رشد اخیر هوش مصنوعی دیپ سیک حتی پاول دوروف مدیرعامل نابغه تلگرام را نیز به واکنش وا داشته است. دوروف در پیام تبریک سال نو چینی خود دلایل متعددی را برای این موفقیت در نظر گرفته که در صدر آنها سیستم آموزشی و به شدت رقابتی چین است. اما چرا این سیستم طرد شده در ایران و غرب، در چین به خوبی جواب داده است؟

رشد خیره‌کننده چین در هوش مصنوعی و موفقیت DeepSeek

در سال‌های اخیر، پیشرفت چین در حوزه هوش مصنوعی با سرعتی غیرمنتظره، توجه جهانی را به خود جلب کرده است. یکی از مهم‌ترین نمادهای این رشد، موفقیت استارتاپ چینی DeepSeek است که توانسته در معیارهای سنجش هوش مصنوعی (AI benchmarks) عملکردی در سطح رقبای غربی و حتی برتری بر برخی از آن‌ها نشان دهد. این دستاورد نشان می‌دهد که فاصله چین با آمریکا در حوزه فناوری‌های پیشرفته به سرعت در حال کاهش است.

پاول دوروف و تحسین نظام آموزشی چین

هم‌زمان با آغاز سال نو چینی، پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، با انتشار پیامی، موفقیت‌های چین در حوزه فناوری و نقش کارایی الگوریتمی (algorithmic efficiency) را در این پیشرفت مورد تحسین قرار داد. او در این پیام نوشت:

پیشرفت دیپ سیک در هوش مصنوعی، حاصل تلاش یک گروه و یک‌شبه نیست. دانش‌آموزان چینی سال‌هاست که در المپیادهای بین‌المللی ریاضی و برنامه‌نویسی درخشیده‌اند. نظام آموزشی چین، که رقابت شدید را تشویق می‌کند، از مدل کارآمد آموزشی شوروی الهام گرفته است و نتیجه آن را اکنون در فناوری می‌بینیم.

چالش رقابت‌زدایی در مدارس غربی

دوروف در ادامه، رویکرد نظام آموزشی غربی را با چین مقایسه کرده و تأکید کرد که در بسیاری از مدارس غربی، رقابت از بین رفته و رتبه‌بندی (ranking) دانش‌آموزان به صورت عمومی اعلام نمی‌شود. او در این باره توضیح می‌دهد:

در بسیاری از مدارس غربی، برای محافظت از دانش‌آموزان در برابر فشار روانی، نمرات و رتبه‌های عمومی اعلام نمی‌شود. اما این تصمیم در کنار تأثیرات مثبت، موجب کاهش انگیزه دانش‌آموزان برتر شده است. رقابت، دو روی یک سکه دارد؛ اگر بازنده‌ای نباشد، برنده‌ای هم نخواهد بود.

هوش مصنوعی در میدان رقابت جهانی

دوروف در پیام خود به این نکته اشاره کرد که انگیزه دانش‌آموزان برای رقابت در مدارس کاهش یافته، در حالی که در حوزه‌هایی مانند بازی‌های رقابتی (competitive gaming)، شفافیت در امتیازدهی باعث افزایش هیجان و تلاش بازیکنان شده است. او در این باره می‌گوید:

امروز بسیاری از نوجوانان باانگیزه، به جای رقابت در مدارس، به دنبال اثبات توانایی خود در بازی‌های ویدیویی هستند، زیرا در آنجا به‌وضوح می‌توانند رتبه خود را ببینند. این در حالی است که جهان واقعی، پر از رتبه‌بندی‌های عمومی است؛ چه در ورزش، چه در علم و چه در فناوری.

china-2.jpg

نظر دیگر شخصیت‌های برجسته درباره موفقیت DeepSeek

اما پاول دوروف تنها شخصیتی نیست که طی یک هفته اخیر و در پی موفقیت‌های دیپ سیک، لب به تحسین چین و این ساختار جدید گشوده است. اگر گشت و گذاری در وب و شبکه‌های اجتماعی بزنید به کرات شخصیت‌های مهم و پادکست‌هایی را می‌یابید که در این زمینه تحلیل‌ها و نظرات مختلفی ارائه کرده‌اند. اتفاق بخشی از نظرات بر این است که چینی‌ها نه تنها در حوزه تولید و سخت‌افزار، بلکه در حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی نیز به خوبی مسیر خود را مشخص کرده و در حال حرکت به سمت آن هستند. برای مثال می‌توانیم به نظرات این افراد مهم در حوزه هوش مصنوعی در خصوص پیشرفت اخیر دیپ سیک اشاره کنیم:

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، در توییتی نوشت:

پیشرفت چین در هوش مصنوعی، شگفت‌انگیز است. DeepSeek نشان می‌دهد که رقابت جهانی در این حوزه وارد فاز جدیدی شده است.

جفری هینتون، از پیشگامان هوش مصنوعی، در مصاحبه‌ای اظهار داشته است:

چین نه‌تنها در زمینه کارایی الگوریتمی، بلکه در زمینه ساختارهای داده و پردازش زبان طبیعی (NLP) نیز به سطحی رسیده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اندرو ان‌جی، از متخصصان به‌نام و برجسته هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، در یک پادکست به تازگی گفته است که

DeepSeek نمونه‌ای از یک مدل هوش مصنوعی است که با داده‌های غنی و زیرساخت قوی، می‌تواند استانداردهای جدیدی در این صنعت ایجاد کند.

