خالق عنوان Shadow of the Colossus معتقد است که دوران تکیه بر مکانیک‌های جدید به پایان رسیده و بازی‌ها دیگر نباید صرفاً بر پایه نوآوری‌های مکانیکی ساخته شوند.

گیم‌پلی بدون تردید مهم‌ترین المان در هر بازی ویدیویی محسوب می‌شود. بازی‌های نینتندو نیز دقیقاً به همین دلیل موفق هستند و با تکیه بر گیم‌پلی سرگرم‌کننده توانسته‌اند موفق ظاهر شوند؛ حتی با وجود اینکه اغلب بازی‌های منتشر شده روی کنسول‌های دستی این نینتندو از نظر گرافیکی در سطح بالایی قرار ندارند.

هرچند گیم‌پلی اهمیت بالایی دارد، اما وجود مکانیک‌های تازه همواره ضروری نیست. برای سرگرم‌کننده بودن، نیازی به پیاده‌سازی مکانیک‌های مختلف وجود ندارد، زیرا به نظر می‌رسد دوران تکیه بیش از حد بر نوآوری‌های مکانیکی به پایان رسیده است.

فومیتو اوئدا (Fumito Ueda)، خالق بازی عنوان تحسین شده Shadow of the Colossus، اخیراً از بازی مستقل To a T تمجید کرده است. این بازی اثری در سبک معمایی–ماجراجویی به شمار می‌رود که توسط استودیوی مستقل Uvula و به رهبری تاکاشی توسعه یافته است. اوئدا هنگام انتشار تریلر بازی، از تاکاشی پرسید که طریقه تجربه این بازی چگونه است؟ تاکاشی پاسخ داد که بازی مکانیک خاصی ندارد و اوئدا آن را عالی توصیف کرد.

اوئدا با نگاهی به آن مکالمه، منظور واقعی خود را توضیح داده است:

نمی‌دانم دقیقاً چرا آن موقع آن را عالی توصیف کردم، اما احتمالاً در ذهنم این بود که دوران مکانیک‌های گیم‌پلی به سر آمده است. به نظرم دیگر زمان آن نیست که هر بازی جدید با یک دستگاه تازه یا مکانیک متفاوت عرضه شود.

اوئدا در ادامه توضیح داد که طبق باور او، مکانیک‌های گیم‌پلی لزوماً نباید جدید یا نوآورانه باشند. از دیدگاه وی، این طراحی هنری و روایت داستانی هستند که تجربه‌ی کلی بازی را شکل می‌دهند. دیدگاه او را می‌توان آن را قابل‌قبول دانست، اما طبیعتاً همه با آن موافق نخواهند بود، چراکه نوآوری همچنان نقشی کلیدی در صنعت بازی ایفا می‌کند.

برخی دنباله‌ها می‌توانند بدون اضافه کردن مکانیک‌های جدید نیز موفق ظاهر شوند، اما تقریباً اجماع عمومی در این است که هر بازی باید به شکلی نوآورانه ظاهر شود. حال تصور کنید بزرگ‌ترین بازی تاریخ بدون هیچ مکانیک جدید یا نوآوری قابل‌ توجهی عرضه شود و واکنش به آن چگونه خواهد بود؟

به طور قطع انتظارات از آثار بزرگ و پرهزینه متفاوت است. در چنین پروژه‌هایی، نوآوری نه‌تنها یک امتیاز، بلکه یک ضرورت به شمار می‌رود. نبود خلاقیت در چنین آثاری ممکن است با واکنش منفی گسترده‌ای از سوی مخاطبان، منتقدان و رسانه‌ها همراه شود. صنعت بازی‌های ویدیویی بیش از هر زمان دیگری، به‌دنبال تجربه‌های تازه و فراتر رفتن از مرزهای رایج است.

source

توسط siahnet.ir