برخی از کمیک‌های مارول آنقدر بازخورد منفی دریافت کرده‌اند که اقتباس آن‌ها برای دنیای سینمایی مارول تقریباً غیرممکن خواهد بود.

دنیای سینمایی مارول (MCU) طی سال‌های اخیر مجموعه‌‌هایی موفق از آثار سینمایی را خلق کرده است. شخصیت‌هایی چون مرد عنکبوتی و مرد آهنی در تار و پود این مجموعه‌ها تنیده شدند و میلیاردها دلار فروش را در گیشه به همراه داشتند. با این حال، هر داستان کمیکی از مارول لزوماً شایسته ورود به دنیای سینما نیست. برخی از این داستان‌ها، با وجود جاه‌طلبی‌های بزرگی که داشتند، از نظر طرفداران آ‌نچنان بد بودند که تصور تبدیل‌ شدنشان به فیلم، چیزی جز شکست در گیشه را تداعی نمی‌کند. در این کمیک‌ها گاهی با ایجاد تغییراتی ناگهانی در گذشته شخصیت‌ها و خطوط داستانی مشکلاتی ایجاد شده که مخاطب را ناراحت کرده است. تصمیمات عجیب و بازخوردهای منفی حاصل از این آثار، زنگ خطری برای استودیوی مارول محسوب می‌شوند.

موفقیت MCU در گرو حفظ تعادل میان انتظارات مخاطبان و ارائه داستان‌هایی تازه است. با این وجود برخی از کمیک‌ها آنقدر جنجالی و متفاوت بودند که به‌ سادگی نمی‌توان به فیلم تبدیل‌شان کرد. تجربه ثابت کرده است، طرفداران به دلیل درکی عمیقی که از قهرمانان محبوبشان دارند، هرگز در ابراز نارضایتی تردید نمی‌کنند. در دنیای امروز، جایی که رسانه‌های اجتماعی صدای مخاطبان را به گوش افراد زیادی می‌رساند، هر نوع واکنش منفی می‌تواند سریعاً به یک بحران تبدیل شود و پیش از اکران، آینده فیلم را به خطر بیندازد. در ادامه به ۵ داستانی خواهیم پرداخت که به علت مشکلاتی که دارند اصلاً برای تبدیل شدن به لایو اکشن مناسب نیستند.

۱- Marville (انتشار بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳)

۵ داستان مارول که اگر به صورت سینمایی اقتباس شوند، فاجعه‌ای در گیشه خواهند بود - گیمفا

کمیک Marville یک سری ۶ قسمتی بود که به نویسندگی بیل جیمز و طراحی مارک برایت با هدف طنز و تمسخر دنیای ابرقهرمانی آغاز شد. داستان با شخصیتی به نام KalAOL (اشاره‌ای طنزآمیز به شرکت AOL) شروع می‌شود که از سال ۵۰۰۲ به سال ۲۰۰۲ سفر می‌کند. این مجموعه در ابتدا با هدف تمسخر رقبای مارول و فرهنگ عامه منتشر می‌شد، اما از شماره سوم به بعد، داستان ناگهان مسیر خود را عوض کرد و وارد بحث‌های عمیق فلسفی و مذهبی درباره منشأ حیات، آفرینش انسان و جایگاه بشر در هستی شد. در شماره آخر حتی ستونی اختصاصی وجود داشت که بیل جیمز برای خوانندگان از نظریه تکامل و آفرینش صحبت می‌کرد.

جیمز (که در آن زمان رئیس مارول بود) می‌خواست Marville را با بهره‌گیری از ترکیب طنز، انتقاد اجتماعی و ایده‌پردازی خارج از چارچوب به یک تجربه جسورانه تبدیل کند. هدف او این بود که ثابت کند مارول حاضر است ریسک کند و کمیکی متفاوت از آثار معمول ابرقهرمانی منتشر کند. اما این تغییر ناگهانی در لحن داستان و نبود انسجام روایی، بسیاری از خوانندگان را سردرگم کرد، به‌ ویژه کسانی که منتظر یک طنز سرگرم‌ کننده بودند. Marville امروزه به عنوان یکی از بدترین و ناموفق‌ترین کمیک‌های تاریخ مارول شناخته می‌شود.

