08 مرداد 1404 ساعت 14:35

شاسی‌بلند برقی Li Auto i8 با قدرت ۵۳۶ اسب بخار و برد ۷۲۰ کیلومتر در چین رونمایی شد. این خودرو با طراحی منحصربه‌فرد، ترکیبی از ویژگی‌های خودروهای MPV، آفرود و سدان را ارائه می‌دهد و نویدبخش تجربه‌ای نو در رانندگی است.

لی اتو، خودروساز چینی، به‌تازگی از جدیدترین شاسی‌بلند تمام برقی خود با نام i8 رونمایی کرده است. این خودرو که پیش‌تر قرار بود سال گذشته به بازار عرضه شود، به دلیل فروش پایین اولین خودروی برقی این شرکت، یعنی مگا، با تأخیر روبرو شد. اما سرانجام در جولای ۲۰۲۵، i8 رسماً وارد بازار چین شد.

طراحی خارجی Li Auto i8 الهام گرفته از قایق‌های تفریحی

به گفته لی شیانگ، مدیرعامل لی اتو، طراحی خارجی i8 از قایق‌های تفریحی الهام گرفته شده است. کاپوت شیب‌دار، چراغ‌های جلو ادغام‌شده با سپر، نوار LED زیر شیشه جلو، ستون‌های A شیب‌دار و حسگر لیدار روی سقف، از ویژگی‌های ظاهری این خودرو هستند. دستگیره‌های در مخفی، ستون‌های تیره و سقف خودرو نیز به زیبایی آن افزوده‌اند. بخش عقب i8 شباهت زیادی به کراس‌اوورهای سری L با پیشرانه افزایش‌دهنده برد دارد. گلگیرهای عریض، چراغ‌های عقب یکپارچه و سپر ساده نیز از دیگر مشخصات ظاهری این خودرو هستند.

بیشتر بخوانید

اگرچه شباهت ظاهری i8 به خودروهای MPV، باعث ایجاد بحث‌هایی شده، اما مقامات شرکت تأکید دارند که این مدل یک شاسی‌بلند اسپرت است که عناصر طراحی MPV، آفرود و سدان را در خود ترکیب می‌کند. برای اثبات قابلیت‌های آفرود i8، لی اتو ویدئویی از رانندگی این خودرو در شیب ۳۱ درجه منتشر کرده است.

ابعاد، شاسی و سیستم تعلیق Li Auto i8

ابعاد i8، ۵۰۸۵/۱۹۶۰/۱۷۴۰ میلی‌متر و فاصله محوری آن ۳۰۵۰ میلی‌متر است. این خودرو ۴۹ میلی‌متر طویل‌تر، ۳۹ میلی‌متر باریک‌تر و ۵۶ میلی‌متر بلندتر از تسلا مدل X است. ضریب درگ i8، ۰.۲۱۸ است که بهتر از تسلا مدل X (با ضریب درگ ۰.۲۴) و کمی بهتر از تسلا مدل Y (با ضریب درگ ۰.۲۲) است. ضریب درگ پایین‌تر به معنای رانندگی بی‌صداتر و مصرف انرژی کمتر در بزرگراه‌هاست.

شاسی i8 مجهز به سیستم تعلیق بادی دو محفظه است که قابلیت تنظیم ارتفاع تا ۶۵ میلی‌متر را دارد. ارتفاع این خودرو از سطح زمین به ۱۹۵ میلی‌متر می‌رسد. سیستم تعلیق مستقل جناغی دوبل در محور جلو و سیستم تعلیق مستقل پنج اتصالی در محور عقب، از دیگر ویژگی‌های شاسی این خودرو هستند. بازوهای تعلیق آلومینیومی و بوش‌های هیدرولیکی نیز در این مدل استفاده شده‌اند. استحکام پیچشی i8 به ۴۹۵۰۰ نیوتن‌متر بر درجه می‌رسد و ۹۵ درصد بدنه آن با مواد آکوستیک پوشانده شده است. i8 با موفقیت تست تغییر لاین اضطراری را با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت پشت سر گذاشته و هندلینگ خوب خود را ثابت کرده است.

