغم اینکه عنوان مذکور یک بازی خوب و با کیفیت محسوب میشود، اما پتانسیل این را داشت که کارهای بیشتری بر روی آن انجام شود. توسعهدهندگان بیشتر به فرمول و گیمپلی بازی اصلی پایبند بودند و در عین حال، یک داستان جدید خلق کردند.
طبق گزارشهای منتشر شده، بازی Marvel’s Spider-Man 2 از یک بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری برخوردار بود. بنابراین استودیوی Insomniac Games میخواست تجربهای آشنا و نزدیک به بازی اول ارائه دهد. با این حال، ارائه همان فرمول به طور مکرر منجر میشود که برخی از بازیکنان احساس خستگی و تکرار کنند.
در اینجا میخواهیم به بازی Spider-Man: Web of Shadows اشاره کنیم که در نسل هفتم منتشر شد. این اثر دارای مبارزات و پیمایش نوآورانه بود و شخصیتهایی همچون Wolverine در آن حضور داشتند و به طور کلی یک بازی خلاقانه به شمار میرفت.
سیستم مبارزات Spider-Man: Web of Shadows تا حدودی شبیه به Devil May Cry بود و قدرت بالای مرد عنکبوتی را در بهترین حالت خود نشان میداد. همچنین عنوان Spider-Man: Shattered Dimensions نیز از آنجایی که مفهومی شبیه به Spiderverse را ارائه میدهد، شایسته تقدیر بود.
ایجاد تغییرات و نوآوری در بازیهای کامیک بوکی با عناوین Batman Arkham آغاز شد. بازی Batman: Arkham Asylum اثر فوقالعادهای بود که یک سیستم مبارزهای ریتمیک جدید را در کنار داستانی جذاب ارائه داد. بازیهای بعدی این مجموعه نیز به همان اندازه عالی بودند، زیرا بر پایه و اساس Arkham Asylum گسترش و بهبود یافتند.
همچنین میتوان به X-Men ،TMNT و سایر عناوین کلاسیک کامیک بوکی اشاره کرد. حتی اولین بازی Injustice یک نمونه عالی از عنوانی خلاقانه بود. استودیوها و توسعهدهندگان باید پروژههای آزمایشی بیشتری مانند این را امتحان کنند.
اگر استودیوها از منطقه امن و راحت خود خارج شوند، میتوانند به خلاقیت و نوآوری بازگردند. بودجههای هنگفت و ارائه جدیدترین تکنولوژی برای یک بازی عالی ضروری نخواهد بود. ایدههای عالی جایگاه مهمی داشته و در صنعت بازی استعداد کافی وجود دارد. حتی تنها یک داستان عالی میتواند تغییرات زیادی ایجاد کند. بازیهای Walking Dead استودیوی تلتیل به خوبی نشان میدهد که چگونه میتوان این کار را انجام داد. روایت عمیق، شاخهای و احساسی آنها مخاطب را درگیر خود نگه میدارد.
بازیهایی نیز وجود دارند که ژانرهای مختلف را با یکدیگر ترکیب میکنند. فرنچایزهای Infamous و Prototype برداشتی عالی از بازیهای ضدقهرمانی را به تصویر میکشند که به بازیکنان اجازه میدهند تا همه نیروی تخریب خود را آزاد کنند. کامیک بوکها به قدری متنوع هستند که نمیتوانند به بازیهای خاص محدود شوند و خوشبختانه به نظر میرسد امید بیشتری به آینده وجود دارد.
در حال حاضر چندین بازی ابرقهرمانی از کامیک بوکها شامل Iron Man ،Wonder Woman ،Black Panther ،Blade و Wolverine در دست توسعه قرار دارند. تواناییهای مختلف هر شخصیت و استودیوهایی که این پروژهها را رهبری میکنند، باعث میشوند که این عناوین منحصر به فرد باشند. Iron Man میتواند رویای بازیکنان را برای پرواز با سرعت بالا در یک جهان باز گسترده برآورده کند. Wonder Woman نیز با جهان ویژه خود و سیستم نمسیس سری Middle-Earth میتواند بازی هیجانانگیزی باشد.
علاوه بر این رویکرد کلاسیک استودیوی Arkane نسبت به Blade میتواند برای این آیپی شگفتانگیز ظاهر شود. در هر صورت، آینده بازیهای کامیک بوکی بهتر از گذشته به نظر میرسد و باید منتظر ماند و دید تا این ژانر به کجا خواهد رفت.
source