AMD با معرفی فناوری FSR 4، مسیر جدیدی را برای ارتقای کیفیت تصویر در بازیها هموار کرده است. گزارشها نشان میدهند که این نسخه جدید میتواند بهعنوان یک بروزرسانی مستقیم برای بازیهایی که از FSR 3.1 پشتیبانی میکنند، ارائه شود. این بدان معناست که توسعهدهندگان میتوانند بدون تغییرات گسترده، از بهبودهای بصری و عملکردی این فناوری بهره ببرند.
فناوری FSR 4 شرکت AMD در آستانه عرضه قرار دارد و طبق اطلاعات جدید، تمام بازیهایی که از نسخه FSR 3.1 پشتیبانی میکنند، بهراحتی به نسخه جدید قابل ارتقا خواهند بود. با این حال، این فناوری به معماری RDNA 4 محدود خواهد بود.
معرفی فناوری FSR 4
AMD در جریان نمایشگاه CES 2025 از نسخه جدید فناوری ارتقای تصویر خود تحت عنوان FSR 4 رونمایی کرد. این نسخه جدید، از پردازندههای هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصویر استفاده میکند و در کنار ارتقای وضوح، عملکرد بهتری در کاهش نویز، اشباح تصویر (Ghosting) و سایر مشکلات گرافیکی ارائه خواهد داد. با این حال، تاکنون اطلاعات زیادی درباره جزئیات عملکرد این فناوری منتشر نشده است.
اما طبق گزارشهای منتشر شده، FSR 4 برخلاف نسخههای قبلی که نیاز به تغییرات اساسی در کد بازیها داشتند، به گونهای طراحی شده است که برای تمامی بازیهایی که از FSR 3.1 پشتیبانی میکنند، یک ارتقا ساده محسوب شود. این به این معناست که توسعهدهندگان برای پشتیبانی از این نسخه جدید، تنها نیاز به تغییرات کوچکی در تنظیمات خود خواهند داشت.
پشتیبانی از بازیهای بیشتر با ارتقا از FSR 3.1
گزارشهای جدید نشان میدهند که FSR 4 بدون نیاز به بازنویسی کامل کدها، میتواند در عناوین مختلفی که از FSR 3.1 استفاده میکنند، پیادهسازی شود. این موضوع به توسعهدهندگان کمک میکند تا بدون نیاز به صرف زمان و منابع زیاد، جدیدترین فناوری AMD را در بازیهای خود به کار بگیرند.
طبق اطلاعات منتشر شده، بیش از 40 بازی که هماکنون از FSR 3.1 پشتیبانی میکنند، میتوانند به FSR 4 ارتقا یابند. بازیهایی که بروزرسانی FSR 4 را دریافت خواهند کرد شامل عناوین زیر هستند:
- Cyberpunk 2077
- Call of Duty: Modern Warfare III
- Call of Duty: Warzone
- Assassin’s Creed Mirage
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Red Dead Redemption 2
- Starfield
- Baldur’s Gate 3
- Avatar: Frontiers of Pandora
- Black Myth: Wukong
- Dragon’s Dogma 2
- Dying Light 2 Stay Human
- EVE Online
- Farming Simulator 22
- Forspoken
- Hellish Quart
- House Flipper 2
- Immortals of Aveum
- Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
- Like a Dragon: Infinite Wealth
- Lords of the Fallen
- Nightingale
- Outpost: Infinity Siege
- PAYDAY 3
- Planet Coaster 2
- Preserve
- Ready or Not
- RoboCop: Rogue City
- Senua’s Saga: Hellblade II
- Silent Hill 2
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- The Last of Us Part I
- Test Drive Unlimited Solar Crown
- The Alters
- The Thaumaturge
- Tactical Vengeance: Play The Games
- Torque Drift 2
- ARK: Survival Ascended
- FINAL FANTASY XVI
- Ghost of Tsushima DIRECTOR’S CUT
- God of War Ragnarök
- Horizon Forbidden West Complete Edition
- Horizon Zero Dawn Remastered
- Lost Records: Bloom & Rage
- Manor Lords
- MechWarrior 5: Clans
- Microsoft Flight Simulator 2024
- No More Room in Hell 2
- Remnant II
- Warhammer 40,000: Space Marine 2
- Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin
- Marvel Rivals
- Predator: Hunting Grounds
- Providence
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Satisfactory
- Star Wars Outlaws
- Still Wakes the Deep
- Supermoves
- The Axis Unseen
- The First Descendant
- Tiny Glade
- Until Dawn
- Warhammer 40,000: Darktide
این لیست شامل بازیهایی است که از FSR 3.1 پشتیبانی میکنند و بهراحتی به FSR 4 ارتقا خواهند یافت. با انتشار رسمی این فناوری، احتمالاً بازیهای بیشتری به این لیست اضافه خواهند شد.