بسیاری از خوانندگان به ویژه از لحن موعظه‌ آمیز و بی‌احترامی آن به شخصیت‌های شناخته‌ شده مارول ناامید شدند. تلاش این سریال برای سخنرانی به جای سرگرمی، طرفداران را فراری داد و گمنامی امروز آن نشان دهنده شکستش در دستیابی به هدفش است. با توجه به این پیش‌زمینه، ساخت یک فیلم لایو اکشن از Marville برای دنیای سینمایی مارول چیزی جز فاجعه نخواهد بود. نبود یک شخصیت قوی، داستانی آشفته و مضامین دینی و فلسفی بحث‌ برانگیز باعث خواهد شد که هم مخاطبان عادی و هم طرفداران وفادار مارول از آن فاصله بگیرند.

موفقیت دنیای سینمایی مارول به داستان‌های قابل فهم و شخصیت‌ محورش وابسته است. رویکرد خاص و پرریسک Marville نه تنها جذابیتی برای گیشه ندارد، بلکه می‌تواند با شکست سنگینی شبیه به The Marvels مواجه شود (این فیلم تنها ۲۰۶ میلیون دلار در گیشه جهانی فروخت، در حالی که بودجه تولیدش بیش از ۲۷۴ میلیون دلار بود).

۲- آمریکا: زندگی و دوران آمریکا چاوز (انتشار بین سال‌های ۲۰۱۷–۲۰۱۸)

۵ داستان مارول که اگر به صورت سینمایی اقتباس شوند، فاجعه‌ای در گیشه خواهند بود - گیمفا

در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، شرکت مارول مجموعه‌ای ۱۲ قسمتی با نام America منتشر کرد که به شخصیت «آمریکا چاوز» می‌پرداخت؛ ابرقهرمان جوان و لاتین‌ تباری که قدرت خارق‌العاده‌ای برای باز کردن پورتال‌های ستاره‌ شکل بین دنیاهای مختلف دارد. این کمیک که به قلم گبی ریورا، نویسنده‌ای تازه‌ کار در دنیای کمیک‌ها، نوشته شده بود، سفر خودشناسی شخصیت آمریکا را دنبال می‌کرد و هویت، روابط و ماجراجویی‌های او را در سراسر جهان‌های موازی، از جمله دوره‌ای در دانشگاه سوتومایور، بررسی می‌کرد.

مارول با انتشار این مجموعه، قصد داشت دنیای ابرقهرمان‌های خود را متنوع‌تر کند و مخاطبانی جوان‌ و خا‌ص را جذب کند. انتخاب گبی ریورا (که پیش از آن سابقه‌ای در کمیک‌ نویسی نداشت) با هدف ارائه صدایی اصیل و واقعی از هویت فرهنگی و گرایش شخصیت آمریکا صورت گرفت. در این کمیک، برخلاف روایت‌های سنتی ابرقهرمانی، مبارزه‌های پرتنش و اکشن، جای خود را به تحولات شخصی، موضوعات اجتماعی و دغدغه‌های هویتی داده بود.

اگرچه این سری برای پرداختن به گروه‌های کمتر دیده‌ شده مورد تحسین قرار گرفت، اما واکنش‌ها به آن بسیار متفاوت بود. برخی از طرفداران معتقد بودند کمیک بیش از حد به مسائل هویتی پرداخته و از داستان‌ سرایی غافل شده است. در نتیجه این نقدها و استقبال نسبتاً ضعیف مخاطبان، این سری پس از ۱۲ قسمت متوقف شد. در همین حین، جو کیسی، یکی از خالقان شخصیت آمریکا چاوز، از مارول به‌ دلیل عدم پرداخت حق‌ الزحمه بابت حضور این شخصیت در دنیای سینمایی مارول انتقاد کرد. این موضوع نیز به حس منفی موجود پیرامون این اثر دامن زد.

در حال حاضر، احتمال ساخته شدن یک فیلم اختصاصی از «آمریکا چاوز» در دنیای سینمایی مارول مطرح است، اما این پروژه با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد. منتقدان هشدار داده‌اند که اگر مارول دوباره اشتباهات فیلم The Marvels(تمرکز بیش از حد روی پیام‌های اجتماعی و ضعف در داستان‌پردازی) را تکرار کند، فیلم آمریکا چاوز نیز ممکن است شکست بخورد.

