به تازگی گزارشهایی از نشت خمیر حرارتی در بعضی مدلهای RTX 50 گیگابایت در اینترنت دست به دست میشود. به گفته کاربران، این پدیده بیشتر در سیستمهایی که کارت گرافیک را به صورت عمودی نصب کردهاند، مشاهده شده است.
نخستین گزارشها از نشت ژل حرارتی در کارتهای گرافیک گیگابایت کمتر از ده روز پیش منتشر شد. در آن مورد، یک کاربر متوجه شد که ژل حرارتی کارت گرافیک GeForce RTX 5080 او از محل اصلی خود خارج شده و به سمت سایر اجزای کارت حرکت کرده است. گیگابایت به سرعت بیانیهای صادر کرد و ضمن تأیید احتمال وجود این مشکل در برخی کارتهای تولیدی در سری اولیه، ادعا کرد که این مسئله به دلیل استفاده بیش از حد نیاز از ژل حرارتی رخ داده است. گیگابایت به مشتریان اطمینان داد که این پدیده هیچ تأثیری بر «عملکرد، پایداری یا طول عمر» کارت گرافیک نخواهد داشت.
گزارشهای جدید کاربران
با این حال، به نظر میرسد این پایان ماجرا نبوده است. دو روز پیش، یکی از کاربران انجمن Techpowerup گزارش داد که به دلیل استفاده از کیس Lian Li SUP01 که کارت گرافیک را به صورت عمودی نصب میکند، شاهد لغزش ژل حرارتی به سمت پورتهای ورودی/خروجی (I/O) کارت RTX 50 خود بوده است. اندکی پس از آن، دو کاربر دیگر در همین فروم موارد مشابهی را گزارش کردند که هر دو از کارتهای سری RTX 50 گیگابایت استفاده میکردند.
یکی از این کاربران با نام مستعار «TaLL» اعلام کرد که تنها حدود یک هفته از کارت گرافیک گیگابایت RTX 5080 خود استفاده کرده و از همین حالا شاهد لغزش ژل حرارتی است. این کاربر به دلیل قیمت بالای کارت گرافیک، نگرانی خود را ابراز کرده و این وضعیت را غیرعادی خوانده است. کاربر دیگری به نام «vermie22» نیز مورد مشابهی را گزارش کرده و تصویری منتشر کرده که به وضوح نشان میدهد ژل حرارتی از جای خود خارج شده و به سمت رابط PCI-E حرکت کرده است.
خوشبختانه تاکنون هیچکدام از کاربران گزارشی مبنی بر خرابی یا آسیب دیدن کارت گرافیک خود ارائه نکردهاند، اما دیدن این وضعیت روی یک محصول گرانقیمت میتواند برای هر کاربری نگرانکننده باشد. لازم به ذکر است که تلاش برای رفع این مشکل به صورت شخصی و با باز کردن خنککننده کارت، به دلیل احتمال باطل شدن گارانتی، به هیچ وجه توصیه نمیشود.
در همین رابطه بخوانید:
– کابوس ذوب شدن کانکتور RTX 50 حتی در کابلهای «ایمن» نیز ادامه دارد
در حال حاضر منتظر پاسخ مجدد گیگابایت به این گزارشهای جدید هستیم. با این حال، با توجه به نحوه پاسخگویی اولیه این شرکت، بعید به نظر میرسد که راهحلی برای رفع این مشکل در کارتهایی که در دست مصرفکنندگان است، ارائه شود.
source