مایکروسافت ساعتی پیش در حاشیه رویداد GDC 2025 از فناوری DXR 1.2 یا DirectX Raytracing 1.2 خود رونمایی کرد. بنا به گفته این شرکت نسخه جدید از فناوری DXR با ارتقای عملکرد بسیار خوبی همراه شده است و در کنار نسل تازه از Neural Rendering، قابلیت‌های گرافیکی بسیار بهتری را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. این فناوری همچنین به صورت همزمان با سخت افزارهای انویدیا، اینتل و AMD سازگاری کامل دارد.

بدون شک یکی از اتفافات مهم رویداد GDC امسال، بروزرسانی‌های مهمی بود که مایکروسافت برای مجموعه نرم‌ افزارهای خود در ویندوز معرفی کرد. این مجموعه شامل DirectX Raytracing 1.2، ابزار توسعه PIX، رندرینگ عصبی (Neural Rendering) و مواردی دیگر می‌شود. در حالی که تمرکز این فناوری‌ها بر روی افزایش چشمگیر عملکرد است، آن‌ها مسیر را برای نسل آینده جلوه‌های بصری هموار می‌کنند. آنطور که مایکروسافت اعلام کرده DXR 1.2 که یک ارتقای قابل توجه برای نسخه اولیه از این فناوری محسوب می‌شود، این بار دارای چند قابلیت تازه است که عملکرد آن را به رده جدیدی می‌برد.

براساس گزارش Videocardz، فناوری DirectX Raytracing 1.2 یا DXR 1.2 دارای دو قابلیت جدید و مهم است. این فناوری‌ها با عنوان OMM (Opacity Micromaps) و SER (Shader Execution Reordering) معرفی شده‌اند و هرکدام به نوبه خود تاثیر قابل توجهی بر روی عملکرد این فناوری دارند.

ویژگی OMM یا Opacity Micromaps برای بهینه‌سازی هندسه‌هایی با تست آلفا طراحی شده و می‌تواند تا ۲.۳ برابر بهبود عملکرد را در بازی‌های مبتنی بر  Path Tracing ارائه دهد. OMM با مدیریت مؤثر داده‌ها، تعداد فراخوانی‌های شیدر را کاهش داده و کارایی رندر را بدون افت کیفیت بصری افزایش می‌دهد.

قابلیت SER یا Shader Execution Reordering نیز یک جهش بزرگ در عملکرد رندر محسوب می‌شود و در برخی از موارد می‌توان بهبود سرعت ۲ برابری را در آن شاهد بود؛ چرا که آن اجرای شیدرها را هوشمندانه گروه‌بندی کرده و کارایی GPU را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توان از این قابلیت، کاهش واگرایی داده‌ها و افزایش نرخ فریم را انتظار داشت. در نهایت این قابلیت اجرای بازی‌های مبتنی بر قابلیت رهگیری پرتو را روان‌تر و جذاب‌تر می‌سازد. این ویژگی زمینه‌ساز رشد بیشتر بازی‌های بهره‌مند از قابلیت Path Tracing  در آینده خواهد بود.

مایکروسافت اعلام کرده است که DXR 1.2  می‌تواند در صحنه‌های پیچیده تا 40 درصد بهبود عملکرد را صورت دهد. به منظور نمایش این موضوع بازی  Alan Wake 2  در رویداد GDC با جدیدترین فناوری‌ها به اجرا درآمد. بنا به گفته مایکروسافت انویدیا پیش از سایرین این فناوری جدید را مورد پذیرش قرار داده و بزودی پشتیبانی از درایور آن را برای کارت‌های GeForce RTX فعال خواهد کرد. همچنین مایکروسافت با اینتل، AMD و کوالکام نیز در حال همکاری برای گسترش این پشتیبانی است.

در همین رابطه بخوانید:

– تحول در ری تریسینگ با ایده جذاب مایکروسافت؛ استفاده از SSD برای رفع محدودیت VRAM

– انویدیا می گوید اکنون DLSS و Raytracing یک ضرورت برای گیمرها است

– ابزار جدید AMD ساخت بازی‌های با جلوه های Ray Tracing را آسانتر می‌کند

مایکروسافت همچنین پشتیبانی از Cooperative Vectors را معرفی کرده که یک قابلیت برنامه ‌نویسی جدید در مدل شیدر Shader Model 6.9 است. این ویژگی به توسعه‌ دهندگان اجازه می‌دهد از موتورهای شتاب ‌دهنده سخت ‌افزاری جدید برای عملیات برداری و ماتریسی استفاده کنند، که می‌تواند تکنیک‌های رندرینگ عصبی را مستقیماً در پردازش‌های گرافیکی ادغام کند.

قرار است همه تولید کنندگان اصلی قطعات سخت‌ افزاری همچون اینتل، AMD و انویدیا از قابلیت Cooperative Vectors پشتیبانی کنند. گفته می‌شود این قابلیت در کنار فناوری فشرده‌ سازی بافت عصبی یاNeural Block  Texture Compression به کار گرفته خواهد شد که یک تکنیک جدید گرافیکی است و بدون کاهش کیفیت بصری تصاویر، مصرف حافظه را به ‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. به گفته اینتل، استفاده از قابلیت Cooperative Vectors برای اجرای مدل‌های پیشرفته فشرده‌ سازی عصبی منجر به ۱۰ برابر افزایش سرعت پردازش شده است.

قرار است این سه فناوری از اواخر ماه آوریل ۲۰۲۵ در دسترس توسعه ‌دهندگان قرار بگیرد. انتظار می‌رود بازی‌های عرضه شده در اواخر سال 2025 بتوانند از این فناوری در اجرای بازی‌ها استفاده کنند.

source

توسط siahnet.ir