احتمالاً می‌دانید اجرای بازی‌های مبتنی بر موتور Unreal Engine 4 با ری‌ترسینگ بر روی کارت‌های RDNA 4 بسیار غیربهینه و لگ‌دار است. عجیب اینکه گفته می‌شود پای انویدیا در میان است و ریشه مشکل به کدهای غیربهینه تیم سبز باز می‌گردد.

در حالی که AMD با کارت‌های گرافیک نسل جدید Radeon RX 9070 و RX 9070 XT وعده‌ی بهبود چشمگیر در اجرای بازی‌ها با رهگیری پرتو (Ray Tracing) را داده بودند، نتایج واقعی بازی‌ها با این ادعا فاصله زیادی دارد.

کاربران از افت شدید نرخ فریم دهی و لگ زدن شدید در بازی‌های مبتنی بر Unreal Engine 4 همچون Hellblade: Senua’s Sacrifice خبر داده‌اند.

لگ زدن کارت‌های AMD در برخی بازی‌ها

تحلیل‌های Digital Foundry و کانال Tech Yes City نشان می‌دهد این مشکلات به‌ویژه در بازی‌هایی رخ می‌دهد که از نسخه‌ای خاص از آنریل انجین استفاده می‌کنند. در این نسخه Unreal Engine به جای پیاده‌سازی ری‌ترسینگ با DirectX Raytracing، از NvRTX استفاده شده و برای کارت‌های گرافیک انویدیا بهینه‌سازی شده است.

بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

NvRTX با ارائه قابلیت‌هایی چون DLSS ،DLAA و کارکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند سازندگان بازی را وسوسه کند. با این حال استفاده از آن در بازی‌ها باعث می‌شود دارندگان کارت‌های AMD ناچار به اجرای کدی می‌شوند که از پایه برای GPU مورد استفاده آن‌ها بهینه نشده است. در نتیجه حتی با سخت‌افزاری قوی و جدید AMD، تجربه گیمر نامطلوب خواهد بود.

در کنار آنچه که اشاره شد، وجود یک باگ در درایورهای AMD نیز مزید بر علت شده است. این باگ که ظاهراً در فرآیند کامپایل شدن شیدرها اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند با یک آپدیت نرم‌افزاری رفع شود.

در نهایت به نظر می‌رسد با وجود تمامی پیشرفت‌های AMD در نسل چهارم RDNA در زمینه گیمینگ با ری‌ترسینگ آنی، هنوز هم در رقابت با اکوسیستم گسترده انویدیا راه طولانی در پیش دارد.

source

توسط siahnet.ir