ترکیب جلوههای بصری چشمگیر، نورپردازی پویا و جزییات سنگین هندسی باعث شده مایندزآی تنها با استفاده از DLSS و Frame Generation، در سطح بالا قابل اجرا باشد. اما آیا علت اصلی این مشکل، موتور بازی یعنی Unreal Engine 5 است؟ چرا حتی سختافزارهای پرچمدار هم از پس آن برنمیآیند؟ پاسخ شاید آن چیزی نباشد که فکر میکنید؛ پس تا انتهای خبر همراه ما باشید.
رسیدن به واقعگرایی بینظیر بصری، هدفی است که بسیاری از استودیوها دنبال میکنند؛ اما گاهی رسیدن به این هدف، سختافزار را تا مرز ناتوانی پیش میبرد. MindsEye، بازی جدیدی که با Unreal Engine 5 ساخته شده، حالا به نمادی از این چالش بدل شده است؛ جایی که حتی RTX 5080 به عنوان یکی از قدرتمندترین کارتهای گرافیک حال حاضر بازار، بدون کمک فناوریهای پیشرفته از پس اجرای بازی در رزولوشن 4K با نرخ بالا برنمیآید.
بازی MindsEye یک عنوان اکشن ماجراجویی سینمایی با فضای آیندهنگرانه و داستانی روایی است که توسط استودیوی Build a Rocket Boy توسعه یافته است؛ استودیویی که توسط لزلی بنزیز، رئیس پیشین Rockstar North و از سازندگان اصلی سری GTA، بنیانگذاری شده است.
همانطور که گفتیم، این بازی با استفاده از موتور قدرتمند Unreal Engine 5 ساخته شده و تمرکز ویژهای بر گرافیک واقعگرایانه، نورپردازی پویا و جزییات محیطی بسیار بالا دارد که آن را به یکی از سنگینترین و چالشبرانگیزترین عناوین نسل جدید از نظر فنی تبدیل کرده است.
MindsEye؛ چالش جدید پردازندههای گرافیکی در بازیهای نسل جدید
ویدئوی تازهای که توسط کانال تخصصی یوتیوب MxBenchmarkPC منتشر شده، نگاهی دقیق به عملکرد MindsEye در رزولوشنهای 1440p و 4K با کارت گرافیک RTX 5080 انداخته است. انتظار این است که 5080 از پس اجرای بازیهای روز با این رزولوشنها برآید ولی MindsEye نشان داده که در زمرهی بازیهای «نابودکنندهی GPU» موتور UE5 قرار میگیرد.
در رزولوشن 4K، بازی تنها با فعالسازی DLSS در حالت کیفیت (Quality Mode) و فعالسازی Frame Generation توانسته به نزدیکی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برسد. و حتی برای تجربهای با نرخ تازهسازی بالا، نیاز MFG بوده است. در رزولوشن 1440p شرایط تنها اندکی بهتر است، و اجرای بازی با تنظیمات بومی (Native Resolution) همچنان فقط حدود نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه میدهد.
این موضوع نشان میدهد که در وضعیت فعلی بازی، هیچ کارت گرافیکی دیگری به جز غول جدید انویدیا یعنی RTX 5090 نمیتواند تجربهای پایدار و با کیفیت بالا از MindsEye ارائه دهد.
برای کسانی که روند توسعه MindsEye را دنبال کردهاند، این نتایج چندان دور از انتظار نیست. درست پیش از انتشار بازی، دو نفر از مدیران ارشد Build a Rocket Boy از این استودیو جدا شدند و گزارشهای متعدد از افرادی که نسخههای اولیه کنسولی بازی را دریافت کرده بودند، حکایت از وضعیتی دارد که بهوضوح نیمهتمام یا حتی بیثبات بودن آن را توصیف میکرد. با اینکه یک بهروزرسانی گسترده در روز اول عرضه بازی ارائه شده، اما به نظر میرسد تنها بخشی از مشکلات را برطرف کرده است.
از دیروز، بازی MindsEye برای پلتفرمهای رایانه شخصی (PC)، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری X و سری S در دسترس کاربران سراسر جهان قرار دارد.
بیانیه تیم MindsEye پس از گزارش کاربران درباره مشکلات فنی اولیه
بازی MindsEye در روزهای ابتدایی عرضه با موجی از انتقادها مواجه شد؛ کاربران و تولیدکنندگان محتوا از باگهای متعدد، لگهای شدید، عملکرد ضعیف NPCها و حتی کرش بازی روی کنسولها خبر دادند. برخی این ایرادات را در حدی دانستند که بازی نیاز به تأخیر در انتشار داشت. بنابر گزارش Indy100، توسعهدهندگان بازی MindsEye اخیراً با انتشار بیانیهای رسمی در Reddit، به مشکلات فنی و بازخوردهای منفی کاربران در زمان عرضه واکنش نشان داده و اعلام کردند که بهزودی یک بهروزرسانی فوری (Hotfix) منتشر خواهد شد.
در متن این بیانیه آمده است:
یک تشکر صمیمانه از همه گیمرهایی که در روز نخست همراه ما بودند. ما میدانیم که عرضه MindsEye برای برخی از شما بدون چالش نبوده است.
در حال حاضر، اولویت اصلی ما بهینهسازی عملکرد بازی است. درک میکنیم که سختافزار مورد نیاز بازی بالاست و این موضوع تجربه بسیاری از شما را محدود کرده؛ و بابت این موضوع، صمیمانه عذرخواهی میکنیم.
بهبود عملکرد در تمامی پلتفرمها تمرکز اصلی تیم ماست. اولین پچ در پایان این هفته برای PC منتشر میشود و پس از آن در سریعترین زمان ممکن برای کنسولها نیز عرضه خواهد شد.
این بهروزرسانی، نخستین گام از مجموعهای از آپدیتها خواهد بود که هدفشان ارتقای تجربهی شماست. ما بهصورت منظم درباره روند این پیشرفتها اطلاعرسانی خواهیم کرد.
با این حال، برخی کاربران جلوههای بصری و میانپردههای بازی را تحسین کرده و آن را قابل مقایسه با Cyberpunk 2077 در زمان عرضه دانستهاند. فراموش نکنید که پروژههای بزرگ در غالب موارد در اولین نسخههای خود ایرادات فراوانی دارند و تیمی موفق است که به سرعت بتواند آنها را رفع کند.
source