شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، مدیر پیشین پلی استیشن، به دلایل مختلفی اشاره کرده که چرا کنسول PS Vita نتوانست مانند نسل قبلی خود، یعنی PSP، موفقیت چشمگیری کسب کند.
کنسول دوستداشتنی PS Vita که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت تولید آن در سال ۲۰۱۹ متوقف شد. این دستگاه در ابتدای عرضه خود با انتظارات بالایی مواجه شد اما نتوانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند و در طول ۹ سال تنها ۱۶ میلیون واحد فروش داشت؛ رقمی که در مقابل فروش بیش از ۸۰ میلیون واحد PSP در ۱۱ سال، بسیار کم بود. با این حال، در جامعه کوچک اما وفادار طرفداران PS Vita، این دستگاه به خاطر آرشیوی از بازیهای قابل احترام، محبوبیت پیدا کرد. حال پنج سال پس از توقف تولید، یوشیدا در مصاحبهای درباره دلایل عدم موفقیت PS Vita صحبت کرده است.
مشکلات فنی و تصمیمات بحثبرانگیز
یوشیدا در مصاحبه خود اظهار داشت که چندین تصمیم فنی باعث شدند PS Vita عملکرد ضعیفی داشته باشد. او به استفاده از کارت حافظه اختصاصی به عنوان یک «اشتباه از دید مصرفکننده» یاد کرد. همچنین او گفت که تاچ پد پشتی دستگاه ویژگی غیرضروری بود که به صورت قابل توجهی هزینه تولید را افزایش داد. به منظور افزودن این ویژگی همراه با یک نمایشگر OLED باکیفیت، تیم سختافزار مجبور شد از اضافه کردن پورت خروجی تصویر که در کیت توسعه PS Vita وجود داشت، صرف نظر کند.
مشکل اصلی PS Vita
یوشیدا بیان کرد که بزرگترین دلیل عدم موفقیت PS Vita، قرار گرفتن این دستگاه بین سالهای پایانی پلی استیشن ۳ و آغاز دوران پلی استیشن ۴ بود. او گفت که سونی به دلیل کمبود منابع و نیروی انسانی نتوانست تیم پلی استیشن را بهطور مناسب بین کنسول دستی و کنسول اصلی تقسیم کند. این مسئله باعث شد که اولویت به پلی استیشن ۴ داده شود و بسیاری از پروژههای برنامهریزیشده برای PS Vita کنار گذاشته شوند.
یوشیدا که به تازگی در ژانویه ۲۰۲۵ بازنشسته شده، به علاقه خود به کنسولهای دستی گیمینگ اشاره کرد. با این حال، او تاکید کرد که مدیریت همزمان دو پلتفرم متفاوت ایده خوبی برای پلی استیشن نیست. اما به نظر میرسد مدیر فعلی پلی استیشن دیدگاه متفاوتی داشته باشد. شایعات اخیر حاکی از آن است که سونی ممکن است دوباره به صورت جدی وارد فضای کنسولهای دستی شود.
source