Contact Support

09 فروردین 1404 ساعت 16:33

به عقیده یکی از کارشناسان حوزه صنعت و بازار خودرو، افرایش تحریم‌ها تنها موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد و تأثیری بر میزان تولید ندارد.

با عنایت به آخرین اخبار خودرو، حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس برجسته این حوزه، در اظهاراتی به بررسی عوامل موثر بر قیمت خودرو در ایران پرداخته است. وی معتقد است که قیمت خودرو در بازار داخلی، به طور مستقیم و بلافاصله تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار نمی‌گیرد، بلکه این تاثیر با یک تاخیر زمانی مشخص اعمال می‌شود.

به گفته رحیمی‌نژاد، خودروسازان و قطعه‌سازان مواد اولیه مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه می‌کنند؛ بنابراین تغییرات نرخ ارز به طور مستقیم بر هزینه‌های تولید آنها اثرگذار است. علاوه بر این رحیمی‌نژاد با اشاره به وضعیت کنونی صنعت خودرو کشور، عنوان داشت که این صنعت به طور کامل «چینی شده» است. به این معنا که فناوری، طراحی و قطعات بسیاری از خودروهای تولید داخل ریشه در چین دارند.

منتظر افزایش قیمت خودرو در سال جدید باشید

افزایش قیمت خودرو

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو، در ادامه صحبت‌های خود به پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴ پرداخت و دلایل آن را تشریح کرده است. وی معتقد است افزایش قابل توجه نرخ ارز که تاکنون به‌طور کامل در قیمت خودروها لحاظ نشده، عامل اصلی این افزایش قیمت خواهد بود.

این تأخیر در انعکاس افزایش هزینه‌ها به قیمت نهایی خودرو، به دلیل سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری در سال گذشته بوده است. در سال ۱۴۰۳، با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خودرو در کارخانه تا حد زیادی ثابت ماند و افزایش قیمت‌ها در بازار کمتر از نرخ واقعی افزایش ارز بود. این سیاست، منجر به ایجاد اختلاف قابل توجه بین قیمت کارخانه و قیمت بازار شد.

رحیمی‌نژاد در اظهارات خویش سال ۱۴۰۳ را برای صنعت خودرو سالی نامطلوب دانست و پیش‌بینی کرد سال ۱۴۰۴ نیز با چالش‌های جدی همراه باشد. وی معتقد است واگذاری بخشی از اختیارات ایران‌ خودرو به شرکت کروز، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها در سال آینده خواهد بود. این تغییر مدیریت، به احتمال زیاد منجر به تغییر در رویکرد تولید و کاهش عمق ساخت داخل می‌شود و حجم مونتاژکاری افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت خودرو

این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو در ادامه به مشکلات جدیدی که آبی پوشان جاده مخصوص با آن مواجه خواهد شد، اشاره کرد و این مشکلات را به عنوان عامل دیگری در افزایش قیمت محصولات ایران خودرو دانست. جزئیات این مشکلات در اظهارات وی ذکر نشده است اما می‌توان به مشکلاتی مانند کمبود قطعات، نوسانات ارزی، و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا اشاره کرد که همگی بر روند تولید و قیمت تمام‌ شده‌ خودرو تاثیر می‌گذارند.

رحیمی‌نژاد تأثیر تحریم‌ها بر صنعت خودرو ایران را در حال حاضر کمتر از گذشته ارزیابی کرد. وی این امر را به وابستگی روزافزون صنعت خودرو به چین (بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد) نسبت می‌دهد. در گذشته، با توجه به همکاری‌های گسترده با شرکت‌های اروپایی از جمله فرانسوی‌ها، تحریم‌ها تأثیر بسیار بیشتری بر تولید و بازار خودرو داشتند. اما در حال حاضر و به دلیل تغییر در الگوی تامین قطعات و همکاری‌های گسترده با شرکت‌های چینی، تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو ایران به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وابستگی نگران‌کننده صنعت خودرو ایران به چین

وابستگی نگران‌کننده صنعت خودرو ایران به چین

حسین رحیمی‌نژاد، وابستگی شدید صنعت خودرو ایران به چین را عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت خودرو دانسته و تأثیر تحریم‌ها را محدود به شرایط مذاکره و قیمت‌گذاری اعلام کرده است. به عقیده وی، با توجه به انحصار تقریباً کامل چین در بازار خودرو ایران، تحریم‌ها تأثیر چندانی بر حجم تولید نخواهند داشت، اما شرکت‌های چینی از این موقعیت برای افزایش قیمت‌ها استفاده خواهند کرد.

این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو، واردات خودروهای خارجی و حتی خودروهای برندهای غیرچینی مانند ژاپنی که در چین مونتاژ می‌شوند را نیز به عنوان عاملی تقویت کننده این انحصار مطرح کرده است. به عقیده وی، مذاکره با آمریکا یا لغو تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی بر وضعیت کلی صنعت خودرو نخواهد داشت. به عبارت دیگر، وابستگی بیش از حد به قطعات، تکنولوژی و تولید چینی است که فارغ از وجود یا عدم وجود تحریم‌ها مشکل اساسی صنعت خودرو ایران را تشکیل می‌دهد.

افزایش قیمت خودرو

در انتها، رحیمی‌نژاد خرید فوری خودرو را به کسانی که نیاز ضروری به آن دارند، توصیه کرد. طبق پیش‌بینی وی با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر و انتقال بخشی از اختیارات ایران‌خودرو به شرکت کروز، قیمت‌ها در آینده افزایش قابل توجهی خواهند یافت. با این حال، وی خرید خودرو را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت توصیه نکرد.

بیشتر بخوانید

source

توسط siahnet.ir