یک گزارش جدید نشان میدهد که درآمد حاصل از بازیهای کنسولی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۳.۹ درصد کاهش یافته و دلیل این افت کاهش ۱۴ درصدی درآمد بازیهای پرمیوم نسبت به سال قبل عنوان شده است.
در گزارش اخیر وبسایت Newzoo که بر مبنای دادههای جهانی صنعت بازی تهیه شده، بازیهای پرمیوم در سال ۲۰۲۴، معادل ۱۹.۹ میلیارد دلار از درآمد بخش کنسولی را به خود اختصاص دادهاند. این رقم ۴۶ درصد از مجموع درآمد ۴۲.۸ میلیارد دلاری این بخش را تشکیل میدهد، اما باید توجه داشت که مدل تجاری بازیهای پرمیوم تنها مدلی بوده که با کاهش درآمد مواجه شده است.
در مقابل، پرداختهای درون برنامهای (Microtransactions) با رشد ۴.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳، درآمدی بالغ بر ۱۳.۹ میلیارد دلار را برای بازیهای کنسولی رقم زدهاند که معادل ۳۲ درصد از مجموع درآمد این بخش محسوب میشود. پس از آن، اشتراکها با رشد قابل توجه ۱۴.۱ درصدی نسبت به سال قبل، ۶.۹ میلیارد دلار درآمد داشتهاند. محتوای قابل دانلود (DLC) نیز با درآمد ۲.۲ میلیارد دلاری، ۵ درصد از کل درآمد را تشکیل داده و نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد رشد را تجربه کرده است.
این گزارش در خصوص عوامل رشد درآمد حاصل از پرداختهای درون برنامهای و DLCها، به نقش کلیدی شش بازی اشاره میکند. در بخش پرداختهای درون برنامهای، عناوینی مانند Fortnite، Call of Duty: Black Ops 6 و NBA 2K25 نقشی مهم در رشد ۴.۵ درصدی این بخش ایفا کردهاند. از سوی دیگر، بازیهایی همچون Elden Ring، Diablo 4 و Destiny 2 بهعنوان محرکهای اصلی افزایش درآمد از DLC معرفی شدهاند.
در مجموع، درآمد بازیهای کنسولی در سال ۲۰۲۴ اندکی بیشتر از بازیهای کامپیوتر بوده و به ۴۲.۸ میلیارد دلار رسید که درآمد بخش PC حدود ۳۷.۳ میلیارد دلار گزارش شده است. با این حال، روند درآمدی در این دو پلتفرم متفاوت بوده؛ به طوری که ۵۸ درصد از درآمد بازیهای PC از پرداختهای درون برنامهای تأمین شده است.
بر اساس پیشبینیهای Newzoo، درآمد بخش بازیهای کنسولی تا سال ۲۰۲۵ به ۴۷.۳ میلیارد دلار میرسد و این روند صعودی تا سال ۲۰۲۷ ادامه یافته و به ۵۲.۴ میلیارد دلار خواهد رسید.
source