در کنار انبوه اتفاقات جذاب و دلپذیر رویداد CES، خبری از سوی مدیران کمپانی DELL منتشر کرد که بسیاری از کاربران را ناراحت کرد. طبق این خبر، شرکت دل پس از کنار گذاشتن طراحی سنتی لپتاپهای XPS و جایگزینی آن با طراحی فوق سبک و فوق نازک XPS 13 Plus در سال ۲۰۲۲، اکنون برند XPS را که به نمادی برای کاربران به دنبال دستگاهی شیک، معتبر و با قیمت مناسب تبدیل شده بود، کنار میگذارد.
شرکت دل در حوزه لپتاپ از قدیمیترین و محبوبترینها محسوب میشود و با برندهای جذاب خود مانند XPS، Latitude، Inspiron و … ، سالهای سال است که میلیونها کاربر را به سمت خود جذب میکند. اما همانطورکه در ابتدای این خبر عنوان شد این شرکت قصد دارد به مرور، کلیه برندهای ریز و درشت خود را کنار بگذارد که اولین برند این صف، XPS است.
بنابر گزارش arsTechnica، این تغییر استراتژی به این معناست که دیگر خبری از لپتاپهای بسیار سبک، دوکاره (2 در 1) یا دسکتاپهای سری XPS نخواهد بود. همچنین، دل اعلام کرده که برندهای Latitude، Inspiron و Precision نیز متوقف خواهند شد.
خانوادههای جدید محصولات دل
از این پس، کامپیوترهای دل تنها با سه دستهبندی ارائه خواهند شد: برند ساده Dell که در اعلامیه شرکت بهعنوان محصولاتی «برای بازی، تحصیل و کار» توصیف شده است، برند Dell Pro که «برای بهرهوری حرفهای» طراحی شده و محصولات Dell Pro Max که برای «عملکرد حداکثری» طراحی شدهاند.
همچنین، دل اعلام کرده که نمایشگرها، لوازم جانبی و خدمات خود را نیز با برندهای Dell و Dell Pro عرضه خواهد کرد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که محصولات سری Pro Max شامل لپتاپها و ورکاستیشنهای دسکتاپ با قابلیتهای GPU حرفهای و طراحی حرارتی جدید خواهند بود.
ویژگیهای هر سری خانواده محصولات دل
دل مدعی است که تمرکز تولید محصولات در خانواده میانرده Pro از نظر دوام و کارایی برتری قابل توجهی را نشان خواهند داد. دل اعلام کرده که این دستگاهها قادر خواهند بود تا سه برابر طول عمر بیشتری برای عملکرد لولا را به ثبت رسانده و در هنگام سقوط دستگاه از ارتفاع و ضربات حین استفاده معمولی نسبت به دستگاههای رقبا تحمل بالاتری از خود نشان دهند. این ادعا بر اساس “تحلیل داخلی از چندین آزمایش دوام” که روی Dell Pro 14 Plus (مدل 2025) و HP EliteBook 640 G11 (در ماههای گذشته معرفی شده) انجام و مطرح شده است.
همچنین، دل بر اساس تستهای داخلی اخیر خود میگوید که کامپیوترهای سری Pro، نسبت به نسل قبلی خود روند گردش هوا را تا ۲۰ درصد ارتقا دادهاند که این بهبود، دستگاههای مذکور را به بیصداترین لپتاپهای تجاری دل تبدیل میکند.
هر یک از این خطوط تولید شامل مدلهای پایه، Plus و Premium هستند. به گفته کوین ترویلگر، معاون و مدیرکل بخش کامپیوترهای تجاری، مصرفی و گیمینگ در دل، مدلهای خانواده Plus بیشترین قابلیت ارتقا، و مدلهای خانواده Premium بهترین طراحی و قابلیت حمل را ارائه خواهند داد.
با توجه به این نامگذاریها، کاربران قدیمی دل میتوانند لپتاپهای سری XPS را با محصولات Premium جدید دل مقایسه کنند.
ترویلگر در یک پست وبلاگی توضیح داد:
سبد محصولات دل در اواخر امسال گسترش خواهد یافت و گزینههای بیشتری از پردازندههای AMD و Snapdragon X را شامل خواهد شد. همچنین، دستگاههای جدیدی در سطح پایه ارائه خواهیم داد که دستگاههایی روزمره با استفاده آسان و طراحی عملی ارائه میدهند و سطح Premium که میراث XPS محبوب مصرفکنندگان و حرفهایها را ادامه میدهد.
