طی این مقاله نگاهی اجمالی به مجموعه بازیهای مبارزهای جدید کپکام، یعنی Capcom Fighting Collection 2، خواهیم داشت و به برخی از خصوصیات کلی آن خواهیم پرداخت.
مدتی پیش بود که کپکام با عرضهی کالکشن عناوین مشترک خود با مارول، از جمله Marvel vs Capcom 2، توانست حسابی بین طرفداران پروپاقرص ژانر مبارزهای هیاهو به پا کند. در واقع میتوان گفت کالکشن MVC پیام واضح و روشن کپکام درباره تاکید و تعهد خود به حفظ و بازیابی عناوین مبارزهای کلاسیک خودش بود، چرا که هر کسی که در جریان مسائل لایسنسینگ آن آثار باشد، میداند که بازگرداندن برخی از آنها به هیچ عنوان کار راحتی نبود. اما طولی نکشید که این کمپانی از Capcom Fighting Collection 2 رونمایی کرد که مجددا دستهای دیگر از آثار مبارزهای محبوب این کمپانی را باز میگرداند و از برجستهترین آنها میتوان به دو نسخه متفاوت از Capcom vs SNK اشاره کرد.
به لطف کد ارسالی ناشر، شخصا مدتی است که در حال تجربهی این کالکشن هستم و امروز به رسم هر پیشنمایش دیگری، قصد داریم مروری اجمالی بر این کالکشن داشته باشیم و ببینیم این پکیج چه چیزی برای ارائه به طرفداران بازیهای مبارزهای دارد.
ورود به دوران سه بعدی

Capcom Fighting Collection 2 شامل هشت بازی مبارزهای بوده که نیمی از آنها عناوین دو بعدی و نیمی دیگر از عناوین سه بعدی مبارزهای کتابخانهی آثار مبارزهای کلاسیک کپکام هستند. لیست بازیهای حاضر در این کالکشن به شرح زیر است:
- Capcom vs. SNKMillennium Fight 2000 PRO
- Capcom vs. SNK 2:Mark of the Millennium 2001
- Capcom Fighting Evolution
- Street Fighter Alpha 3 UPPER
- Power Stone
- Power Stone 2
- Project Justice
- Plasma Sword:Nightmare of Bilstein
در حالی که کالشکن MVC مجموعهای بود که شخصا ارتباط شخصی بیشتری با آن داشتم ،اما این کالکشن به راستی توانسته عناوین بسیار متنوع و متفاوتی را دور هم جمع کند که میتواند طیف گستردهتری از پلیرهای تازه را به سمت خود جذب کند. طی مدتی که در حال تجربهی این آثار بودم، بیشتر وقتم را با Capcom vs. SNK 2، Power Stone 2، Project Justice و Plasma Sword گذراندم و میتوانم بگویم با پورتهای بسیار خوبی از این آثار روبهرو هستیم!

همچون کالکشنهای پیشین کپکام، در این عنوان نیز ما شاهد اضافه شدن خصوصیات و قابلیتهای تازه به این آثار در قالب Quality of Life هستیم که نه تنها تجربهای بهتر از این آثار را برای طرفداران سابق فراهم میآورد، بلکه با ارائهی ابزاری مناسب، تجربههای بسیار قابل دسترس برای مخاطبان جدید نیز محسوب میشوند. امکان Quick Save یکی از کارآمدترین قابلیتهای QOL است که به تمامی این آثار اضافه شده و از آن جایی که با بازیهای آرکیدی متعددی روبهرو هستیم، این قابلیت اجازه میدهد در هر لحظه بدون از دست دادن پیشرفتهای خود، بازی را ذخیرهسازی کرده و از آن خارج شوید.
کالکشنهای بازیهای مبارزهای کپکام به مرور زمان برخی امکانات را به یک استاندارد برای خود تبدیل کردند تا تجربههایی که بازیابی میکنند به بهترین شکل برای همگان قابل دسترس باشد و این کالکشن نیز این امکانات بیبهره نمانده است! امکان انتخاب درجه سختی، سرعت و میزان قدرت ضربه در مبارزات، در کنار امکان شخصیسازی دکمهها و استفاده از کمبوهای تک دکمهای، همگی روی تمامی عناوین حاضر در این مجموعه نیز اعمال شدهاند تا انعطافپذیری تجربهی آنها را به حداکثر برسانند.
در میان برخی دیگر از برجستهترین خصوصیات تازهای که به این عناوین افزوده شدند، میتوان به بخش تمرینی یا Training Mode و مود آنلاین اشاره کرد که هر دو عمدهای از جذابیت تجربهی این کالکشنهای مدرن را تشکیل میدهند. بخش تمرینی همانند کالکشن MVC ابزارهای کارآمد مختلفی را در اختیار پلیر قرار میدهد تا بتواند در آرامش و با تمرکز بیشتر کمبوهای خود را ساخته و در شرایط مختلف آزمون و خطا انجام بدهد. همانطور که شخصا همیشه در ارتباط با آثار مبارزهای گفتهام، بخش تمرینی شاید یکی از مهمترین بخشهای هر اثر مبارزهای باشد و اضافه کردن آن به عناوین کلاسیک درهایی را به سوی فراگیری این آثار باز میکند که در گذشته وجود نداشتند.

