در حالیکه زمانی از فناوری 8K بهعنوان آینده صنعت تلویزیون و ومحتوا یاد میشد، اکنون بهنظر میرسد حتی یکی از مهمترین حامیان آن نیز از میدان عقبنشینی کرده است. سونی، که از پیشگامان توسعه تلویزیونهای 8K بود، تصمیم گرفته عرضه این محصولات را متوقف کند که میتواند بازتاب دهنده واقعیت فعلی بازار باشد.
تلویزیونهای 8K، با رزولوشنی معادل 7680 در 4320 پیکسل و داشتن در مجموع بیش از 33 میلیون پیکسل، سالها بهعنوان گام بعدی پس از 4K معرفی شدند. با این حال، نبود محتوای کافی، قیمت بالا و استقبال ضعیف مصرفکنندگان باعث شد این فناوری نتواند جایگاه محکمی در بازار پیدا کند. سونی نیز پس از عرضه آخرین مدلهای خود در سال 2022 یا همان Bravia XR Z9K در اندازههای 75 و 85 اینچی، حالا رسماً اعلام کرده که برنامهای برای تولید مدلهای جدید 8K در آینده نزدیک ندارد.
خروج سونی از بازار تلویزیون 8K
یکی از سخنگویان سونی در همین باره گفت در حال حاضر، بازار برای تلویزیونهای 8K هنوز به بلوغ نرسیده است اما در صورت تغییر شرایط، ممکن است دوباره سونی به این حوزه بازگردد.
تلویزیونهای موجود 8K سونی تا زمان اتمام موجودی در بازار باقی میمانند. تمرکز آینده برند Bravia اکنون بر پنلهای پیشرفته QD-OLED با وضوح 4K Ultra HD خواهد بود. سونی همچنین در حال توسعه یک نمونه اولیه LCD با نور پسزمینه RGB LED است؛ رویکردی که نشان از بازگشت به کیفیت بصری بالا اما در قالبی مقرونبهصرفهتر دارد.
در همین رابطه بخوانید:
– آیا برای خرید یک تلویزیون 8K زود است؟
– دیگر دنبال بازی و تلویزیون 8K برای پلیاستیشن 5 نباشید
در عین حال، تناقض جالبی در استراتژی سونی دیده میشود. در حالیکه این شرکت از تولید تلویزیونهای 8K عقبنشینی کرده، همچنان به ساخت دوربینهایی با رزولوشن 8K ادامه میدهد. این دوربینها که در مواردی چون پوشش مسابقات ورزشی، پخش زنده و تولیدات سینمایی کاربرد دارند ، بخشی از آینده زیرساختهای تصویری سونی را تشکیل میدهند. بهعنوان نمونه، فناوری 8K این شرکت بهزودی در NFL برای تشخیص دقیق خطوط اول داون بهکار خواهد رفت.
در سوی دیگر، رقبا همچنان به سرمایهگذاری در این حوزه ادامه میدهند. سامسونگ با تلویزیونهای عظیم میکرو LED و الجی با سری QNED 99 در سال 2024، همچنان در مسیر توسعه 8K گام برمیدارند. اما نبود محتوای 8K کافی، حتی با عرضه PlayStation 5 Pro که از خروجی 8K از طریق HDMI 2.1 پشتیبانی میکند، نتوانسته این فناوری را چندان رایج کند.
واقعیت این است که کیفیت خیرهکننده 8K تنها زمانی به چشم میآید که محتوای 8K با وضوح تصویر 8K واقعی در اختیار باشد. در غیر این صورت، تلاش برای ارتقاء مصنوعی کیفیت تصویر از 4K یا Full HD، اغلب با پدیدههای ناخواسته و افت جزئیات همراه خواهد بود.
بهنظر میرسد آینده 8K نه در اتاق پذیرایی، بلکه در پشت صحنه تولید و پخش محتوای حرفهای رقم خواهد خورد. سونی با دوربینهای 8K خود هنوز در این میدان حضور دارد، اما در بخش مصرف کنندگان، فعلاً از بازی بیرون رفته است.
source