مدت‌ها بود که اینتل بازار پردازنده‌های کم مصرف کنسول‌های دستی را تصاحب کرده بود، اما حالا AMD با پردازنده Z2 Extreme، این برتری را به چالش کشیده و رقیب دیرینه خود را پشت سر گذاشته است. طبق بنچمارک‌های جدید، این تراشه در توان 17 وات موفق شده 8.5 درصد از Lunar Lake عملکرد بهتری داشته باشد.

برتری AMD در بازار کنسول‌های دستی؟

رقابت بین اینتل و AMD حالا به دنیای کنسول‌های دستی کشیده شده است، MSI اخیرا دو نسخه از دستگاه‌های Claw را معرفی کرده که در قلب یکی از آن‌ها پردازنده Intel Core Ultra 7 258V قرار دارد و در دیگری پردازنده AMD Ryzen Z2 Extreme را داریم. با وجود اینکه این دو تراشه در ظاهر کاملا به یکدیگر شبیه هستند، اما بنچمارک‌ها چیز دیگری می‌گویند. به نظر می‌رسد AMD موفق شده این بار در پردازنده‌های کنسول دست بالا را داشته باشد.

به گزارش tomshardware، در تست‌هایی که در توان 17 وات انجام شده، پردازنده Z2 Extreme از AMD موفق شده به طور میانگین 8.5 درصد عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود از اینتل داشته باشد. در بازی‌هایی مانند Monster Hunter Wilds و Cyberpunk 2077 پردازنده AMD توانسته نرخ فریم بالاتر و ثبات بیشتری را به ثبت برساند. جدول مقایسه عملکرد واقعی دو پردازنده در اجرای بازی‌ها را مشاهده کنید.









نام بازی (1080p با محدودیت 17 وات)

عملکرد پردازنده AMD Ryzen Z2 Extreme

عملکرد پردازنده Intel Core Ultra 7 258V

Monster Hunter Wilds

31.8 FPS

25.7 FPS

Cyberpunk 2077

43.6 FPS

41.7 FPS

Resident Evil Village

65.6 FPS

58.0 FPS

Far Cry 6

31.2 FPS

30.9 FPS

میانگین برتری

+8.5% به نفع AMD

 

 

برتری AMD در کنسول‌های دستی

ماجرا زمانی بیشتر جالب می‌شود که بدانید مدت‌هاست AMD در رنج مصرف پایین ضعیف بوده است، تراشه‌های قبلی مانند Z1 Extreme یا 8845HS با وجود اینکه روی کاغذ به نظر عملکرد خوبی داشتند، اما در مصرف زیر 20 وات کارایی‌شان به شدت افت می‌کرد. اما حالا به نظر می‌رسد AMD موفق شده در Z2 Extreme این مشکل را برطرف کند.

این تراشه جدید از معماری Zen 5 استفاده می‌کند و شامل 3 هسته قدرتمند یا همان P-core، 5 هسته کم مصرف یا E-core می‌شود. گرافیک آن مبتنی بر RDNA 3.5 است که عملا معادل Radeon 890M محسوب می‌شود. همه این‌ها روی لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC قرار دارند و از حافظه LPDDR5X-8000 هم پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه Z2 Extreme با lunar lake

در طرف دیگر هم Lunar Lake اینتل را داریم که با معماری ترکیبی خودش و گرافیک Xe2 هم واقعا پردازنده بدی محسوب نمی‌شود. به خصوص در توان‌های بسیار پایین این پردازنده عملکرد قابل توجهی دارد، اما به نظر می‌رسد فعلا در بازه 15 تا 20 وات، AMD فعلا دست بالا را دارد.

مقایسه Z2 Extreme با lunar lake

هر دو مدل MSI Claw با رنج قیمت 900 تا 1000 دلار عرضه می‌شوند و حالا نسخه جدید AMD برای اولین بار موفق شده در این رنج مصرفی بهتر عمل کند، آن هم با اختلاف قابل توجه! مشخصات فنی دو پردازنده را در جدول زیر مشاهده کنید.









ویژگی

پردازنده AMD Ryzen Z2 Extreme

پردازنده Intel Core Ultra 7 258V

معماری پردازنده

3x Zen 5 P-cores + 5x Zen 5c E-cores

4x Lion Cove P-cores + 4x Skymont E-cores

گرافیک داخلی (iGPU)

16 واحد RDNA 3.5 (Radeon 890M کلاس)

8 هسته Xe2 (Arc 140V)

لیتوگرافی (فرایند ساخت)

TSMC 4nm

TSMC N3B

حافظه پشتیبانی‌شده

LPDDR5X-8000

LPDDR5X-8533

بازه توان مصرفی (TDP)

15W – 35W

7W – 30W

نکته جالبی که در تست‌ها مشخص شد

اما در این بین، نکته جالبی در این تست‌ها مشخص شده است که شاید برای شما هم قابل توجه باشد. در پردازنده‌های مدرن مخصوص دستگاه‌های دستی مانند لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کنسول‌های دستی، مورد مهمی به نام محدودیت برق یا همان Power Limit را داریم. این محدودیت مشخص می‌کند که CPU و GPU هر کدام چقدر می‌توانند از باتری یا آداپتور انرژی دریافت کنند.

در این تست‌ها سه عدد اصلی برای بررسی این موضوع استفاده شد، FPPT که سقف مصرف برق را برای لحظات کوتاه نشان می‌دهد (برای افزایش سریع قدرت)، SPPT که برای سقف مصرف برق در زمان طولانی‌تر و برای کارایی پایدار است و SPL که حداکثر توانی است که سیستم اجازه می‌دهد در حالت عادی مصرف شود.

حالا در تست‌های اولیه هر سه این مقادیر روی عدد مشخصی (30 وات) قرار داشتند و کارشناسان به نکته جالبی پی بردند. زمانی که CPU می‌خواست با حداکثر توان کار کند، مقدار 30 وات را به تنهایی مصرف می‌کرد و توانی برای GPU باقی نمی‌گذاشت. این یعنی CPU با قدرت کار می‌کرد و GPU کم می‌آورد. در نتیجه عملکرد گرافیکی در بازی‌ها افت می‌کرد. به این حالت گلوگاه برق هم گفته می‌شود.

حالا تیم تست دست به کار جالبی زد و اجازه داد FPPT یا مصرف کوتاه مدت عدد بیشتری داشته باشد تا CPU برای چند لحظه تقویت شود اما عدد SPPT و SPL پایین بماند. در نتیجه این کار GPU هم توان مصرفی لاز را دریافت کرد و سیستم موفق شد با تعادل بین CPU و GPU پرفورمنس بهتری در بازی‌ها ارائه دهد.

source

توسط siahnet.ir