ایمنی Li Auto i8 در بالاترین سطح

برای اثبات ایمنی i8، لی اتو چندین تست تصادف با یک کامیون ۸ تنی انجام داده است. این خودرو با موفقیت تمام تست‌های تصادف را پشت سر گذاشته است. ۹ کیسه هوا، ایمنی راننده و سرنشینان را تضمین می‌کنند. دستگیره‌های در نیز پس از تصادف به‌طور خودکار بیرون می‌آیند.

برای تأیید مقاومت باتری، نمایندگان شرکت، باتری را به مدت ۱۰ روز زیر آب و ۲۴ ساعت در دمای منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد نگه داشتند. باتری همچنین به مدت ۱۳۰ ثانیه سوخت و از ارتفاع ۱۰ متری رها شد، بدون اینکه آسیب جدی ببیند.

حسگر لیدار نصب‌شده روی سقف، به‌صورت استاندارد در i8 وجود دارد. به لطف این حسگر، عملکرد i8 در تست‌های فرمان اضطراری خودکار (AES) بسیار خوب بوده است. مدل بینایی-زبان-عمل (VLA) به خودرو اجازه می‌دهد تا محیط اطراف را تحلیل کند و عادات رانندگی را به خاطر بسپارد. راننده می‌تواند با فرامین صوتی، خودرو را کنترل کند.

i8 از دستیار صوتی “Lixiang Tongxue” (همکلاسی لی اتو) نیز پشتیبانی می‌کند. این مدل مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکردهای متنوعی دارد و قادر به مکالمه است. سایر مدل‌های لی اتو نیز از این عملکرد پشتیبانی می‌کنند.

طراحی داخلی Li Auto i8، ترکیبی از راحتی و فناوری

طراحی داخلی i8 با چیدمان ۲+۲+۲، نورپردازی محیطی و بالش‌های نرم روی صندلی‌های ردیف جلو و دوم، فضایی لوکس و راحت را ارائه می‌دهد. طول فضای داخلی به ۳۵۱۴ میلی‌متر می‌رسد که ۹۱ میلی‌متر بیشتر از مرسدس بنز GLS است. صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم تا ۱۴۵ درجه خم می‌شوند و دارای زیرپایی برقی با حداکثر زاویه ۷۸ درجه هستند. این صندلی‌ها از حالت بی‌وزنی نیز پشتیبانی می‌کنند که فشار را از روی ستون فقرات برمی‌دارد. صندلی‌های ردیف سوم، ارتفاع ۳۳۳ میلی‌متر و فضای پای ۸۷۵ میلی‌متری دارند. این در حالی است که کراس‌اوور فول سایز Li Auto L9 EREV، تنها ۷۹۹ میلی‌متر فضای پا برای سرنشینان ردیف سوم ارائه می‌دهد. صفحه نمایش سقفی و یخچال داخلی نیز از دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند.

طول، عرض و ضخامت نشیمنگاه صندلی‌های ردیف سوم i8، به ترتیب ۵۰۳، ۵۴۴ و ۱۰۰ میلی‌متر است که نسبت به صندلی‌های ردیف دوم تسلا مدل Y، بزرگ‌تر هستند. عمق صندوق عقب i8 با صندلی‌های ردیف سوم، ۵۶۵ میلی‌متر است که برای قرار دادن چند چمدان و یک میز تاشو بین صندلی‌های ردیف دوم، کافی است.

شارژر بی‌سیم خنک‌کننده، بلندگو در جلوی راننده و سانروف با قابلیت مسدود کردن ۹۹.۹٪ اشعه ماوراء بنفش، از دیگر امکانات داخلی i8 هستند. کنسول مرکزی دارای دو صفحه نمایش ۱۵.۷ اینچی است. i8 اولین خودرویی است که فرمان سفید دارد. شیشه جلو، شیشه‌های جانبی و سانروف این خودرو، دولایه هستند. سطح صدا در کابین i8 با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۶۳.۲ دسی‌بل است.