مخاطبان انتظار دارند در فیلم‌های ابرقهرمانی، تعادلی میان شخصیت‌پردازی عمیق و صحنه‌های هیجان‌ انگیز وجود داشته باشد. تحولات درونی شخصی شخصیت آمریکا ممکن است برای تبدیل شدن به یک اثر سینمایی، نیاز به بازنگری داشته باشد. با این حال، ایده ساخت فیلمی مستقل برای این شخصیت همچنان روی میز است.

۳- فرزندان اتم (انتشار در سال‌ ۲۰۲۱)

۵ داستان مارول که اگر به صورت سینمایی اقتباس شوند، فاجعه‌ای در گیشه خواهند بود - گیمفا

کمیک Children of the Atom، که توسط ویتا آیالا نوشته و توسط برنارد چانگ طراحی شده بود، تیم جدیدی از قهرمانان جوان را با الهام از مردان ایکس معرفی کرد. در این کمیک، ابتدا به نظر می‌رسد شخصیت‌هایی مثل Cyclops-Lad و Cherub جهش‌یافته‌اند، اما در ادامه مشخص می‌شود که آن‌ها در واقع جهش‌یافته نیستند و فقط با استفاده از تکنولوژی دزدیده‌ شده سعی می‌کنند قدرت‌های مردان ایکس را تقلید کنند.

این مجموعه‌ ۶ قسمتی در قالب بخشی از دوره‌ Dawn of X منتشر شد. در این دوره مارول سعی داشت جهان مردان ایکس را گسترش دهد و هم‌زمان با روایت داستان‌های مرتبط با آرمان‌شهر جهش‌یافته‌ها در کراکوف، چهره‌های جدیدی را معرفی کند. این کمیک قصد داشت هیجانی را دوباره ایجاد کند که زمانی تیم‌هایی مثل New Mutants به همراه داشتند. همچنین سعی شد در این کمیک به مفاهیمی چون هویت، تعلق و پذیرش در جامعه جهش‌یافته‌ها پرداخته شود.

با این حال، واکنش مخاطبان به این مجموعه عمدتاً منفی بود. بسیاری از طرفداران ایده‌ نوجوانانی که وانمود می‌کنند جهش‌یافته هستند، را دوست نداشتند و آن را نوعی کاسپلی بی‌محتوا تلقی کردند. عدم استقبال مخاطبان باعث شد که این سری پس از تنها شش شماره لغو شود. با توجه به این که در فاز ۷ دنیای سینمایی مارول بیشتر به مردان ایکس پرداخته خواهد شد، طرفداران بی‌صبرانه منتظر چهره‌های نمادینی چون ولورین و استورم هستند. در این وضعیت اقتباس از Children of the Atom می‌تواند حرکتی خطرناک باشد. تمرکز این داستان بر شخصیت‌هایی گمنام که حتی جهش‌یافته هم نیستند، شاید مخاطبانی را که در انتظار بازگشت قهرمانان محبوبشان هستند را ناامید و دل‌زده کند.

علاوه بر آن، پیچش داستانی مربوط به عدم جهش‌یافته بودن قهرمانان، به احتمال زیاد واکنش منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت. بدون یک روایت قوی و حضور شخصیت‌هایی جذاب، چنین فیلمی احتمالاً شکست خواهد خورد.

۴- مرد عنکبوتی: گناهان گذشته (انتشار بین سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵)

۵ داستان مارول که اگر به صورت سینمایی اقتباس شوند، فاجعه‌ای در گیشه خواهند بود - گیمفا

این داستان که توسط جوزف مایکل استراکزینسکی نوشته و توسط مایک دیوداتو جونیور تصویرسازی شده، در شماره‌های ۵۰۹ تا ۵۱۴ از سری Amazing Spider-Man منتشر شد. در این داستان مشخص می‌شود که گون استیسی، دوست دختر سابق پیتر پارکر، رابطه‌ای پنهانی با نورمن آزبورن (که به عنوان مرد عنکبوتی سبز یا Green Goblin شناخته می‌شود) داشته و حاصل این رابطه دوقلوهایی به نام‌های گابریل و سارا بوده‌اند. نکته عجیب این است که این دوقلوها به دلیل تزریق سرم گابلین توسط نورمن، به سرعت رشد کرده‌اند.