در نهایت باید گفت که این روند نشان می‌دهد که چین، با تکیه بر رقابت علمی و رویکردی سخت‌گیرانه، به دنبال کسب برتری در عرصه هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته است.

چرا سیستم طرد شده آموزشی غرب، برگ برنده چین است؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا سیستم آموزشی مبتنی بر رقابت شدید که در غرب و حتی در ایران تا حدی طرد شده، در چین به موفقیت بزرگی دست یافته است. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

فرهنگ سنتی کنفوسیوسی و ارزش‌های آموزشی

چین از دیرباز تحت تأثیر آموزه‌های کنفوسیوس بوده که بر ارزش‌های سخت‌کوشی، احترام به معلم و اهمیت آموزش تأکید می‌کند. در این فرهنگ، موفقیت تحصیلی نه‌تنها یک امر شخصی بلکه یک مسئولیت خانوادگی و اجتماعی است.

این نگرش باعث می‌شود که فشار برای موفقیت از سوی جامعه به شکل گسترده‌ای پذیرفته شود، در حالی که در غرب و ایران، این فشار در بسیاری از موارد مورد انتقاد قرار گرفته و به عنوان عامل اضطراب و استرس شناخته می‌شود.

نظام گزینش مبتنی بر آزمون‌های سخت‌گیرانه

یکی از مهم‌ترین دلایلی که رقابت در چین همچنان پابرجا است، سیستم کنکور ملی چین (Gaokao) است که به‌شدت سخت‌گیرانه بوده و آینده دانش‌آموزان را تعیین می‌کند. این آزمون یک فیلتر بسیار قوی برای ورود به دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شود، بنابراین رقابت شدید، نه‌تنها از بین نرفته بلکه به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر پذیرفته شده است.

در حالی که در غرب تلاش شده روش‌های سنجش متنوع‌تر و کمتر رقابتی شود، در چین همچنان سیستم رتبه‌بندی سختگیرانه پابرجاست.

سیاست‌های دولتی در توسعه فناوری و نخبگان علمی

دولت چین در چند دهه اخیر، آموزش را به‌عنوان ابزاری برای پیشرفت اقتصادی و فناوری کشور در نظر گرفته است. برنامه‌هایی مانند «ساخت چین ۲۰۲۵» و سرمایه‌گذاری‌های عظیم در هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته، نیاز به نیروی کار متخصص و نخبه را بیش‌ازپیش افزایش داده است.

به همین دلیل، سیاست‌گذاران چینی نه‌تنها رقابت را محدود نکرده‌اند، بلکه آن را به‌عنوان یک ابزار استراتژیک برای توسعه کشور تقویت کرده‌اند. در ایران و غرب، تأکید بیشتری بر کاهش استرس و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه بوده است، که در برخی موارد به کاهش انگیزه رقابت منجر شده است.

تفاوت در رویکرد به عدالت آموزشی

در کشورهای غربی، عدالت آموزشی به معنای کاهش نابرابری‌ها از طریق حذف رقابت و تمرکز بر آموزش همه‌جانبه است. در ایران نیز به دلیل مشکلات مختلف، برخی اصلاحات آموزشی برای کاهش فشار کنکور صورت گرفته است.

اما در چین، عدالت آموزشی نه به معنای کاهش رقابت، بلکه به معنای ایجاد فرصت‌های برابر برای همه از طریق سخت‌کوشی تلقی می‌شود. در این سیستم، تلاش فردی اهمیت بیشتری از شرایط اولیه زندگی دارد و دولت با توسعه مدارس نخبه‌پرور و اختصاص منابع گسترده، تلاش کرده تا امکان رقابت برای همه دانش‌آموزان فراهم باشد.

پذیرش اجتماعی فشار تحصیلی

در بسیاری از کشورهای غربی و حتی ایران، فشار تحصیلی بیش از حد به عنوان یک مشکل دیده می‌شود و خانواده‌ها تمایل دارند تا کودکان زندگی متعادلی بین تحصیل و تفریح داشته باشند. در مقابل، در چین این فشار کاملاً توجیه‌پذیر و حتی ضروری تلقی می‌شود، زیرا موفقیت تحصیلی به‌طور مستقیم با جایگاه اجتماعی و اقتصادی خانواده مرتبط است.

آیا غرب باید نگران پیشرفت چین در حوزه AI باشد؟

پیام پاول دوروف، بار دیگر توجهات را به ضرورت بازنگری در نظام‌های آموزشی غربی جلب کرد. در شرایطی که چین با استفاده از روش‌های سخت‌گیرانه اما کارآمد، نخبگان علمی پرورش می‌دهد، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر ایالات متحده اصلاحات بنیادین در نظام آموزشی خود ایجاد نکند، احتمالاً در سال‌های آینده، برتری فناوری چین در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی غیرقابل‌انکار خواهد شد.

source

توسط siahnet.ir