کمیسیون اتحادیه اروپا و شبکه همکاری حمایت از مصرف کنندگان، مجموعهای از دستورالعمل ها را با هدف جلوگیری از خریدهای درونبرنامهای غیرمنصفانه ایجاد کردهاند.
امروزه با افزایش تمایل بازیکنان به انجام خریدهای درون برنامهای مانند اسکینهای مختلف، به دست آوردن مبالغ بزرگ در بازیهای آنلاین میتواند بسیار آسان باشد. این موضوع ممکن است در بازیهایی مانند Marvel Rivals، Overwatch 2 و Fortnite که درصد بالایی از خریدهای درونبرنامهای مبتنی بر ارزهای دیجیتالی را به خود اختصاص دادهاند، بیشتر به چشم بخورد. در چنین بازیهایی بازیکنان بدون اینکه متوجه شوند، شاید هزینه زیادی را بپردازند.
بازی Genshin Impact اخیراً به دلیل مشکلاتی در خریدهای درونبرنامهای وضعیت بدی را تجربه کرده بود. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ادعا کرده بود این بازی ابهاماتی در مورد مقدار هزینه لازم برای به دست آوردن شخصیتهای نادر از طریق لوت باکسها دارد. با توجه به این مشکلات و بعد از تحقیق در مورد بازیای به نام Star Stable Online، کمیسیون اتحادیه اروپا و شبکه همکاری حمایت از مصرف کنندگان، تصمیم گرفتند دستورالعملهایی درباره نحوه استفاده از ارزهای دیجیتالی برای انجام خریدهای درون برنامهای منتشر کنند.

در تحقیق جامع مشخص شد که بازی Star Stable Online درگیر عملکردهای تجاریای بود که به نفع کودکان نیست و این دو نهاد به این نتیجه رسیدند مصرفکنندگان اروپایی به حمایت بیشتری احتیاج دارند. برای رفع این مشکل، هر دو نهاد نام برده شده دستورالعملی با هفت اصول کلیدی منتشر کردند که باید هنگام استفاده از ارزهای دیجیتالی رعایت شود:
- اطلاعات مربوط به قیمت باید واضح و شفاف باشد.
- باید از پنهان کردن هزینه لازم برای دریافت محتوای درونبرنامهای و خدمات خودداری شود.
- باید از اجرای ایجاد روندی که مصرفکنندگان را مجبور به خرید ارز دیجیتالی در درون بازیها میکند، خودداری شود.
- باید اطلاعات واضح و جامعی در قالب یک پیش قرارداد به مصرفکنندگان ارائه شود.
- باید حق انصراف مصرفکنندگان محترم شمرده شود.
- شرایط قراردادی برای انجام خریدهای درونبرنامهای باید منصفانه باشد و به زبان ساده و واضح نوشته شود.
- سازندگان در طراحی بازی و گیمپلی باید با توجه لازم را به مشکلات مصرفکنندگان داشته باشد.
این موارد شاید کمی بیش از حد سختگیرانه به نظر برسند، اما اینگونه توسعهدهندگان و ناشران بازیها دیگر نمیتوانند قیمت خریدهای درونبرنامهای را با استفاده از ارزهای دیجیتالی پنهان کنند. این بیانیه به این معنا نیست که ارزهای دیجیتالی از بین خواهند رفت و فقط تاکید روی شفافیت در نمایش قیمت واقعی محتوای جانبی در بازیها دارد.
با توجه به اینکه این دستورالعملها هنوز به صورت قانون در نیامدهاند، توسعهدهندگان و ناشران نیازی به پیروی از آنها ندارند. اما این به این کار میتواند آنها را در معرض شکایتهای بیشتری قرار دهد و اگر از شرکتی شکایت شود، کسی که شکایت کرده است از پشتیبانی کمیسیون اتحادیه اروپا و شبکه همکاری حفاظت از مصرفکننده برخوردار خواهد بود.
در واقع، این دستورالعمل در حال حاضر یک بازدارنده قوی است، اما کمیسیون اتحادیه اروپا به شرکتها هشدار داده است که در صورت ادامه این روند غیر منصفانه، اقدامات بیشتری انجام خواهد شد.
خبر بد این است که این قوانین فقط برای اتحادیه اروپا است، بنابراین در کشورهای مانند بریتانیا و ایالات متحده احتمالاً همچنان قیمت قیمت خریدهای درونبرنامهای از شفافیت زیادی برخوردار نخواهند بود.
source