هنوز هیچ‌کسی به جز مدیران رده‌بالای سونی و مایکروسافت نمی‌داند که چه زمانی کنسول‌های نسل دهم PS6 و ایکس باکس بعدی معرفی خواهند شد ولی بسیاری از شایعات در مورد قدرت پردازشی آنها همچنان دست به دست می‌شود. در جدیدترین شایعات، قدرت کارت گرافیک داخلی این دو کنسول مشخص شده که ظاهراً در حد پرچمداران امسال است ولی با چند شگفتانه جذاب.

در حالی که هنوز فاصله‌ای تا معرفی رسمی نسل آینده کنسول‌های بازی باقی مانده، برخی رسانه‌ها مانند Tweak Town تصویری بسیار دقیق‌تر و فنی‌تر از آنچه تاکنون منتشر شده، از توان گرافیکی PlayStation 6 و Xbox جدید ارائه کرده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که از سوی افشاگران معتبر همچون Kepler_L2 و Moore’s Law is Dead (MLID) منتشر شده، قدرت گرافیکی کنسول PS6 در سطح کارت گرافیک Radeon RX 9070 XT و قدرت Xbox نسل بعدی در محدوده GeForce RTX 5080 خواهد بود. این بدان معناست که کنسول‌های آینده با توان پردازشی مشابه GPUهای رده‌بالای بازار PC روانه میدان خواهند شد.

معماری RDNA 5؛ قلب تپنده نسل آینده

اطلاعات جدید به این موضوع اشاره می‌کنند که هر دو کنسول از معماری گرافیکی نسل پنجم شرکت AMD یعنی RDNA 5 بهره خواهند گرفت. بر پایه اطلاعات فاش‌شده توسط MLID در یک ویدئوی تحلیلی، AMD در طراحی RDNA 5 از دو نوع قالب سیلیکونی (Die) تحت عناوین AT0 و AT2 استفاده می‌کند. انتظار می‌رود AT2 در کنسول‌های نسل آینده به کار رود، در حالی که AT0 برای پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالا در پلتفرم PC طراحی شده است.

PS6-XBOX-2.jpg

در قالب AT0، شاهد حضور یک GPU بسیار قدرتمند تحت عنوان Radeon RX 10900 XT (اسم رمز موقت) با ۱۵۴ واحد پردازش محاسباتی (CU) هستیم که نشان‌دهنده جهشی بزرگ در عملکرد گرافیکی این GPU خواهد بود. در طرف مقابل، قالب AT2 که پیش‌بینی می‌شود در APU کنسول‌ها استفاده شود، در سه پیکربندی مختلف با ۶۴، ۴۸ و ۴۴ واحد CU عرضه خواهد شد.

این GPUها با استفاده از حافظه‌های GDDR7 و با طراحی توان حرارتی و حافظه کش بازطراحی شده نسبت به نسل فعلی، عملکردی متعادل میان قدرت و مصرف انرژی را ارائه خواهند داد. بر اساس داده‌های MLID، نسخه‌ای از AT2 با ۴۰ تا ۴۸ CU در فرکانس بالای ۳.۰ گیگاهرتز، به سطح کارایی نزدیک به Radeon RX 9070 XT و NVIDIA RTX 4080 SUPER دست خواهد یافت.

برگ برنده RDNA 5 تغییر روش اجرای دستورات گرافیکی

نکته قابل توجه اینجاست که داده‌های Kepler_L2 و MLID در مورد عملکرد تقریبی GPUها در کنسول‌های نسل بعد با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، با این تفاوت که Kepler_L2 برای پشتیبانی از ادعاهای خود، به اسناد ثبت اختراعات جدید AMD در حوزه پردازش هندسه و رهگیری پرتو (Ray Tracing) استناد می‌کند. این اسناد حاکی از آن هستند که RDNA 5 تنها یک به‌روزرسانی ساده نیست، بلکه شامل بازنگری‌های بنیادین در مسیر اجرای گرافیک بلادرنگ است.

در بخش دیگری از اطلاعات ارائه شده توسط Kepler_L2 به این نکته اشاره شده که کنسول پلی‌استیشن ۶ به لطف استفاده از قابلیت‌های پردازش هندسی بهینه‌شده (Advanced Geometry Processing) و رهگیری پرتو پیشرفته (Enhanced Ray Tracing)، نه‌تنها از نظر قدرت خام بلکه از لحاظ راندمان انرژی و هزینه نیز یک ارتقاء قابل توجه نسبت به پلی‌استیشن ۵ خواهد بود.

معنای این ارتقاء برای گیمرها چیست؟

اگر اطلاعات منتشرشده دقیق باشند، گیمرها با نسلی از کنسول‌ها روبه‌رو خواهند بود که تجربه‌ای بسیار نزدیک‌تر به رایانه‌های شخصی گیمینگ حرفه‌ای ارائه می‌دهد. پشتیبانی از GDDR7، فرکانس‌های بالا، معماری RDNA 5 با بازطراحی کامل زیرسیستم‌های گرافیکی، همه و همه نویدبخش افزایش چشمگیر در نرخ فریم، کیفیت نورپردازی و بازتاب‌ها و البته بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهند بود.

از آنجایی که بیشتر کارت‌های گرافیکی کلاس بالا با قیمت‌های هزار دلاری در بازار PC عرضه می‌شوند، عرضه کنسول‌هایی با عملکرد معادل در بازه قیمتی مقرون‌به‌صرفه، می‌تواند توازن جدیدی در بازار گیمینگ ایجاد کند؛ توازنی که احتمالاً تأثیر آن را در رقابت بین کنسول و PC نیز خواهیم دید.

در پایان باید گفت که هرچند هنوز هیچ‌کدام از این اطلاعات به طور رسمی تأیید نشده‌اند، اما با استناد به سوابق دقیق این افشاگران و تطابق داده‌ها با روندهای توسعه AMD، به نظر می‌رسد آنچه در راه است، آغازگر فصلی نو در آینده کنسول‌های بازی خواهد بود.

source

توسط siahnet.ir