در حالی که کاربران منتظر راستی آزمایی ادعاهای بزرگ انویدیا درباره DLSS 4 هستند، یک بررسی اولیه نشان داده که این  فناوری جدید چگونه ایرادات Up-Scaling را برطرف کرده و فریم‌های اضافی توسط هوش مصنوعی تولید می‌کند. جزئیات و نتایج جالب را در ادامه خبر ببینید.

DLSS 4 به عنوان یک تحول بزرگ در دنیای رندر بازی‌ها به شمار می‌آید. با اینکه هنوز سوالات زیادی درباره هزینه‌ها و عملکرد واقعی این فناوری باقی مانده است، اما شواهد اولیه نشان می‌دهند که این فناوری می‌تواند جهش بزرگی در کیفیت تصویر و نرخ فریم‌ها ایجاد کند.

تحلیل اولیه عملکرد فناوری DLSS 4 انویدیا

در آزمایشی که توسط رسانه Eurogamer انجام شده، تکنیک رندر چند فریمی موجود در سری RTX 50 توانست تعداد فریم‌ها را تا سه یا چهار برابر افزایش دهد. این فناوری با افزودن دو یا سه فریم مصنوعی، نرخ فریم دهی نهایی بازی‌ها را به‌طور چشمگیری بالا می‌برد.

تاثیر DLSS 4 روی تاخیر بازی

با این حال، این فناوری جدید باعث افزایش تأخیر فرمانی گیمر می‌شود. طبق آزمایش انجام شده توسط Eurogamer، فریم‌های اضافی گرچه بی هزینه هم نیستند و عواقب منفی دارند، اما در مقایسه با اوایل که تولید فریم مصنوعی به کار گرفته شده بود، هزینه کمتری دارند.

در آزمایش‌های TechSpot در سال 2022، تولید فریم مصنوعی در حالت DLSS Performance به بازی Cyberpunk 2077 حدود 10 میلی‌ثانیه تأخیر به همراه داشت، اما افزایش 60 درصدی نرخ فریم این تأخیر را تا حد زیادی کم رنگ می‌کرد.

آزمایش‌های Eurogamer بر روی نسخه به‌روز شده بازی مزبور با کارت گرافیک RTX 5080 ،نشان داد که دو و سه فریم اضافی تولید شده توسط هوش مصنوعی به ترتیب دو و چهار میلی‌ثانیه به تأخیر اضافه می‌کنند، در حالی که افزایش کلی نرخ فریم دهی به 71 درصد می‌رسد.

مدل Vision Transformer انویدیا

یکی از تغییرات مهم DLSS 4 استفاده از شبکه‌های عصبی Vision Transformer است که باعث بهبود چشمگیری در کیفیت تصویر شده است. این تغییرات باعث کاهش مشکلات معمول شده و بازسازی پرتوها نیز بهبود یافته است.

ویژگی Vision Transformer با تمامی کارت‌های گرافیک RTX سازگاری دارد و برنامه انویدیا به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های قدیمی را بدون نیاز به آپدیت‌های توسعه‌دهندگان به این قابلیت تجهیز کنند. با این حال، هزینه‌های عملکردی این فناوری هنوز مشخص نیست و آزمایش‌های آینده باید نشان دهند که کدام کارت‌های RTX سری 20 و 30 می‌توانند DLSS 4 را به خوبی پشتیبانی کنند.

همچنین تأثیر این فناوری جدید بر حافظه ویدئویی هنوز مشخص نیست و توانایی یک کارت گرافیک مانند RTX 5070 با 12 گیگابایت حافظه در اجرای این ویژگی هنوز روشن نیست. این مسئله تعیین می‌کند که آیا ادعاهای مدیرعامل انویدیا مبنی بر توانایی این کارت در رقابت با پرچمدار 4090 صحیح است یا خیر.

توجه: برای اطلاع از آخرین اخبار نما‌یشگاه CE‌S به صفحه اختصاصی نمایشگاه CES 2019مراجعه کنید.

source

توسط siahnet.ir