Klarna که یک شرکت معروف در حوزه فناوری مالی است، مدتی پیش تعداد زیادی از کارمندان خود را اخراج کرد و هوش مصنوعی را عامل صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌دانست. اما حالا به اشتباه بزرگ خود اعتراف کرده است، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی موفق نشده جای نیروی انسانی را در این شرکت پر کند و کیفیت خدمات شدیدا کاهش پیدا کرده است. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار دنبال کنید.

چطور ماجرا به اینجا رسید؟ از اخراج گسترده تا بحران در شرکت

به گزارش futurism، در سال 2023 و 2024، شرکت Klarna یکی از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی خود شد. این شرکت در ابتدا تیم بازاریابی خود را به طور کامل حذف کرد و تمام وظایف تولید محتوا، ترجمه، طراحی و تحلیل داده‌ها را به مدل‌های هوش مصنوعی سپرد.

در ادامه نوبت به بخش حساس خدمات مشتریان رسید، جایی که Klarna با افتخار اعلام کرد هوش مصنوعی می‌تواند کار 700 کارمند تمام وقت را به تنهایی انجام دهد و جای آن‌ها را پر کند. مدیرعامل این شرکت، سباستین سیامیاتوفسکی، حتی در مصاحبه‌های خود با افتخار اعلام می‌کرد که هوش مصنوعی می‌تواند همه کارهایی که کارمندان انجام می‌دهند را بهتر و با هزینه بسیار کمتری انجام بدهد.

جایگزینی هوش مصنوعی

اما واقعیت خیلی زود خودش را نشان داد. سیستم‌های هوش مصنوعی افتضاح بودند و به جای رفع مشکلات مشتریان، آن‌ها را سردرگم می‌کردند. ارتباط انسانی حذف شد و اعتراض کاربران به خدمات ضعیف به شدت زیاد شده بود، مشتریان از کاهش شدید کیفیت خدمات این شرکت شدیدا ناراضی بودند و در نهایت این شرکت به لبه سقوط رسید. مدیرعامل این شرکت اعتراف کرده که به خاطر کاهش هزینه‌ها کیفیت را فراموش کرده‌اند و اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند.

در همین رابطه بخوانید:

– خطر وابستگی به هوش مصنوعی؟ سم آلتمن می‌گوید نسل جدید زندگی‌شان را به ChatGPT سپرده‌اند

آیا جایگزینی انسان با هوش مصنوعی اشتباه است؟

پس از تجربه تلخی که این شرکت با هوش مصنوعی داشت، حالا تصمیم به بازگرداندن نیروی انسانی خود گرفته است تا شاید بخشی از این شکست‌ها را جبران کند. هرچند کارشناسان معتقد هستند که این اشتباهات به راحتی جبران نخواهد شد. اما جالب است بدانید Klarna تنها شرکتی نیست که به خاطر صرفه جویی در منابع مالی نیروی انسانی را با هوش مصنوعی جایگزین می‌کند.

جالب است بدانید که CNET یکی از وب‌سایت‌های معتبر حوزه فناوری هم در سال 2022 شروع به انتشار مقالاتی کرد که توسط هوش مصنوعی نوشته شده بودند. اما پس از مدتی مشخص شد که بیش از نیمی از این مقالات اشتباهات بسیار فاحشی داشتند. این موضوع در نهایت منجر به کاهش اعتبار CNET شد و این وب سایت مجبور شد کارمندان خود را بازگرداند.

شرکت‌های هواپیمایی مانند دلتا و ساوت‌وست هم تلاش کردند که به کمک هوش مصنوعی بخش خدمات مشتریان خود را بهبود ببخشند اما در نهایت با موجی از نارضایتی مسافران روبرو شدند چرا که هوش مصنوعی نمی‌توانست پاسخ‌های مناسبی به مشتریان بدهد. حالا با توجه به اتفاقی که برای شرکت Klarna افتاد، دوباره این بحث بر سر زبان‌ها افتاده که آیا واقعا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان شود یا چنین اتفاقی ممکن نیست. خب نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید جایگزینی نیروی انسانی برای صرفه جویی در منابع مالی انتخاب درستی برای شرکت‌ها خواهد بود؟

source

توسط siahnet.ir