تفاوتهای FSR 4 با نسخههای قبلی
در حالی که AMD هنوز بهصورت رسمی اطلاعات فنی کامل درباره FSR 4 منتشر نکرده است، اما گزارشها نشان میدهند که این فناوری چندین ویژگی کلیدی جدید را ارائه خواهد کرد:
-
بهینهسازی با استفاده از پردازندههای هوش مصنوعی: استفاده از XDNA 2 در معماری RDNA 4، باعث بهبود کیفیت تصاویر و کاهش نویز میشود.
-
ارتقای کیفیت تصویر تا 4K: این فناوری قادر است کیفیت خروجی بازیها را تا رزولوشن 4K ارتقا دهد.
-
افزایش نرخ فریم با فناوری Frame Generation: نرخ فریم بازیها با کمک پردازشهای نرمافزاری بهبود مییابد.
-
کاهش تأخیر ورودی با استفاده از Anti-Lag 2: بهبود عملکرد در کاهش تأخیر ورودی برای تجربهای سریعتر در بازیهای رقابتی.
تأثیر FSR 4 بر عملکرد بازیها
AMD در CES 2025 برخی از عملکردهای اولیه FSR 4 را به نمایش گذاشت. این فناوری در مقایسه با FSR 3.1 بهبودهای قابل توجهی در کیفیت تصویر و میزان فریم ارائه میدهد. به طور مثال، در بازی Cyberpunk 2077 کیفیت تصویر با FSR 4 بهطور محسوسی واضحتر بود، و میزان فریم نیز در برخی از شرایط افزایش 20 تا 30 درصدی را تجربه کرد.
یکی از مزایای اصلی این فناوری، کاهش میزان نویز و ارتقای شفافیت تصویر در محیطهای تاریک و روشن است. همچنین، بسیاری از مشکلاتی که در FSR 3.1 مشاهده میشد، مانند اثر گوستینگ و تاری در حرکات سریع، تا حد زیادی برطرف شده است.
محدودیت FSR 4 به معماری RDNA 4
یکی از نکات بحثبرانگیز درباره FSR 4، محدودیت آن به کارتهای گرافیک RDNA 4 است. در حالی که نسخههای قبلی FSR تقریباً برای تمام کارتهای گرافیک قابل استفاده بودند، اما FSR 4 فقط بر روی پردازندههای گرافیکی سری RX 9000 اجرا خواهد شد. این موضوع باعث میشود که گیمرهایی که از سختافزارهای قدیمیتر استفاده میکنند، نتوانند از این قابلیت بهره ببرند.
با این حال، FSR 3.1 همچنان به عنوان یک گزینه برای کارتهای گرافیکی قدیمیتر باقی خواهد ماند، و بسیاری از بازیها همچنان این نسخه را پشتیبانی خواهند کرد.
در همین رابطه بخوانید:
– فناوری DLSS 4 با کارت های گرافیک RTX 50 انویدیا معرفی میشود، آن هم با چاشنی هوش مصنوعی
– فناوری AMD FSR چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟
– فناوری FSR 4 تماماً مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود؛ بالاترین نرخ فریم با صرف کمترین انرژی
زمان عرضه و آینده FSR 4
در حال حاضر، اطلاعاتی درباره تاریخ دقیق عرضه FSR 4 منتشر نشده است، اما انتظار میرود که همزمان با عرضه کارتهای گرافیک RX 9070 در ماه مارس، این فناوری نیز در دسترس قرار گیرد.
با توجه به پیشرفتهای بزرگ AMD در زمینه فناوریهای ارتقای تصویر، میتوان انتظار داشت که FSR 4 به یکی از مهمترین ویژگیهای نسل جدید کارتهای گرافیک این شرکت تبدیل شود. اما همچنان باید منتظر انتشار اطلاعات رسمی بیشتر درباره عملکرد دقیق و قابلیتهای این فناوری باشیم.
source