دوقلوها که به دنبال انتقام هستند، با پیتر روبه‌رو می‌شوند و او را در برابر حقیقتی تکان‌ دهنده و غیرمنتظره از گذشته‌اش قرار می‌دهند. استراکزینسکی قصد داشت با این داستان عمق احساسات مرد عنکبوتی را بیشتر کند و میراث گون استیسی را دوباره تعریف نماید. همچنین او می‌خواست رابطه‌ تاریک و پیچیده‌ گون با نورمن آزبورن را به چالش بکشد. داستان به موضوعاتی مثل خیانت و میراث می‌پردازد و دوقلوها را به عنوان چهره‌های تراژیکی معرفی می‌کند که تحت تاثیر شرارت نورمن شکل گرفته‌اند.

تیم ویراستاری مارول این داستان را تایید کرد تا وضعیت ثابت و تکراری مرد عنکبوتی را به هم بزند و هیجان و سر و صدا ایجاد کند، اما این تلاش آنقدر ناموفق بود که به طنز تبدیل شد. داستان کمیک گناهان گذشته به خاطر واکنش منفی شدید طرفداران معروف است. خیلی‌ها حس کردند این تغییرات در داستان، شخصیت گون را بی‌ارزش کرد و او را تنها به ابزاری برای ایجاد شوک در داستان تبدیل نمود. بعدها در داستان Sinister War (محصول ۲۰۲۱) این روایت دوباره بازنویسی شد که نشان‌ می‌دهد مارول اشتباهش را پذیرفته است.

اگر بخواهند این داستان را به صورت یک فیلم وارد دنیای سینمایی مارول کنند، قطعا اشتباهی فاجعه‌بار خواهد بود. طرفداران هم‌اکنون نقش گون استیسی را در فیلم‌های Amazing Spider-Man بسیار دوست دارند و بازگشت به این داستان بحث‌ برانگیز فقط باعث عصبانیت و واکنش شدید آنها خواهد شد.

۵- مرد عنکبوتی: یک روز بیشتر (انتشار در سال‌ ۲۰۰۷)

۵ داستان مارول که اگر به صورت سینمایی اقتباس شوند، فاجعه‌ای در گیشه خواهند بود - گیمفا

داستان کمیک یک روز بیشتر (شماره‌های ۵۴۴ و ۵۴۵ از Amazing Spider-Man، شماره ۲۴ از Friendly Neighborhood Spider-Man و شماره ۴۱ از Sensational Spider-Man) که توسط جو کوئسادا و جی. مایکل استرازینسکی نوشته شده، درباره معامله‌ای است که پیتر پارکر با مفسیتو (شخصیتی شرور که قبلاً با چندین قهرمان مارول معامله کرده) می‌کند تا جان عمه می را بعد از اینکه هدف گلوله قرار گرفت، نجات دهد.

در ازای این معامله، مفسیتو ازدواج پیتر با مری جین واتسون را از بین می‌برد و او را به یک قهرمان تنها و ناشناس در دوره‌ای به نام Brand New Day تبدیل می‌کند. تیم ویراستاری مارول به رهبری جو کوئسادا قصد داشتند مرد عنکبوتی را به دورانی که جوان بود، برگردانند، چون اعتقاد داشتند ازدواج پیتر باعث شده این شخصیت جذابیتش را از دست بدهد. معامله‌ ماورایی با مفسیتو قرار بود یک بازنشانی قوی و غیرقابل بازگشت ایجاد کند که پرداختن به داستان‌هایی جدید را بدون در نظر گرفتن بار سنگین روایت‌های قبلی ممکن سازد. هدف این بود که برند مرد عنکبوتی برای نسل جدید دوباره زنده شود.

اما کمیک یک روز بیشتر همچنان یکی از منفورترین داستان‌های مارول است. بسیاری معتقد بودند که پاک شدن ازدواج پیتر و مری جین باعث از بین رفتن سال‌ها رشد و توسعه شخصیت شده و مفسیتو هم فقط به عنوان یک بهانه‌ ساده برای پیش‌برد روند داستان اضافه شده است.

این داستان هنوز هم باعث ایجاد اختلاف بین خوانندگان می‌باشد و طبق داده‌های موجود به محبوبیت مرد عنکبوتی آسیب رسانده است. فیلم Spider-Man: No Way Home در دنیای سینمایی مارول بخشی از این داستان را با از دست دادن هویت پیتر به تصویر کشید، اما ساخت یک اقتباس کامل از کمیک یک روز بیشتر شاید دوباره خشم طرفداران را برانگیزد.

منبع: The Direct

source

توسط siahnet.ir