بخش آنلاین نیز سه حالت Casual، Ranked و Custom را ارائه میدهد که از همان ساختار استاندارد کالکشنهای پیشین پیروی کرده و همچنین خوشبختانه از Rollback Netcode بهره میبرد که همچون کالکشن MVC عملکرد بسیار مطلوبی را به نمایش گذاشته و تجربهای روان را ارائه میدهد.
اما فارغ از بهبودها و امکانات کلی که تا حدی در ساختار این کالکشنها مشترک هستند، مانند کالکشن پیشین ما شاهد ایجاد بهبودهای مختلف روی عناوین حاضر در این مجموعه هستیم. البته تغییرات با توجه به هر بازی متفاوت خواهد بود اما با این وجود، میتوان گفت اکثریت آثار حاضر در این کالکشن به نوعی تغییراتی در پسزمینههای استیجها دریافت کرده و همچنین ریمیکسهای موسیقی تازهای در کنار موسیقی کلاسیک شنیده میشود که در کنار بسیاری از کاراکترهای مخفی در عناوین مختلف، حالا از طریق منوی EX نیز قابل دسترسی هستند!
این کالکشن همچنین امکان دسترسی به نسخههای مختلف برخی از بازیها از جمله Capcom vs. SNK 2:Mark of the Millennium 2001 را فراهم میآورد که بعضا ممکن است تغییراتی دریافت کرده باشند که به کلی تجربهی بازی را دگرگون میکنند. افرادی که از طرفداران حرفهایتر این ژانر محسوب شده و اهل تجربهی آثار کلاسیک هستند، قطعا میدانند که بازیهای قدیمی و آرکیدی ژانر بعضا چندین و چند ورژن مختلف زیر پرچم یک نسخه دریافت میکردند که گاهی میتوانستند با ایجاد تغییرات بنیادین، نحوه تجربهی آن اثر را به کلی تغییر دهند.

به عنوان مثال، CVS2 در این کالکشن علاوه بر نسخه اورجینال، ورژن Easy Operation خود را نیز دریافت کرده است که شامل تغییرات مختلفی در نحوه کارکرد گیمپلی و برخی مکانیزمها بوده و از همین رو استراتژیها و گاهی کمبوهای کاملا متفاوتی را میطلبد، همچنین لازم به ذکر است که شما به راحتی امکان انتخاب این ورژن را از طریق منوی EX دارید.
تا به اینجای کار دو نسخهی Power Stone و عنوان Project Justice به تنهایی اهمیت، تنوع و ارزش محتوایی بسیار مطلوبی حداقل در نگاه من به این پکیج بخشیدهاند و همهی آنها آثاری هستند که تا پیش از این در پلتفرم ابتدایی خود یا آرکیدها گیر افتاده بودند.
به طور کلی، تا این لحظه شخصا فکر میکنم Capcom Fighting Collection 2 متعادلترین کالکشن بازیهای مبارزهای کپکام از لحاظ محتوا به شمار میآید. تا پیش از این، اکثریت این کالکشنها حول محور یک فرنچایز خاص همچون MVC، Dark Stalkers و یا Street Fighter میچرخیدند و از همین رو تا حدی دستهای خاص از مخاطبان را هدف قرار میدادند اما این کالکشن پکیجی بسیار متنوع از عناوین مختلف است که میتوانند با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنند و ما قطعا در نقد و بررسی اصلی بیشتر به هر یک از این عناوین خواهیم پرداخت.
این پیشنمایش بر اساس کد ارسالی ناشر (Capcom) نوشته شده است.
عنوان Capcom Fighting Collection 2 در تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۵ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) برای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی منتشر میشود.


source