به نظر میآید که اپل تواناییهای گیمینگ پردازندههای جدیدش را به شکل چشمگیری بهبود داده و در همین رابطه بنچمارکهایی از تراشه M4 Max با ۱۶ هسته پردازشی و پردازنده گرافیکی ۴۰ هستهای منتشر شده که حالا بازیهای سنگینی مانند Cyberpunk 2077: Ultimate Edition را با نرخ فریم بالا اجرا میکند. اما ظاهراً واقعیت ماجرا چیز دیگری است.
در یکی از نمایشهای اخیر اپل، شاهد اجرای این بازی با نرخ نزدیک به ۱۲۰ فریم بر ثانیه روی M4 Max بودیم؛ عددی که برای بسیاری از کاربران شگفتآور است. بر اساس اطلاعات منتشرشده از رویداد اپل، بازی در حالت گرافیکی «Ultra» اجرا شده، نه در حالت «Overdrive» که تمام ویژگیهای گرافیکی از جمله رهگیری مسیر (Path Tracing) را بهصورت کامل فعال میکند.
این تفاوت نشان میدهد که احتمالاً برخی از تنظیمات پیشرفته مانند رندر مبتنی بر نور کامل غیرفعال بودهاند؛ عاملی که به تراشه M4 Max آزادی عمل بیشتری برای رسیدن به نرخ ۱۲۰ فریم داده است.
البته نمیتوان نقش شتابدهنده گرافیکی ۴۰ هستهای M4 Max را در این عملکرد چشمگیر نادیده گرفت؛ اما احتمالاً دستیابی به چنین سرعتی بدون کمک فناوریهای نرمافزاری اپل ممکن نبوده است. یکی از این فناوریها، MetalFX است؛ ابزاری برای افزایش وضوح با استفاده از بازسازی فریمها، که مشابه DLSS در کارتهای گرافیک انویدیا عمل میکند. هرچند جزئیات دقیق استفاده از MetalFX در این تست اعلام نشده، اما میتوان گمان زد که نقش مؤثری در حفظ نرخ فریم بالا در وضوحهای بالا ایفا کرده است.
مکبوکهای مجهز به M4 Max از نمایشگرهایی با وضوح بالا بهره میبرند؛ برای نمونه مدلهای ۱۴ و ۱۶ اینچی دارای پنلهایی با وضوح 3024 در 1964 پیکسل هستند. اجرای بازی Cyberpunk 2077 با تنظیمات سنگین گرافیکی روی این وضوح، بدون کمک از فناوریهایی مانند MetalFX یا تولید فریم، میتواند نرخ فریم را به شدت کاهش دهد. این مسئله احتمال استفاده از تکنیکهای تقویتی را پررنگتر میکند.
اپل در کنفرانس WWDC 2025 از سیستمعامل جدید macOS Tahoe 26 و نسخه چهارم Metal رونمایی کرد که شامل ویژگی تولید فریم نیز میشود. این قابلیت با درج فریم مصنوعی بین دو فریم واقعی، نرخ فریم را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. بهنظر میرسد در اجرای Cyberpunk 2077 روی M4 Max، این ویژگی نیز فعال بوده است؛ چرا که دستیابی به نرخ ۱۲۰ فریم بدون آن بسیار بعید به نظر میرسد.
در مقام مقایسه همین بازی روی یک لپتاپ مجهز به کارت گرافیک RTX 4090 نیز آزمایش شده و تمام تنظیمات گرافیکی روی حداکثر (شامل رهگیری مسیر و تولید فریم) قرار گرفتند و DLSS روی حالت Quality فعال شد. خروجی نرخ فریم بین ۶۰ تا ۸۰ فریم بر ثانیه در وضوح 2560 در 1600 پیکسل بود. این مقایسه نشان میدهد که اجرای بازی با نرخ ۱۲۰ فریم روی M4 Max احتمالاً بدون رهگیری مسیر و با کمک تولید فریم صورت گرفته است.
تراشه M4 Max توانسته یک گام بلند در اجرای بازیهای AAA بردارد، اما رسیدن به نرخ ۱۲۰ فریم در Cyberpunk 2077 بدون ترکیبی از تکنیکهای نرمافزاری و تنظیمات بهینهشده ممکن نبوده است. باید منتظر ماند و دید نسخه نهایی بازی برای مک چه امکانات و تنظیماتی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
source