اگرچه شرکت Valve هنوز اطلاعاتی از بازی Half-Life 3 منتشر نکرده، اما انتظار داریم این بازی روی سیستمهای پایینرده هم به خوبی اجرا شود.
بازی Half-Life 3 یکی از عناوینی است که در تصورات ما وجود داشته و فقط مجموعهای از حدس و گمانها از سمت طرفداران چشم انتظار در مورد آن دیده میشود. تصورات ما از این بازی حد و مرزی ندارد و بیشک این همان چیزی است که Valve از آن هراس دارد، زیرا هر سالی که میگذرد و تاخیر در عرضه این بازی ادامه پیدا میکند، حجم انتظارات و احتمالات افزایش مییابد و کار این شرکت سختتر میشود.
وقتی نوبت به این بازی میرسد، ما همیشه با مجموعهای از انتظارات غیر معمولی طرفیم که نمونههایی از آن را میشود در طرحهای ساخته شده توسط طرفداران بازی Half-Life 3 مشاهده کرد. این بازسازیها و شبیهسازیها گاهاً به اندازهای طبیعی به نظر میرسند که انگار شما در حال تماشای بیرون از پنجره اتاقتان هستید. اگرچه این مسئله خوب به نظر میرسد، اما برخی از طرفداران نگرانند که در صورت تحقق تمام این انتظارات کامپیوترهایشان قادر به اجرای این بازی نباشد و انتظار بیست سالهشان با پایانی تلخ همراه باشد. اما نگران نباشید چون ما اگرچه در مورد کیفیت بالای بازی HL3 تردیدی نداریم، ولی انتظار هم نداریم شما نیاز به یک کامپیوتر خاص ۳۰۰۰ دلاری برای اجرای این بازی داشته باشید.
توسعهدهندگان Valve در بهینهسازی بسیار توانمندند. عدم وجود سهامداران و درآمد بالای Steam، باعث شده شرکت Valve آزادی عمل بسیار بالایی داشته باشد. در این شرکت، توسعهدهندگان میتوانند مدتی روی عنوانی مانند Half-Life 3 کار کنند و اگر از نتیجه راضی نبودند، آن را لغو کنند. همچنین اگر خسته شدند، میتوانند به تیمهای دیگر مثل تیم توسعه Counter-Strike ملحق شوند. آنها آزادند با ترکیب ایدهها و سبکهای متفاوت یک ژانر کاملاً جدید بسازند، یا به سراغ سختافزاریهای واقیت مجازی برای تحقق ایدههایشان بروند. به نظر میرسد تمام این دلایل سبب شدهاند توسعهدهندگان این شرکت فشار کمتری برای ارائه یک محصول یا محتوای جدید به نسبت استودیوهای معمولی حس کنند.
در شرکت Valve وقتی کار روی پروژهی جدیدی مانند HL3 آغاز شد، توسعهدهندگان تلاش نمیکنند آن را در یک مراسم خاص نمایش دهند و برای بهبود وضعیت مالی شرکت این بازی سریعتر از موعد منتشر نمیشود. آنها قبل از اینکه هر اقدامی صورت بگیرد، ابتدا در داخل شرکت آزمایشهای دقیقی انجام میدهند تا از کیفیت محتوا مطمئن شوند. ما این مسئله را در روند توسعه بازی Alyx دیدهایم. این عنوان با یک سال تاخیر عرضه شد تا بازخوردها بررسی گردد و تغییرات لازم در بازی اعمال شود. همچنین در روند توسعه بازی Deadlock نیز شاهد رویکردی مشابه بودیم.
به نظر میرسد که بازی HL3 با موفقیت از بررسیهای اولیه عبور کرده و بدون هیچ تأخیری وارد مراحل بعدی توسعه شده است. بنابراین انتظار داریم، قبل از اینکه حتی اعلام شود، Valve زمان زیادی را صرف بهبود کیفیت بازی کند تا اطمینان حاصل شود که بازی روی طیف وسیعی از سختافزارها از جمله سیستمهای پایینرده اجرا خواهد شد.
کافی است به عنوان Alyx نگاه کنید، این بازی یکی از زیباترین بازیهای VR است اما میتوانیم آن را روی کارت گرافیک ۱۰۶۰ نیز بازی کنیم، اگرچه روی چنین سختافزاری اجرای بیشتر بازیهای مدرن امکان پذیر نیست. شما میتوانید CS2 را حتی با کارت گرافیک GTX 660 نیز بازی کنید. همین حالت برای Portal 2 وجود داشت و باعث شد عده زیادی از طرفداران حتی با سیستمهای فرسوده هم این عنوان را تجربه کنند.
این سوال که Half-Life 3 چگونه خواهد بود برای مدت زیادی وجود داشته و ایدههای متفاوتی در مورد آن مطرح شده. ما امیدواریم این بازی همانند نسخههای پیشین تحولی عظیم باشد که برای مدتی طولانی باقی میماند. اما به این موضوع نیز باید توجه کرد که اکنون تفاوت نسلها کمتر شده و گرافیک بازیها شاید در طول ده سال گذشته پیشرفت زیادی نکرده است. بنابراین بازی Half-Life 3 نیز قرار نیست در این زمینه تحولی ایجاد کند.
ما اکنون شاهدیم که فوتورئالیسم به یک استاندارد تبدیل شده و بازیها خیلی واقعی به نظر میرسند. اما نگران نباشید، کامپیوتر شما بهخوبی کار خواهد کرد و احتمالاً برای تجربه بازی Half-Life 3 نیازی به کارتهای گرافیک سری RTX 50 نخواهید داشت.
source