در عین حال، مدلهای پایه Pro دل شباهت زیادی به سری Latitude که دیگر تولید نمیشود دارند و به نظر میرسد ورکاستیشنهای Precision به بهترین شکل با محصولات Dell Pro Max در سال ۲۰۲۵ مطابقت داشته باشند.
در نظر داشته باشید که حذف برندها مشمول برند محبوب گیمینگ Alienware نخواهد شد و شرکت آمریکایی دل اعلام کرده که خط تولید کامپیوترها و لوازم جانبی گیمینگ Alienware خود را حفظ خواهد کرد (دل این برند را در سال ۲۰۰۶ خریداری کرده است).
دلیل تغییر نامگذاری و بازنشسته کردن برندهای قدیمی دل
اما شاید برای شما سوال شده باشد که علت این حجم از تغییرات گسترده در سبد محصولات دل چیست؟ در این راستا شرکت دل در یک بیانیه مطبوعاتی، توضیح داده که این تغییرات با هدف ایجاد برندینگ یکپارچهتر انجام شده است که به گفته شرکت، باعث میشود «یافتن کامپیوتر، لوازم جانبی و خدمات مناسب سریعتر و آسانتر شود.»
این استراتژی بازاریابی همچنین با تلاش دل و تقریباً تمام برندهای کامپیوتر دیگر برای عرضه بهاصطلاح «کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی» به مصرفکنندگان همسو است. ترویلگر در این زمینه میگوید:
بازار کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی به سرعت در حال تحول است. نوآوریهای سختافزاری در اوج خود قرار دارند و همه، از تصمیمگیران حوزه فناوری اطلاعات گرفته تا حرفهایها و کاربران عادی، به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در دستگاهها هستند تا بهرهوری و خلاقیت خود را افزایش دهند. برای سادهسازی انتخاب کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی برای مشتریان، سه دسته محصول ایجاد کردهایم که بر نیازهای اصلی مشتریان تمرکز دارند.
نشانههای این تغییرات برای برخی از برندها از مدتها پیش مشهود بود. علاوه بر بازنگری در طراحی سری XPS با عناصری مانند تاچپد بدون مرز، کیبورد بدون شبکهبندی و سری محصولات با نمایشگر لمسی رده بالا، دل در اوایل ۲۰۲۴ تولید مدلهای XPS 17، XPS 15 و XPS 2-in-1 جداشونده را نیز متوقف کرده بود.
از سوی دیگر، سری XPS و همچنین خطوط تجاری دل، به گزینههای محبوبی برای کاربران خانگی و شرکتی تبدیل شده بودند که به دنبال عملکرد و قیمت مناسب بودند. برای کاربران عادی ممکن بود در ابتدا دشوار باشد که تفاوتهای یک XPS با یک Latitude را درک کنند. اما پس از کمی تحقیق و سالها تأکید دل بر خطوط مختلف خود، بسیاری از متخصصان، با برندینگ دل، ویژگیهای هر سری و نوع کاربران هدف هر یک آشنا شده بودند.
معایب نامگذاری محصولات دل به روش جدید
در کنار انبوه مواهبی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، نامگذاریهای جدید محصولات شباهت زیادی به یکدیگر و به دستههای زیرمجموعه دارند. انتقال به برندهای Standard، Pro و Pro Max با زیرشاخههای Base، Plus و Premium ممکن است در نگاه اول مشخص نکند که کدام محصولات برای مصرفکنندگان عادی، کاربران حرفهای، خریداران اقتصادی یا کسانی که به دنبال محصولات پیشرفته هستند مناسب است.
علاوه بر این، به نظر نمیرسد که برندینگ جدید به طور واضح قابلیتهای هوش مصنوعی کامپیوترها را مشخص کند. در همین حال، همچنان تردیدهایی در مورد نیاز به قابلیتهای هوش مصنوعی در کامپیوترها وجود دارد.
برای مثال، در یک نظرسنجی از ۶۰۰۰ نفر در فرانسه، آلمان و بریتانیا که در آبان ماه گذشته و توسط اینتل انجام شد، نتایج عنوان میکنند که ۴۴ درصد از پاسخدهندگان به سوالات مطرح شده، کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی را «چیزی تبلیغاتی یا فناوریای برای آینده» میدانند. همچنین ۵۳ درصد افراد معتقدند که این کامپیوترها «تنها برای افراد خلاق یا متخصصان فنی مناسب هستند».
با این اوصاف نحوه برندینگ جدید و کمتر خلاقانه به احتمال زیاد این تردیدها را برطرف نخواهد کرد و به نظر اینتل و شرکتها باید به فکر ایدههایی متفاوت باشند تا شعار AI Ready خود را به صورت واقعی محقق کنند.
source