مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در یک مصاحبه اعلام کرد که همه پلتفرمهای تاکسیهای اینترنتی بهجز شهرزاد که زیر نظر شهرداری فعالیت میکنند، غیرقانونی هستند. او میگوید این شرکتها از هیچ جا مجوز ندارند و فعالیتهایشان مورد تایید نیست.
حمله شورای شهر به تاکسیهای اینترنتی، فقط شهرزاد قانونی است
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که از نظر او فعالیت تمام تاکسیهای اینترنتی غیر از شهرزاد غیرقانونی است. او میگوید: اینها از هیچجا اجازه ندارند. میگویند از صنف اجازه گرفتهایم؛ خیلی صنفها خیلی کارهای دیگر هم میکنند.
این صحبتها در حالی مطرح شده که پلتفرمهای بزرگی مانند اسنپ و تپسی سالهاست بدون مجوز از شهرداری و البته با پشتوانه مجوز اتحادیه کسب و کارهای مجازی فعالیت میکنند. با این حال چمران تاکید کرده که مسئولیت حمل و نقل شهری طبق قانون بر عهده شهرداری و نظارت بر تاکسیها هم بر عهده سازمان تاکسیرانی است. او در بخشی دیگر از صحبتهایش گفته: اینکه از هر شهری عدهای بلند شوند بیایند هر کاری انجام بدهند و با هر اتومبیل و هر سابقهای هر نرخی را بگیرند، از نظر ما درست نیست.
در ادامه هم رئیس شورای شهر از سامانه شهرزاد که به طور رسمی زیر نظر شهرداری فعالیت میکند دفاع کرد و گفت: نرخهای آن با سایر سامانهها یکی است. چند بار تست کردیم و فعال بود. امیدواریم درست کار کند. ما هم تاکسی برخط و هم تاکسی تلفنی را تست کردیم. به نظر من، تاکسیهای اینترنتی دیگر غیرقانونیاند؛ البته نمیخواهم نامی از آنها ببرم.
چمران در ماههای گذشته هم چندین بار از فعالیت تاکسیهای اینترنتی ابراز نارضایتی کرده بود و تاکید داشت که این شرکتها باید زیر نظر شهرداری باشند. با این حال در سمت دیگر اتحادیه کسب و کارهای مجازی بارها اعلام کرده که پلتفرم شهرزاد خودش فاقد مجوز قانونی از این اتحادیه است و از نظر آنها هم فعالیت این پلتفرم غیرقانونی است!
وقتی نوآوری استارتاپها مزاحم ساختارهای سنتی میشود
در نهایت دعوا بر سر قانونی یا غیرقانونی بودن تاکسیهای اینترنتی تنها یک بحث حقوقی یا صنفی نیست، در واقع این ماجرا بیشتر نشان دهنده تقابل دو سبک مدیریت شهری است که یکی بر پایه ساختارهای سنتی بوده و دیگری بر پایه نوآوری است.
تجربه جهانی نشان داده که استارتاپها همیشه در حوزه حمل و نقل پیشگام بودهاند. از اوبر در آمریکا گرفته تا گراب در جنوب شرق آسیا همگی استارتاپهای مستقل از دولت بودند که موفق شدند تجربه حمل و نقل را متحول کنند.
در ایران هم با وجود نبود زیرساختهای حمایتی، پلتفرمهایی مانند اسنپ و تپسی موفق شدند تجربه حمل و نقل عمومی را متحول کنند و حالا هم به بخشی از زندگی روزمره میلیونها کاربر تبدیل شدهاند. اما حالا تاکید شورای شهر به انحصار سامانه شهرزاد و برچسب غیرقانونی زدن به سایر پلتفرمها میتواند این اکوسیستم را با مشکلاتی روبرو کند. حذف رقبا به جای رقابت سالم در نهایت باعث کاهش کیفیت، رضایت پایین کاربران و حتی عقب گرد در نوآوری خواهد شد. اگر هدف واقعا امنیت، کیفیت و نظارت بیشتر باشد، راه حل آن انحصار نخواهد بود.
source