اگرچه طی چند سال گذشته شاهد کمترین تعداد عناوین نوآورانه در ژانر شبیهسازی بودهایم، سرانجام پس از سالها یک عنوان بسیار خلاقانه و نوآورانه که میتواند زمینهساز ظهور یک زیر ژانر در بازیهای شبیهسازی باشد با نام RoadCraft منتشر شده است. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی بازی Road Craft میپردازیم.
بخش بزرگی از تجربه شما از یک بازی ویدیویی توسط مهارتی که برای آن بازی به کار میبرید خلق میشود. به عنوان مثال، یک بازی معمایی از شما نمیخواهد که با مهارت هدفگیری و واکنش سریع، از مراحل چالشبرانگیز تیراندازی عبور کنید؛ در عوض معمولاً از شما میخواهد از هوش، حافظه و خلاقیت خود بیشتر استفاده کنید. بازی رود کرفت شما را در جایگاه یک مدیر قرار میدهد و از شما میخواهد که باهوش و خلاقیت خود مشکلات موجود را برطرف کنید و سازندگی انجام دهید. یک مدیر درجه یک باید مشکلات را تشخیص بدهد، مسیرها و همچنین راههای گذر از آنها را بهخوبی شناسایی کند و در نهایت برای حل مشکل، از منابع طبیعی و انسانی به بهترین شکل ممکن بهره ببرد.
رود کرفت مشکلات دنیای مربوطه را برایتان مطرح میکند و میخواهد این مشکلات را با خلاقیت خود حل کنید. شما در جایگاه یک مدیر باید مسائل و چالشها را تشخیص دهید و سپس به راه حل برسید.

مسیریابی، گذر از موانع و استفاده صحیح از آنها، مهارتهایی هستند که این بازی از شما طلب میکند.
مسیریابی: در حین رانندگی باید با توجه به نقشه، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید تا سالم و بهموقع به مقصد برسید. یک نوع دیگر از این نوع چالش تعیین مسیر برای سایر وسایل نقلیه است؛ در این چالش شما باید مسیرها را برای این وسایل طوری طراحی کنید که سالم و صحیح و در زمان مناسب به مقصد برسند.
گذر از موانع: یکی از چالشهایی که هیدئو کوجیما در بازی Death Stranding خلق کرد، ایجاد مسیرهای پرفراز نشیب بود که عبور از آنها مشکل بود و نیاز به مهارت داشت. بیشتر چالشهای بازی دث استرندینگ با انتخاب مسیر صحیح حل میشوند، اما در رود کرفت علاوه بر اینکه باید در مسیریابی دقت عمل داشته باشید، باید برای عبور از آنها نیز تدابیر خاصی بیندیشید. از این لحاظ، رود کرفت بهمراتب در امر خلق مسیرهای مشکلی که گذر از آنها واقعاً چالشبرانگیز باشد، بسیار بهتر از کوجیما عمل کرده است. کوچکترین اشتباهی در انتخاب مسیر یا راهحل صحیح برای عبور از آن، بسیار دردسرساز میشود و بازی بابت این اشتباه شما را بهشدت مجازات میکند. چگونه؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید کمی به عقب برگردیم و به دلیل این مسافرتهای طولانی و مشکل فکر کنیم: کمبود منابع.
مدیریت منابع: چالش اصلی بازی رود کرفت مدیریت منابع است. برای ساخت یا تعمیر نیاز به منابع داریم و ریشه این تکاپو فعالیتی است که از بازیکن سر میزند، جستوجوی او برای یافتن منابع ضروری بوده و انجام هر کاری در دنیای رود کرفت تنها با منابع ممکن خواهد بود.

