سونی اعلام کرد که در ماه فوریه (بهمن-اسفند)، تولید دیسک‌های Blu-ray را به‌طور کامل متوقف خواهد کرد؛ پایانی بر یک دوره 18 ساله که با معرفی این فرمت به‌عنوان جانشین DVD آغاز شد. این تصمیم نه‌تنها به معنای پایان تولید بلو ری توسط سونی است، بلکه نقطه پایانی برای تولید هرگونه رسانه ذخیره‌سازی اپتیکال توسط این شرکت محسوب می‌شود. همچنین، تولید MiniDiscs، MD Data و نوارهای MiniDV نیز متوقف خواهد شد.

Blu-ray نخستین‌بار در سال 2000 به‌عنوان نمونه‌ای اولیه معرفی شد و در سال 2006 به‌طور عمومی عرضه شد، درحالی‌که رقیب آن یعنی HD DVD به‌دلیل همکاری سونی با استودیوهای فیلم‌سازی و استفاده از تکنولوژی Blu-ray در کنسول PlayStation 3، در رقابت شکست خورد.

کاهش تولید و استقبال عمومی از Blu-ray

سونی پیش‌تر در اواسط سال 2024 (تابستان 1403) تولید دیسک‌های Blu-ray برای مصرف‌کنندگان را متوقف کرده بود و اعلام کرد که خطوط تولید این محصول تنها برای مشتریان تجاری و سازمانی ادامه خواهد داشت. بااین‌حال، کاهش تقاضا برای رسانه‌های فیزیکی به دلیل رشد محبوبیت سرویس‌های استریم، باعث شد که فروش تجاری نیز دیگر سودآور نباشد.

با توقف تولید دیسک‌های Blu-ray، دسترسی به این محصولات و دستگاه‌های پخش آن‌ها در فروشگاه‌های فیزیکی سخت‌تر خواهد شد، هرچند همچنان در پلتفرم‌های آنلاین مانند آمازون قابل تهیه هستند. این در حالی است که کاربران به‌طور فزاینده‌ای به ذخیره‌سازی ابری روی آورده‌اند؛ روشی که هزینه ماهیانه داشته و نگرانی‌های امنیتی زیادی را به همراه دارد.

بلو ری سونی

رسانه‌های ذخیره‌سازی نوری مانند Blu-ray، اگر به‌درستی نگهداری شوند، می‌توانند برای دهه‌ها دوام بیاورند و به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت به‌شمار می‌روند. بااین‌حال، پایان تولید توسط سونی، فرصت‌های بازار را برای رقبایی مانند Pioneer باز گذاشته است؛ این شرکت دیسک‌هایی برای ذخیره‌سازی 100 ساله تولید می‌کند. از سوی دیگر، پژوهش‌هایی برای ذخیره‌سازی داده‌ها در لوح‌های شیشه‌ای با ماندگاری 5000 سال نیز در جریان است.

در همین رابطه بخوانید:

– توقف تولید پلیرهای بلوری ال جی؛ آخرین میخ بر تابوت یک عصر هیجان‌انگیز

پایان تولید دیسک‌های Blu-ray، برای علاقه‌مندان به مجموعه‌داری فیلم و تجربه لذت‌بردن از انتخاب دستی فیلم‌ها، ضربه‌ای جدی خواهد بود. از سوی دیگر، وابستگی به کتابخانه‌های استریم که مالکیت فیزیکی را از بین برده و امکان حذف بدون اطلاع قبلی محتوا را فراهم می‌کنند، نشان‌دهنده تغییر عمیق در صنعت رسانه و سرگرمی است؛ تغییری که یادآور زودگذر بودن تجربه‌های ما در دنیای دیجیتال است.

source

توسط siahnet.ir