فناوری تولید فریم (Frame Generation) انویدیا تا کنون در انحصار کارتهای سری RTX 40 این شرکت بوده است. اما به نظر میرسد انویدیا قصد دارد برای رقابت با AMD FSR، این فناوری را برای کارتهای قدیمیتر هم عرضه کند. در ادامه این خبر با شهر سخت افزار همراه باشید.
در مصاحبهای با Digital Foundry در جریان رویداد CES 2025، برایان کاتانزارو، معاون بخش تحقیقات یادگیری عمیق انویدیا، به احتمال ارائه فناوری DLSS 4 برای کارتهای گرافیک قدیمیتر این شرکت مانند سری RTX 30 اشاره کرد.
در زمان معرفی قابلیت Frame Generation انویدیا اعلام کرد که این فناوری به واحدهای Optical Flow Accelerator در کارتهای RTX 40 نیاز دارد و به همین دلیل کارتهای RTX 3000 و قبلتر امکان پشتیبانی از آن را ندارند.
کاربران این کارتها در حال حاضر برای بهرهمندی از قابلیت تولید فریم مجبور به استفاده از راهحلهایی مانند فناوری FSR 3 شرکت AMD هستند. همچنین ابزارهایی مانند Lossless Scaling که تولید چند فریم را مشابه DLSS 4 ارائه میدهند، همچنان بدون نیاز به شتابدهندههای هوش مصنوعی قابل استفاده خواهند بود.
در این مصاحبه، کاتانزارو در پاسخ به این سوال که چرا فناوری DLSS 4 با وجود اینکه به طور کامل روی هستههای Tensor اجرا میشود، برای کارتهای سری RTX 30 در دسترس نیست، پاسخ داد:
این مسئله بیشتر به بهینهسازی و مهندسی و تجربه نهایی کاربر مربوط میشود. ما در حال عرضه فناوری تولید چند فریم (Multi-Frame Generation) با بهترین عملکرد در سری RTX 50 هستیم و در آینده خواهیم دید که چه مقدار میتوانیم از سختافزارهای قدیمیتر استفاده کنیم.
با توجه به گفتههای کاتانزارو، نسخه جدید DLSS Frame Generation دیگر بر واحدهای Optical Flow Accelerator متکی نیست و به طور کامل روی هستههای تنسور اجرا میشود. به همین دلیل امکان اجرای آن روی کارتهای قدیمیتر نیز فراهم شده است.
اگرچه این پاسخ چندان قطعی نیست، اما لحن آن نویدبخش احتمال پشتیبانی از سختافزارهای قدیمیتر در آینده است. در همین حال، کاربران کارتهای سری RTX 30 میتوانند از FSR 3 شرکت AMD در بازیهایی که از آن پشتیبانی میکنند، بهره ببرند. همچنین بهروزرسانیهای اخیر Lossless Scaling پشتیبانی از فناوری تولید چند فریم مشابه DLSS 4 را به آن افزوده است.
بهبودهای DLSS 4 نسبت به نسل قبلی
در ادامه این مصاحبه، کاتانزارو همچنین اشاره کرد که فناوری DLSS 4 در مقایسه با نسخه قبلی خود (DLSS 3) به لطف کاهش نوسانات در تولید فریم، عملکرد روانتری ارائه میدهد و این زمانبندی تولید فریمها «۵ تا ۱۰ برابر» بهتر شده است. البته این فناوری هنوز از قابلیت V-Sync پشتیبانی نمیکند اما اگر تقاضای کافی برای آن وجود داشته باشد، انویدیا این موضوع را بررسی خواهد کرد.
در همین رابطه بخوانید:
– فناوری DLSS 4 انویدیا معرفی شد؛ افزایش 8 برابری نرخ فریم دهی بازیها
– فناوری Reflex 2 معرفی شد؛ با 75 درصد تأخیر کمتر حریف را هدشات کنید
این مصاحبه علاوه بر این موضوعات، به بررسی جزئیات فنی بیشتری در مورد DLSS 4 نیز پرداخته است.
source