رود کرفت باتکیه بر سه چالش مذکور و وصل کردنشان به یکدیگر، یک گیمپلی عالی و سیستمی یکپارچه تحویل مخاطبین خود میدهد. البته، رود کرفت به واسطه یکسری اضافهکاریها مشکلاتی اساسی دارد؛ سیستم گیمپلی بازی به معنای واقعی کلمه مشکلی نداشت اگر این اضافهکاریها و عناصر غیرضروری که بیشتر جنبه نمایشی دارند (حتی از لحاظ نمایشی هم جذاب نیستند)، در آن حضور نداشتند.
منظور از عناصر اضافی که در وهله اول کاری جز خرابکردن ریتم بازی نمیکنند، برخی مکانیکهایی هستند که به سادهلوحانهترین و متظاهرانهترین شکل ممکن در جهت بزرگ نشان دادن فضای شبیهسازی بازی طراحی و پیادهسازی شدهاند. یکی از آنها عمل باز کردن درب است که باید توسط کشیدن با طناب جلوی ماشین انجام شود یا هموار کردن یک مسیر بهوسیله تختهای بزرگ برای عبور از یک بخش، با کوبیدن ماشین به آن. مواردی ازاینقبیل که کم هم نیستند در این عنوان نهتنها هیچ تأثیر مثبتی در سیستم کلی گیمپلی ندارند، بلکه گاهی اصطلاحاً روی مختان میروند.
ممکن است برای شما پیش بیاید که درون یک ساختمان نیمهکاره در حال حرکت با ماشین باشید و درحالیکه میخواهید مسیر خود را هموار کنید، به پایین بیفتید و مجبور شوید به چک پوینتی که خیلی از مکان فعلی دور است، منتقل شوید؛ مواردی از این قبلی سیستم گیمپلی درجه یک رود کرفت را بسیار تضعیف میکنند و ریتم آن را شدیداً تحت تاثیر قرار میدهند.

موسیقی متن در بازیهای ژانر شبیهسازی بهاینعلت که داستان خاصی وجود ندارد، از درجه اهمیت کمتری برخوردار است، زیرا موسیقی به مانند دیگر عناصر با حضور سایر المانها معنادار و کارا میشود. در ژانر شبیهسازی معمولاً یک تم اصلی و باکیفیت برای کل بازی طراحی میکنند و سپس با گسترش و تبدیل همان تم، از مشتقات آن در سراسر بازی استفاده میشود. ازآنجاییکه قرار است تنها یک تم موسیقی در سراسر بازی حضور داشته باشد، پس بهتر است تا با بالاترین کیفیت ارائه شود. تم اصلی موسیقی رود کرفت و همچنین مشتقات آن بسیار باکیفیت و جذاب هستند. در ادامه نیز این نکته که مشتقات اصلی این تم نیز بسیار به فضاسازی این اثر کمک شایانی میکنند قابلتوجه است.

در طراحی هنری بازیهای ژانر شبیهسازی، تطابق با واقعیت در اغلب موارد اولویت اول به شمار میرود؛ در نتیجه طراحان بیشتر از آنچه سعی و تلاش برای خلق تصاویر هنری داشته باشند، تمام تلاششان بر این است که بازی تا جای ممکن بتواند برای مخاطب دنیایی واقعی و دقیق را ترسیم کند. رود کرفت در این امر میدرخشد. باتوجهبه اینکه در طول بازی با فضاهای متفاوت و بسیاری روبهرو میشویم، در سراسر آنها میتوانیم نشانههایی از وسواس تیم هنری در امر پرداخت به کوچکترین جزئیات را پیدا کنیم.

در میان بازیهای امروزی که بیشتر سعی در ارائه رزولوشن 4K دارند و اهمیتی برای نورپردازی صحیح و موارد دیگر قائل نیستند، رود کرفت یک استثنا به شمار میرود. بخش بزرگی از زیبایی جلوههای بصری این عنوان حاصل توجه بسیار تیم فنی و هنری به امر نورپردازی است. سایهها، بازتابها و شکستهای نور و همچنین نقش بستن تصویر اشیا بر سطوح آبخورده، از زیباترین تصاویری هستند که فضا و اتمسفر اثر را برای شما به زیبایی ترسیم میکنند.
RoadCraft
برخی مشکلات کوچک در کنار یکدیگر قرار میگیرند و برای RoadCraft به شدت دردسرساز میشوند، مشکلاتی که بهراحتی میتوانند ریتم گیمپلی و حس غوطهوری را نابود کنند. با این حال، همچنان میتوان این بازی را گامی بزرگ در جهت خلق و توسعه عناوینی نو در این ژانر تلقی کرد و آن را شایسته تحسین و ارزش حداقل چند ساعت تجربه دانست.
نکات مثبت:
- جلوههای بصری با نورپردازیهای درجه یک
- جلوههای شنیداری باکیفیت
- ارائه یک گیمپلی غنی و نو در ژانر شبیهسازی
نکات منفی:
- بهینه نبودن بازی
- پیادهسازی بسیار ضعیف برخی مکانیکهای بعضاً معمولی و ساده
- ریتم نامناسب
- بازی بهقدر کافی درگیرکننده نیست و احساس غوطهوری کامل ایجاد نمیکند
۷
این بازی براساس کد ارسالی ناشر (Pullup Entertainment) و روی PC تجربه و بررسی شده است


source