30 فروردین 1404 ساعت 18:58
صداوسیما با پخش سریال پایتخت ۷ به درآمد هنگفت ۴۵ هزار میلیاردی دست یافت! با هر قسمت حدود ۱۰۰ دقیقه تبلیغات پخش شد.
پخش فصل هفتم سریال محبوب و پرطرفدار «پایتخت» از شبکه یک سیما، نه تنها میلیونها بیننده را پای تلویزیون نشاند، بلکه به یک منبع درآمد خیرهکننده برای سازمان صداوسیما تبدیل شد. برآوردهای اولیه نشان میدهد که درآمد حاصل از پخش آگهیهای بازرگانی پیرامون این سریال در طول ۲۵ شب پخش، به رقم باورنکردنی ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!
۱۰۰ دقیقه تبلیغات برای هر قسمت سریال پایتخت ۷
این سریال که شامل ۲۲ قسمت اصلی و چند شب مرور و بازپخش بود، در هر نوبت پخش (با احتساب تکرارها، روزانه چهار بار) با حجم قابل توجهی از تبلیغات همراه بود. به طور متوسط، پیش، حین و پس از هر قسمت، حدود ۲۵ دقیقه آگهی پخش میشد که این میزان در طول یک روز به ۱۰۰ دقیقه برای هر قسمت میرسید.
با احتساب پخش ۲۵ شبهی سریال، مجموع زمان آگهیهای پخش شده به ۲۵۰۰ دقیقه یا ۱۵۰ هزار ثانیه بالغ میشود. اگر هزینه هر ثانیه تبلیغ در ایام نوروز را با در نظر گرفتن تخفیفهای ویژه، حدود ۳۰۰ میلیون تومان فرض کنیم، حاصلضرب این دو عدد به رقم نجومی ۴۵ هزار میلیارد تومان میرسد.
نکته قابل توجه این است که این محاسبه تنها بر اساس تبلیغات مستقیم قبل، بین و بعد از سریال انجام شده و شامل درآمدهای حاصل از تبلیغات پنهان یا اسپانسرینگ محتوایی که به صورت هوشمندانه در متن داستان و دیالوگها گنجانده میشود، نیست. این امر نشان میدهد که پتانسیل درآمدزایی سریالهای پرمخاطب تا چه حد میتواند برای صداوسیما هنگفت باشد و «پایتخت ۷» نمونه بارزی از این موفقیت تجاری است.
source