ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ ایکس (توییتر سابق) را از سهامداران با قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. پس از این خرید، خروج گسترده تبلیغکنندگان باعث کاهش ارزش این پلتفرم تا مرز 10 میلیارد دلار شد. اکنون بعد از گذشت 3 سال، براساس گزارشی از فایننشال تایمز ارزش ایکس دوباره به همان قیمت خرید توسط ماسک رسیده است.
پس از خرید ایکس، ایلان ماسک تغییرات اساسی در این پلتفرم ایجاد کرد. از جمله این تغییرات میتوان به مواردی نظیر تغییر در نحوه نمایش محتوا در تایملاین کاربران و نحوه نمایش تبلیغات در کنار محتوا اشاره کرد. همچنین، ماسک دستورالعملهای نمایش محتوا در ایکس را آزادتر کرد که منجر به نمایش طیف وسیعتری از محتوا شد.
این تغییرات سبب نگرانی بسیاری از تبلیغکنندگان شد، زیرا آنها نمیخواستند تبلیغاتشان در کنار محتوای بالقوه نامناسب قرار بگیرد. همین نگرانیها باعث شد بسیاری از تبلیغکنندگان این پلتفرم را ترک کنند و ارزش این پلتفرم سقوط قابل توجهی را تجربه کند.
در واکنش به این بحران، ماسک اقدامات گسترده و سختگیرانهای برای کاهش هزینهها انجام داد و تعداد کارکنان توییتر را از ۷,۵۰۰ نفر به تنها ۱,۵۰۰ نفر کاهش داد. به گفته دو منبع آگاه به وضعیت مالی ایکس، استراتژی کاهش هزینههای ماسک مؤثر بوده و درآمد شرکت بهبود یافته است.
این شرکت در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۲ میلیارد دلار درآمد تعدیلشده (قبل از بهره و مالیات) گزارش کرده است. این میزان تقریباً برابر با دوره قبل از تصاحب توییتر است. از سوی دیگر طبق جدیدترین ارزشگذاریها، ایکس بار دیگر 44 میلیارد دلار ارزش دارد.
حال با توجه به بازگشت ارزش ایکس (توییتر سابق) به ۴۴ میلیارد دلار و بهبود درآمد، به نظر شما، آیا استراتژیهای ماسک میتواند موفقیت بلندمدتی را برای ایکس تضمین کند، یا این رشد موقت است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!
source