سونی ساعاتی پیش با برگزاری یک نشست خبری به معرفی دستاوردهای مالی خود در سه ماهه اخیر پرداخت. در بخشی از این کنفرانس خبری یکی از مدیران این شرکت اعلام کرد که سونی در حال تغییر مدل کسب و کار بازیهای خود از «سختافزار محور» به «پلتفرم محور» است؛ به این معنی که این شرکت نیز قصد دارد به تبعیت از استراتژی موفق مایکروسافت، بازیهای اختصاصی بیشتری را به کنسولهای ایکسباکس بیاورد.
حدود دو سال پیش بود که مایکروسافت شروع به عرضه بازیهای انحصاریهای ایکسباکس برای کنسول پلیاستیشن کرد. اقدام عجیبی که سنت چند ده ساله انحصار پلتفرم این شرکت را شکست. در این زمان بود که بسیاری از کارشناسان اعلام کردند این حرکت میتواند به پایان عصر کنسولهای ایکسباکس منجر شود. همچنین این پرسش مطرح شد که این اکوسیستم بدون بازیهای انحصاری چقدر دوام خواهد آورد. حالا پس از گذشت چند سال مشخص شده که این استراتژی موفق بوده و درآمد خوبی را نصیب مایکروسافت کرده است.
به نظر میرسد سونی نیز کمکم در حال تغییر استراتژی خود به همین سمت است و قصد دارد بزودی بازیهای اختصاصی خود را بر روی کنسولهای ایکسباکس نیز عرضه کند. براساس گزارش Windowscentral، آقای Sadahiko Hayakawa، معاون ارشد سونی در جدیدترین نشست خبری این شرکت گفته است که سونی به تدریج در حال تغییر مدل کسب و کار بازیهای خود از «سختافزار محور» به سمت «پلتفرم محور و مبتنی بر جامعه و تعامل» است.
او در این نشست به سرمایهگذاران گفت: «در بخش بازی، ما در حال فاصله گرفتن از یک مدل کسب و کار سختافزار محور و حرکت به سمت یک پلتفرم هستیم که جامعه را گسترش و تعامل را افزایش میدهد.» او این صحبتها را در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاریهای سونی در استودیوی Kadokawa مطرح کرد که مسئول ساخت بازیهای Elden Ring و Dark Souls بوده است. سونی همچنین به تازگی در استودیو Bandai Namco سرمایهگذاری کرده است.
این اطلاعات در حالی از سوی سونی منتشر شده است که به تازگی بسیاری از استودیوهای بزرگ و کوچک بازیسازی تعدیل نیرو و استخراج گسترده کارمندان خود را آغاز کردهاند. علت این اتفاق رقابت شدید آنها با سایر اشکال سرگرمی است. همچنین در این روزها الگوریتمهای اعتیادآور TikTok و اینستاگرام بسیاری از وقت کاربران و مشتریان محصولات آنها را میگیرد.
برای مقابله با این چالشها، مایکروسافت تلاش کرده موانع استفاده کاربران از محصولات و بازیهایش را حذف کند. به همین دلیل در یکی دو سال اخیر عرضه بازیهای Xbox روی کنسولهای پلیاستیشن، PC، دستگاههای موبایل و حتی تلویزیونها از طریق سرویس Xbox Cloud Gaming در حال صورت گرفتن است. به نظر میرسد این استراتژی بسیار موفق بوده است؛ چرا که فروشگاههای پلیاستیشن هم تحت تاثیر آن قرار گرفتهاند و بدون کاهش ساعات بازی کاربران روی کنسولهای Xbox Series X|S و Xbox One، شاهد خرید بیشتر بازیهای اختصاصی مایکروسافت هستیم.
در گزارش اخیر درآمدهای مایکروسافت، Satya Nadella، مدیرعامل شرکت با لحنی مثبت از عملکرد خوب Xbox گفت و رکوردهای جدیدی در میزان تعامل کاربران، رشد Xbox Game Pass و مجموع ساعات بازی را مطرح کرد. به نظر میرسد کاربران تمایل دارند به جای تغییر کنسولهای گیمینگ خود تنها دست به تغییر بازیها بزنند و به یک اکوسیستم و سخت افزار خاص عادت میکنند. به نظر میرسد این استراتژی آنقدر موفق بوده که اکنون پلیاستیشن نیز آماده پیوستن به آن است.
در همین رابطه بخوانید:
– افتخار در اردوگاه دشمن: 6 بازی برتر فروشگاه پلی استیشن، اختصاصی XBOX هستند!
– انحصار بازیهای ایکس باکس میشکند؟
– تایید شد: این چهار بازی اختصاصی ایکسباکس برای کنسولهای PS5 و نینتندو سوییچ عرضه میشود
البته سونی اخیراً کار انتشار بازیهای اختصاصی خود برای کنسول Xbox را آغاز کرده و قرار است ماه آینده میلادی بازی Helldivers 2 به عنوان نخستین عنوان برای این کنسول منتشر شود. علاوه بر این، عرضه بازی بعدی استودیو Bungie متعلق به سونی با نام Marathon هم برای Xbox تأیید شده است. این شرکت همچنین به تازگی در ساختار خود سمتی با عنوان «مدیر روابط با ناشران شخص ثالث» تعریف کرده که قرار است با تمرکز ویژه روی Xbox و PC به فعالیت بپردازد. این موضوع نشان میدهد قرار است در آینده بازیهای بیشتری راهی این پلتفرمها شوند.
سونی در ادامه این نشست خبری اعلام کرد که تاکنون ۸۰ میلیون دستگاه کنسول پلی استیشن 5 فروخته شده است که عددی بسیار چشمگیر و قابل توجه محسوب میشود. این شرکت همچنین در بخش بازی و خدمات مبتنی بر شبکه، شاهد افزایش 8 درصدی میزان فروش خود نسبت به سال قبل بوده است. بنا به گفته سونی تعداد کاربران فعال پلیاستیشن نیز اکنون به 123 میلیون حساب رسیده است که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال گذشته، 6 درصد افزایش داشته است.
source