شرکت ARM از فناوری آپ‌اسکیلینگ جدیدی با نام Neural Super Sampling (NSS) رونمایی کرد. این تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی، گرافیک بازی‌ها را در دستگاه‌های کم‌مصرف مانند گوشی‌های هوشمند بهبود می‌بخشد و می‌تواند بار پردازشی GPU گوشی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

شرکت ARM امروز از جدیدترین دستاورد خود در حوزه گرافیک رونمایی کرد. فناوری Neural Super Sampling یا به اختصار NSS. این تکنولوژی که یک الگوریتم آپ‌اسکیلینگ مبتنی بر هوش مصنوعی است، قرار است تجربه‌ی بازی روی دستگاه‌های موبایل و سایر گجت‌های مبتنی بر معماری ARM را متحول کند.

این اولین تلاش ARM در این زمینه نیست. اوایل امسال، این شرکت از فناوری Arm Accuracy Super Resolution (ASR) که بر پایه‌ی FidelityFX Super Resolution 2.0 شرکت AMD ساخته شده بود، رونمایی کرد. اما NSS یک گام بسیار بزرگتر است، زیرا برای اجرای الگوریتم‌های خود به جای روش‌های مرسوم، مستقیماً از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی (NPU) بهره می‌برد. این رویکرد، NSS را از لحاظ ساختاری به فناوری‌هایی مانند FSR 4 شرکت AMD نزدیک‌تر می‌کند.

NSS چیست و چگونه کار می‌کند؟

فناوری NSS برای کاهش بار پردازشی روی GPU طراحی شده است. این الگوریتم با رندر کردن بازی در وضوح پایین‌تر 540p و سپس ارتقاء هوشمندانه آن به وضوح بالاتر 1080p، می‌تواند فشار روی پردازنده گرافیکی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. طبق اعلام ARM، این فرآیند آپ‌اسکیلینگ در هر فریم تنها حدود ۴ میلی‌ثانیه زمان می‌برد که عملکردی فوق‌العاده برای دستگاه‌های کم‌مصرف محسوب می‌شود.

nss-2.jpg

برای دستیابی به این هدف، ARM قصد دارد از سال ۲۰۲۶، شتاب‌دهنده‌هایی AI را مستقیماً با هسته‌های شیدر پردازنده‌های گرافیکی خود ادغام کند. این معماری جدید، بهره‌وری بیش از ۱۰ تریلیون عملیات بر ثانیه به ازای هر وات (TOPS/Watt) را برای پردازش‌های عصبی فراهم می‌کند و NSS اولین ثمره‌ی آن خواهد بود.

nss-2.jpg

پیشرفت‌های فنی و برتری‌های NSS نسبت به نسل قبل

اگرچه NSS بر پایه‌ی فناوری ASR که هم‌اکنون در بازی‌هایی مانند Fortnite و Infinity Nikki استفاده می‌شودتوسعه یافته، اما بهبودهای چشمگیری را به همراه دارد. این فناوری جدید در زمینه‌ی شفافیت و وضوح تصویر، پایداری فریم‌ها، و همچنین رندرینگ صحیح سایه‌ها، جزئیات هندسی ظریف و افکت‌های ذره‌ای (Particle Effects) عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهد.

NSS به‌صورت بومی روی GPU و با استفاده از حافظه‌ی مشترک و کوانتیزاسیون INT8 اجرا می‌شود.

nss-2.jpg

پشتیبانی توسعه‌دهندگان از NSS

ARM از هم‌اکنون ابزارهای لازم را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. بسته‌ی توسعه‌ی Neural Graphics Development Kit شامل یک پلاگین برای موتور بازی‌سازی Unreal Engine، ابزارهای شبیه‌سازی برای Vulkan و مدل‌های متن‌باز در GitHub و Hugging Face می‌شود.

غول‌های صنعت بازی مانند Epic Games، Tencent، NetEase، Sumo Digital و Enduring Games نیز همکاری خود را با ARM برای پیاده‌سازی این فناوری آغاز کرده‌اند که نشان از استقبال گسترده از NSS در آینده‌ای نزدیک دارد.

در همین رابطه بخوانید:

– Arm فناوری ASR را معرفی کرد؛ وضوح و نرخ فریم بهتر برای بازی‌های موبایلی با مصرف انرژی کمتر

– بازی‌های موبایل با کیفیت کنسول؟ Arm ASR اینجاست [تماشا کنید]

اما آپ‌اسکیلینگ تنها نقطه‌ی شروع برای NSS است. ARM قصد دارد در آینده قابلیت تولید فریم (Frame Generation) را به پلتفرم NSS اضافه کند تا شاهد افزایش هرچه بیشتر فریم‌ریت و روان‌تر شدن بازی‌ها در دستگاه‌های موبایل باشیم.

نظر شما در رابطه با استفاده از فناوری‌های آپ اسکیلینگ در بازی‌های موبایل چیست؟

source

توسط siahnet.ir