مشخصات فنی Li Auto i8: قدرت و کارایی

i8 به‌صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک و دو موتور الکتریکی عرضه می‌شود. موتورهای الکتریکی این خودرو از ماژول‌های قدرت SiC (سیلیکون کاربید) ساخت خود شرکت استفاده می‌کنند که باعث کاهش ۳.۵ دسی‌بلی صدا در هنگام رانندگی می‌شوند. سطح صدای این موتورهای الکتریکی به ۳۰ دسی‌بل می‌رسد که کمتر از صدای یک یخچال در حال کار است. این موتورها همچنین از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند و در نتیجه مصرف انرژی کمتر و قدرت خروجی بیشتری دارند.

حداکثر قدرت خروجی i8، ۵۳۶ اسب بخار است که با نسل اول Zeekr 001 برابری می‌کند. موتور جلو ۲۰۰ اسب بخار و موتور عقب ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. حداکثر گشتاور ترکیبی این خودرو ۶۶۰ نیوتن‌متر است. حداکثر سرعت i8 به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۴.۵ ثانیه می‌رسد. با باتری ۲۰٪، این خودرو در ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف انرژی i8 در هر ۱۰۰ کیلومتر، بسته به نوع باتری، بین ۱۴.۶ تا ۱۴.۸ کیلووات ساعت است.

مدل پایه i8 مجهز به باتری ۹۰.۱ کیلووات ساعتی NMC با برد ۶۷۰ کیلومتر (براساس استاندارد CLTC) است. مدل‌های بالاتر، باتری ۹۷.۸ کیلووات ساعتی NMC با برد ۷۲۰ کیلومتر دارند. باتری‌های این خودرو از شارژ سریع ۵C با سیستم ۸۰۰ ولتی پشتیبانی می‌کنند. می‌توانند در ۱۰ دقیقه، ۵۰۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه کنند. لی اتو در حال حاضر ۳۰۰۰ ایستگاه شارژ با ۱۶۰۰۰ پایل در چین دارد.

در آزمایش‌های واقعی انجام‌شده توسط Autohome، برد i8 در سناریوی رانندگی شهری به ۶۶۸.۴ کیلومتر (۹۲.۸٪ از عدد اعلام‌شده براساس استاندارد CLTC) رسید. با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، i8 مسافت ۴۱۷.۴ کیلومتر را پیمود (۵۸٪ از عدد اعلام‌شده براساس استاندارد CLTC). برای مقایسه، برد تسلا مدل Y با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۴۰۷.۴ کیلومتر بود. لازم به ذکر است که ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌های چین است.

قیمت و زمان عرضه Li Auto i8

قیمت مدل پرو i8 با باتری ۹۰.۱ کیلووات ساعتی، ۲۰ بلندگو و ماساژور صندلی‌های ردیف اول و دوم، ۴۴۸۳۰ دلار است. مدل مکس i8 با باتری ۹۷.۸ کیلووات ساعتی و سیستم کمک راننده AD Max، ۴۸۷۳۰ دلار قیمت دارد. مدل اولترا i8 با ۲۲ بلندگو و صفحه نمایش سقفی ۲۱.۴ اینچی، ۵۱۵۲۰ دلار قیمت دارد. i8 با تخفیف موقت ۱۴۰۰ دلاری عرضه می‌شود. تحویل خودروها از ۲۰ آگوست آغاز خواهد شد.

لی اتو، ۱۰ سال پس از تأسیس، ۱,۳۶۰,۰۰۰ خودرو به مشتریان تحویل داده است. پرفروش‌ترین مدل فعلی این شرکت، شاسی‌بلند L6 EREV است که در نیمه اول ۲۰۲۵، ۹۶۳۵۴ دستگاه از آن به فروش رسیده است.

source

توسط siahnet.ir